Pz.Kpfw. III Ausf. G

6./Z.W.
     
Název:
Name:
Pz.Kpfw. III Ausf.G Pz.Kpfw. III Ausf. G
Originální název:
Original Name:
Pz.Kpfw. III Ausf. G
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.04.1940-DD.MM.1940 Daimler-Benz AG, Berlin /
DD.MM.1940-DD.MM.194R Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Nürnberg /
DD.03.1940-DD.01.1941 Henschel & Sohn GmbH, Kassel /
DD.07.1940-DD.12.1940 Mühlenbau und Industrie AG, Braunschweig /
DD.MM.1940-DD.MM.194R Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH, Breslau /
DD.08.1940-DD.05.1941 Altmärkische Kettenwerke GmbH, Berlin /
DD.07.1940-DD.04.1941 Maschinenfabrik Niedersachsen-Hannover GmbH, Hannover-Linden /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.05.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
600
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
19500 kg 42990 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5380 mm 17 ft 7 ¾ in
Délka korby:
Hull Length:
5380 mm 17 ft 7 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
2910 mm 9 ft 6 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2500 mm 8 ft 2 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
385 mm 1 ft 3 ⅛ in
Šířka pásu:
Track Width:
360 mm 1 ft 2 ⅛ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,092 MPa 13.34 psi
Pancéřování:
Armour:
Veža :
čelo, štít, boky, zadok - 30 mm
strop - 10 mm



Korba :
čelo, boky - 30 mm
zadok - 30 mm
strop - 16 mm
dno - 16 mm
Turret :
front, gun mantle, sides, rear - 30 mm
deck - 10 mm



Hull :
front, sides - 30 mm
rear - 30 mm
deck - 16 mm
belly - 16 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 120 TRM (vodou chladený 12-valec objemu 11.867 cm3) Maybach HL 120 TRM (12 cyl., water cooled, gasoline, 11.867 ccm)
Výkon:
Power:
209,6 kW při 2800 ot/min 281.1 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Variorex 328 145 (10+R) Variorex 328 145 (10+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h 25 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h 9 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
165 km 103 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
95 km 59 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,3 m 91 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
3,7 cm KwK 36 L/45
(125 nábojov)


alebo (neskôr)


5 cm KwK 38 L/42
(99 nábojov)
3,7 cm KwK 36 L/45
(125 rounds)


or (later)


5 cm KwK 38 L/42
(99 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
3x MG 34 7,92mm
(4500 nábojov)
3x MG 34 7,92mm
(4500 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 6111/380/120 (93 článkov v jednom páse)

Posledných 20 ks Pz.Kpfw. III Ausf.G bolo vyrobených s modifikovaným podvozkom Schachtellaufwerk.
Tracks:
Kgs 6111/380/120 (93 links per side)

Last 20 Pz.Kpfw. III Ausf.G made with modification chassis Schachtellaufwerk.
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzerkampfwagen III Ausf. E, F, G und H, Development and production from 1938 to 1941, Panzertracts No-3-2, ISBN 0-9771643-9-X
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-G-t6403#369436 Verze : 0
Pôvodná objednávka na 6./Z.W. (Pz.Kpfw.III Ausf.G) z roku 1937 znela na 800 tankov. Z dôvodu problémov s prevodovkou Maybach bola v roku 1939 znížená na 600 tankov. Samotná výroba prebiehala súčasne s verziami Pz.Kpfw.III Ausf.F a Pz.Kpfw.III Ausf.H. Od 6/1940 sa začal namiesto 3,7 cm kanóna montovať 5 cm kanón vrátane nového štítu z verzie Pz.Kpfw.III Ausf.H. Verzia s 3,7 cm kanónom niesla dizajnérske označenie 6a/Z.W., verzia s 5 cm kanónom bola označovaná ako 6b/Z.W. Oproti verzii Pz.Kpfw.III Ausf.F bola nová verzia Ausf.G modifikovaná. Modifikácie sa týkali napr. vylepšenia tlmičov, napínakov napínacích kolies, bŕzd. Hrúbka zadného pancierovania korby bola zvýšená z 20 mm na 30 mm. Vodič dostal nový kryt priezoru, samotný priezor tvorilo 90 mm hrubé sklo. Vodič dostal zároveň i binokulárny optický pozorovací periskop (pozorovací uhol=50°, priblíženie 1,15x). Zaviedla sa (hoci nie u všetkých vyrobených tankov) nová veliteľská vežička. Zrušil sa ľavý signálny port na strope veže a začal a montovať ventilátor pre odsávanie spalín po výstrele chránený pancierovým krytom. Zmenil sa tvar pozorovacieho priezora v dvierkach na bokoch veže. Zmenilo sa uchytenie reflektorov na blatníkoch. Začal sa montovať svetlomet Notek.
Postupne sa zavádzali rôzne vylepšenia a modifikácie. Tie sa prevádzali buď priamo vo výrobe alebo spätne pri opravách v poľných dielňach, či pri väčích opravách priamo v továrňach.
Od 5/1940 sa zaviedli nové pojazdové kolesá so širšou gumenou obručou (95 mm vs. 75 mm). Od 7/1940 sa zmenilo zásobovanie guľometov z bubnových zásobníkov na vakové zásobníky (150 nábojov). Od 7-8/1940 pre problémy s narážaním pásov do tlmičov boli predné podporné kladky pásov na oboch stranách posunuté, aby sa zamedzilo takýmto poškodeniam. Koncom roka 1940 sa začal montovať prídavný 30 mm pancier na čelné a zadné partie korby. Pancier sa priskrutkovával, z toho dôvodu sa priamo v továrni navŕtavali ich pozície do základného panciera a montovali skrutky. Sú známe tanky zo začiatku roka 1941, kde boli tieto skrutky, no bez prídavného panciera. Ten bol montovaný priamo u bojových jednotiek. Neskôr sa začali montovať širšie pásy Kgs 61/400/120 (pôvodné pásy boli typu Kgs 6111/380/120). Niektoré tanky boli od 1/1941 modifikované pre africké bojisko (Trop). Rozpoznávacím znakom tropikalizovanej verzie sú pancierové kryty vetracích otvorov na poklopoch motora. Ďalšou úpravou prevedenia Trop bolo zvýšenie otáčok ventilátora. Od 1/1941 sa začali montovať i modifikované karburátory. Na zadnú časť veže sa začali montovať Gepäckkasten (odkladacia schránka) pre uloženie náradia, osobných vecí posádky a náhradných súčiastok. Oficiálnu autorizáciu tejto úložnej krabice dalo In 6 23.4.1941. Od 6/1941 sa začalo montovať ťažné zariadenie na ťahanie palivového prívesu. Od 8/1941 sa začal montovať nový filtračný vzduchový systém (i spätne do starších verzií Pz.Kpfw.III). Modifikáciou prešla i sedačka nabíjača. Od 9/1941 sa začali montovať dve náhradné pojazdové kolesá na blatníky. 4.11.1941 schálilo In 6 montáž 11 ks náhradných článkov na čelnom pancierovaní korby. Od 4/1942 sa začalo v motorovom priestore montovať protipožiarne zariadenie. Od 10/1942 sa začali montovať rôzne zariadenia pre prácu v náročných zimných podmienkach (ohrievač chladiča, ohrievač chladiacej kvapaliny, systém priameho vstrekovania paliva, teplovzdušné kúrenie, drapáky na články pásov do hlbokého snehu, protišmykové drapáky na zľadovatelý povrch a široké zimné pásy (Winterketten).
Postupne so zavedením výroby ešte novších verzií 7./Z.W. (Pz.Kpfw.III Ausf.H) a 8./Z.W. (Pz.Kpfw.III Ausf.J) sa zavádzali spätné modifikácie starých strojov na nový štandard (Z.W.39). Montovali sa nové hnacie a napínacie kolesá, montoval sa ďalší prídavný predstavný pancier pred čelným pancierovaním vodiča/radistu a pred štít kanóna.



Prezbrojenie z 3,7 cm kanóna na 5 cm kanón:
Prvý Pz.Kpfw.III Ausf.G s 3,7 cm kanónom sa vyrobil v 3/1940. Celkovo bolo vyrobených 142-163 tankov Pz.Kpfw.III Ausf.G s 3,7cm kanónom. Po skúsenostiach z francúzskej kampane bolo zhodnotené, že kanón ráže 3,7 cm nevyhovuje potrebám pre úspešné vedenie boja proti tankom a padlo rozhodnutie o zámene kanónovej výzbroje za 5 cm Kw.K. L/42 kanón. Urýchlene sa začiatkom 6/1940 vypracovali výkresy modifikácie veže 6./Z.W. (Pz.Kpfw.III Ausf.G) s adaptovaným 5cm kanónom a externým štítom hrúbky 35 mm z nasledujucej verzie 7./Z.W. (Pz.Kpfw.III Ausf.H). Prvé tanky s novým kanónom zišli z výrobnej linky v 7/1940. Touto modifikáciou a prezbrojením prešli i staršie verzie Pz.Kpfw.III Ausf.E a Pz.Kpfw.III Ausf.F.
Podľa hlásenia Wa J Rue bolo prezbrojených a modifikovaných 424 tankov s 3,7 cm kanónmi (verzie Ausf.E/F/G).



Produkcia Pz.Kpfw.III Ausf.G

Kontraktom pridelené
Fgst.Nr. 65001-65950

Verzia (Ausf.)
Továreň
Celkový počet
vyrobených kusov

3,7 cm kanón
5 cm kanón
Obdobie výroby
Poznámka
65001 - 65090
Ausf. G
M.A.N.
90
44 (?)
46 (?)


65101 - 65255
Ausf. G
Henschel & Sohn
155
53 (+15 ? 1))
10 (+75 ? 2))
3/1940 - 1/1941
1) Neznáme počty 3,7 cm vs. 5 cm.
2) Henschel dodal podvozky, montáž previedla firma Wegmann.
Neznáme počty 3,7 cm vs. 5 cm.
65365 - 65379
Ausf. G
FAMO
15



Prestavba na ponorné tanky Pz.Kpfw.III (T).
65401 - 65550
Ausf. G
Alkett
150
8 (?)
142 (?)
8/1940 - 5/1941
Prestavba na Z.W.40 - prototyp (Fgst.Nr.65462) + 20 tankov (Fgst.Nr. 65531 - 65550).
65720 - 65799
Ausf. G
MIAG
80
13
67 (?)
7-12/1940
Časť tankov prestavaná na ponorné tanky Pz.Kpfw.III (T).
65801 - 65860
Ausf. G
Daimler-Benz
54+6



Šesť platforiem sa použilo pre StuG III Ausf.A
65901 - 65950
Ausf. G
MNH
50
0
50
7/1940 - 4/1941




Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzerkampfwagen III Ausf. E, F, G und H, Development and production from 1938 to 1941, Panzertracts No-3-2, ISBN 0-9771643-9-X
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-G-t6403#488021 Verze : 11
Bokorys Pz.Kpfw. III Ausf.G od Pz.Kpfw. III Ausf. F se lišil například jinými hnacími a napínacími koly nebo ventilátorem na stropě věže


Zdroj: Bronekolekcia 6/2000 Srednij tank Panzer III, Index 73160
Michail Barjatinskij: Pz III Stalnyj symbol Blitzkriga, ISBN 9875699256945
Zbigniew Boawski a Janusz Ledwoch: Panzer III, ISBN 8386209041



Oprava:
Vyobrazené hnacie a napínacie koleso sa štandardne používalo až od verzie Pz.Kpfw.III Ausf.H. Výnimočne sa však nájde s takýmito kolesami i verzia Ausf.G (je mi známa fotografia s novým napínacím a starým hnacím kolesom).
Pz.Kpfw. III Ausf. G -


URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-G-t6403#386956 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více