Brandtaucher
Nejstarší německá ponorka a nejstarší zachovaná ponorka na světě.
V roce 1850 byla zkonstruována inženýrem Wilhelmem Bauerem za účelem prolomení dánské námořní blokády Kielu v takzvané 1. Šlesvické válce. Původní ukázkový model měl nádrže pro vodu k vyrovnávání výtlaku, ale kvůli tlakům na snížení ceny byl tento problém řešen částečným zatopením vnitřního prostoru ponorky. A došlo i k dalším omezením původního návrhu. To vedlo nakonec k jeho konci.
Vyrobena byla ve firmě Howaldtswerke Augusta Howaldta.
Její použití proti dánské flotile na konci roku 1850 bylo úspěchem. Dánové po spatření ponorky od blokády upustili a jejich flotila odplula. Bohužel zhruba o měsíc později došlo ke katastrofě. 1.2.1851 se při zkouškách v Kielu potopila. Ponorka klesla do hloubky 60m. Posádka se, včetně samotného konstruktéra ( a také díky jeho nápadu), zachránila ve vzduchové bublině. Bauer uklidnil posádku v potopeném plavidle a zatopením se mu podařilo zvýšit tlak, který nakonec vyrazil poklopy. Tento způsob záchrany (ve vzduchové bublině) se používá dodnes u ponorek potopených v malé hloubce.
Vrak byl v roce 1887 objeven a 5.7.1887 vyzdvižen. Poté byl umístěn v námořní akademii v Kielu. V roce 1906 byla přesunuta do muzea v Berlíně. V letech 1963 až 1965 byla restaurována v Rostocku a umístěna v muzeu v Postupimi. Nyní je umístěna v muzeu Bundeswehru v Drážďanech.
délka: 8,07m
šířka: 2,02m
výška: 3,76m
ponor při plavbě na hladině: 2,63m
výtlak: 30,5t
posádka: 3
2 muži pohánějící lopatky a kapitán
teoretická rychlost: 3 uzly
hloubka ponoru: 9,5m
zdroj:
http://en.wikipedia.org/
users.skynet.be
warandgame.blogspot.com
Nejstarší německá ponorka a nejstarší zachovaná ponorka na světě.
V roce 1850 byla zkonstruována inženýrem Wilhelmem Bauerem za účelem prolomení dánské námořní blokády Kielu v takzvané 1. Šlesvické válce. Původní ukázkový model měl nádrže pro vodu k vyrovnávání výtlaku, ale kvůli tlakům na snížení ceny byl tento problém řešen částečným zatopením vnitřního prostoru ponorky. A došlo i k dalším omezením původního návrhu. To vedlo nakonec k jeho konci.
Vyrobena byla ve firmě Howaldtswerke Augusta Howaldta.
Její použití proti dánské flotile na konci roku 1850 bylo úspěchem. Dánové po spatření ponorky od blokády upustili a jejich flotila odplula. Bohužel zhruba o měsíc později došlo ke katastrofě. 1.2.1851 se při zkouškách v Kielu potopila. Ponorka klesla do hloubky 60m. Posádka se, včetně samotného konstruktéra ( a také díky jeho nápadu), zachránila ve vzduchové bublině. Bauer uklidnil posádku v potopeném plavidle a zatopením se mu podařilo zvýšit tlak, který nakonec vyrazil poklopy. Tento způsob záchrany (ve vzduchové bublině) se používá dodnes u ponorek potopených v malé hloubce.
Vrak byl v roce 1887 objeven a 5.7.1887 vyzdvižen. Poté byl umístěn v námořní akademii v Kielu. V roce 1906 byla přesunuta do muzea v Berlíně. V letech 1963 až 1965 byla restaurována v Rostocku a umístěna v muzeu v Postupimi. Nyní je umístěna v muzeu Bundeswehru v Drážďanech.
délka: 8,07m
šířka: 2,02m
výška: 3,76m
ponor při plavbě na hladině: 2,63m
výtlak: 30,5t
posádka: 3
2 muži pohánějící lopatky a kapitán
teoretická rychlost: 3 uzly
hloubka ponoru: 9,5m
zdroj:
http://en.wikipedia.org/
users.skynet.be
warandgame.blogspot.com