CAPL-16
Cisternový automobil určený pro přepravu, krátkodobé skladování a doplňování paliva letecké technice (případně i pozemní technice) měřenými a filtrovanými pohonnými hmotami. Cisternová nástavba je vyrobena z polyesterového skelného laminátu (tloušťka stěny cca 6,5 mm, tloušťka dna cca 7,5 mm) a má tři oddělené komory.
CAPL-16 byly do výzbroje ČSLA zaváděny od roku 1985 jako náhrada za starší typ CAPL-15. Vývoj byl realizován v první polovině osmdesátých let v ZTS VVÚ Košice. Výroba CAPL-16 byla zahájena v roce 1984. První CAPL-16 byly vojenským útvarům ČSLA dodány patrně v roce 1985. Do roku 1989 mělo být vyrobeno celkem 112 exemplářů.
Jako náhrada za tento typ, jehož nejvýraznějším handicapem je použití laminátové nádrže nesplňující bezpečnostní normy ADR, byl pro potřeby AČR v druhé polovině devadesátých let vyvinut CAPL-16M. První CAPL-16M se ve výzbroji českého letectva objevily na konci devadesátých let. Další čtyři byly vyrobeny v roce 2006.
Na Slovensku nedošlo k nákupu nové techniky, ale k rekonstrukci části stávající. Nejviditelnějším rozdílem u upravených slovenských CAPL-16 je nahrazení původní laminátové nádrže nádrží ocelovou splňující normy ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí).
CAPL-16 zavedla do své výzbroje v druhé polovině osmdesátých let východoněmecká armáda. Po sjednocení Německa na samém začátku devadesátých let skončily v řadách Bundeswehru, který se jich velmi rychle zbavil. V této době právě probíhala operace Desert Shield (přípravné stádium před operací Desert Storm) a Američané měli v Saúdské Arábii komplikace v logistické podpoře svých sil kvůli nedostatečnému počtu nákladních vozidel, tankových přepravníků nebo cisteren. Původně východoněmecké CAPL-16 si tak v řadách americké armády "zaválčily" na Arabském poloostrově. Americké armádě byly dodány patrně všechny cisterny CAPL-16, které byly prodány původně do NDR. Po skončení války pak byla tato vozidla (nebo jejich část) předána řecké armádě.
Uživatelé: Československo (ČR / SR), NDR, Řecko, USA
Technicko-taktická data
Podvozek: T-815 VP12 28 235 6x6.1R
Celková hmotnost: 27 400 kg
Pohotovostní hmotnost: 14 390 kg
Obsluha: 1
Rozměry:
- délka: 10 310 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 120 mm
Skutečný objem cisternové nástavby:
- celkem: 15 000 +/- 100 l
Skutečný objem cisternové nástavby:
- I. komora: 8 030 l
- II. komora: 5 135 l
- III. komora: 2 790 l
- celkem: 16 000 l +/- 100 l
Maximální užitečný objem cisternové nástavby:
- I. komora: 7 790 l
- II. komora: 4 980 l
- III. komora: 2 650 l
- celkem: 15 420 l
Čerpadlo:
- typ: 100-S-LVN-4/IV-D-10
- charakteristika: odstředivé, samonasávací, článkové, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- pohon: od motoru vozidla pomocí přídavné převodovky
- průtok: 72 m3/h (20 l/s)
- max. průtok při plnění pistolí: 18 m3/h
- max. průtok při plnění tlakovou koncovkou: 50 m3/h
- otáčky čerpadla: 1 750 ot/min
- filtr: typ FWA-9/9.1
Brodivost: 1 300 mm
Jízdní dosah: 530 km
Maximální rychlost na silnici: 70 km/h
Cisternový automobil určený pro přepravu, krátkodobé skladování a doplňování paliva letecké technice (případně i pozemní technice) měřenými a filtrovanými pohonnými hmotami. Cisternová nástavba je vyrobena z polyesterového skelného laminátu (tloušťka stěny cca 6,5 mm, tloušťka dna cca 7,5 mm) a má tři oddělené komory.
CAPL-16 byly do výzbroje ČSLA zaváděny od roku 1985 jako náhrada za starší typ CAPL-15. Vývoj byl realizován v první polovině osmdesátých let v ZTS VVÚ Košice. Výroba CAPL-16 byla zahájena v roce 1984. První CAPL-16 byly vojenským útvarům ČSLA dodány patrně v roce 1985. Do roku 1989 mělo být vyrobeno celkem 112 exemplářů.
Jako náhrada za tento typ, jehož nejvýraznějším handicapem je použití laminátové nádrže nesplňující bezpečnostní normy ADR, byl pro potřeby AČR v druhé polovině devadesátých let vyvinut CAPL-16M. První CAPL-16M se ve výzbroji českého letectva objevily na konci devadesátých let. Další čtyři byly vyrobeny v roce 2006.
Na Slovensku nedošlo k nákupu nové techniky, ale k rekonstrukci části stávající. Nejviditelnějším rozdílem u upravených slovenských CAPL-16 je nahrazení původní laminátové nádrže nádrží ocelovou splňující normy ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí).
CAPL-16 zavedla do své výzbroje v druhé polovině osmdesátých let východoněmecká armáda. Po sjednocení Německa na samém začátku devadesátých let skončily v řadách Bundeswehru, který se jich velmi rychle zbavil. V této době právě probíhala operace Desert Shield (přípravné stádium před operací Desert Storm) a Američané měli v Saúdské Arábii komplikace v logistické podpoře svých sil kvůli nedostatečnému počtu nákladních vozidel, tankových přepravníků nebo cisteren. Původně východoněmecké CAPL-16 si tak v řadách americké armády "zaválčily" na Arabském poloostrově. Americké armádě byly dodány patrně všechny cisterny CAPL-16, které byly prodány původně do NDR. Po skončení války pak byla tato vozidla (nebo jejich část) předána řecké armádě.
Uživatelé: Československo (ČR / SR), NDR, Řecko, USA
Technicko-taktická data
Podvozek: T-815 VP12 28 235 6x6.1R
Celková hmotnost: 27 400 kg
Pohotovostní hmotnost: 14 390 kg
Obsluha: 1
Rozměry:
- délka: 10 310 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 120 mm
Skutečný objem cisternové nástavby:
- celkem: 15 000 +/- 100 l
Skutečný objem cisternové nástavby:
- I. komora: 8 030 l
- II. komora: 5 135 l
- III. komora: 2 790 l
- celkem: 16 000 l +/- 100 l
Maximální užitečný objem cisternové nástavby:
- I. komora: 7 790 l
- II. komora: 4 980 l
- III. komora: 2 650 l
- celkem: 15 420 l
Čerpadlo:
- typ: 100-S-LVN-4/IV-D-10
- charakteristika: odstředivé, samonasávací, článkové, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- pohon: od motoru vozidla pomocí přídavné převodovky
- průtok: 72 m3/h (20 l/s)
- max. průtok při plnění pistolí: 18 m3/h
- max. průtok při plnění tlakovou koncovkou: 50 m3/h
- otáčky čerpadla: 1 750 ot/min
- filtr: typ FWA-9/9.1
Brodivost: 1 300 mm
Jízdní dosah: 530 km
Maximální rychlost na silnici: 70 km/h