CZK - Praga V3S - improvizované nástavby

Praga V3S – improvizované nástavby vzniklé u vojenských útvarů


„Což o to, nápad je to dobrý a ještě šikovnější provedení, jenže – jak víme – tyto nápady nepodporuje MNO-TAS, i když pořizovací cena je atraktivní.
A proto pozor! Než se odhodláte změnit jedno ze svých vozidel, poraďte se s MNO-TAS!“
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#229334 Verze : 0
Agitační vůz


Agitační vůz je nejstarší improvizovaná nástavba, na kterou jsem doposud narazil. Tato úprava vznikla nejpozději v roce 1954 na vozidle opatřeném VPZ pravděpodobného znění 436 383.


"Dobrý nápad měli soudruzi u útvaru, kde pracuje jako propagandista důstojník Černý. Výtvarný kroužek připravil obrazový a názorný materiál - v němž mají své místo živé problémy zahraniční i vnitřní politiky - truhláři umístili celou výstavku na základě auta a agitační vůz byl hotov. Dělá výtečné služby v agitační práci na velkých cvičeních."



Zdroje
1) Výtvarníci k slovenskému národnímu povstání, Československá armáda, 1954

CZK - Praga V3S - improvizované nástavby - (Československá armáda)

(Československá armáda)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#229335 Verze : 0
Proviantní vůz


Improvizovaný proviantní vůz vznikl u blíže neznámého (dělostřeleckého ?) útvaru v roce 1955 nebo 1956. Vozidlo bylo určeno pro "hygienickou dopravu potravin a k jejich rozvozu odloučeným jednotkám." VPZ vozidla byla pravděpodobně 311 362.


Skříňová nástavba byla rozdělena na dvě části - v přední se nacházela kabina pro přepravu 4 až 5 osob, vzadu pak byl umístěn vlastní prostor pro ukládání proviantu. V něm byla vestavěna police na přepravu chleba, skříňka na koření, bedna na uložení masa a stolek. Přístup do zadní části byl umožněň velkými dvoukřídlými dveřmi, které v uzavřené podobě vyplňovaly prakticky celou zadní stěnu nástavby. Podlaha ve vozidle byla potažena gumou. Interiér nástavby byl zbarven bíle. V malých oknech byla natažena síťka proti hmyzu.



Zdroje
1) Týl a zásobování, 1956

CZK - Praga V3S - improvizované nástavby - (Týl a zásobování)

(Týl a zásobování)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#229336 Verze : 0
Startové velitelské stanoviště


Startové velitelské stanoviště vzniklo u blíže neznámého útvaru patrně v roce 1963. Duchovními otci přestavby byli vojáci Klčo, Wágner a Navrátil. Práce na úpravě vozidla (zástavba radiostanic, odsouvatelná kopule pro řídícího létání,...) trvaly šest měsíců.



Zdroje
1) Archiv autora

CZK - Praga V3S - improvizované nástavby - (archiv)

(archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#236993 Verze : 0
Polní kuchyně


Polní kuchyně vznikla na základě návrhu plk. Vladimíra Hicla z roku 1965. Výroba nástavby hospodářské četě trvala čtyři měsíce. Technologické jádro prostředku tvořila patrně polní kuchyně PK-26 umístěná v levé střední části "boudy". Po obou stranách jejího krbu byly umístěny stolky pro přípravu stravy.


V zádní části nástavby se nacházely přihrádky pro uložení 300 kg chleba a tři oddíly pro maso, uzeniny a čtyři varné termosy. Tyto přihrádky byly přístupné jak zevnitř, tak i dvířky na zadní straně skříňové nástavby. K výdeji stravy byla určena pravá strana vozidla.


Vozidlo se zapojilo do cvičení armád Varšavské smlouvy na území NDR s názvem Říjnová bouře 1965.



Zdroje
1) Týl a zásobování, 1966

CZK - Praga V3S - improvizované nástavby - (Týl a zásobování)

(Týl a zásobování)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#229338 Verze : 0
Polní kuchyně


Stejně jako v případě uvedeném výše, i tentokrát se důvodem stavby staly již nepříliš vyhovující přívěsné polní kuchyně PK-26 a PK-60 a absence polní kuchyně POKA 3, která byla do výzbroje patrně zaváděna na konci šedesátých let. Polní kuchyně umístěná ve skříňové nástavbě nákladního automobilu měla oproti přívěsným zařízením stejného určení řadu výhod - větší komfort obsluhy, možnost přepravovat potřebný proviant (nebo alespoň jeho část) v jednom vozidle spolu s vlastní kuchyní. Z pohledu tehdejší strategie ČSLA měla taková krytá kuchyně další nezanedbatelnou výhodu - příprava stravy v terénu zamořeném po výbuchu jaderných zbraní byla mnohem snažší...


Zhruba v polovině 60. let přišel prap. Kučírek u blíže neznámého útvaru s myšlenkou úpravy dvou vozidel V3S na "hospodářské výdejny". "Srdcem" prvního vozidla se stala polní kuchyně PK-26, do druhého byla zabudována PK-60. Na rozdíl od výše uvedené konstrukce byla při stavbě převážně použita ocel namísto dřeva. Obě nástavby byly navíc řešeny jako kontejnery. Za využití autojeřábu HSC-4 šlo jednu skříň z podvozku sundat za 10 minut. Po namontování bočnic pak mohla V3S sloužit jako klasický valník. Stěny nástavby byly dvojité - vnitřní byla vyrobena ze sololitu. Uvnitř mohla být instalována i lednice.



Zdroje
1) Týl a zásobování, 1968

CZK - Praga V3S - improvizované nástavby - (Týl a zásobování)

(Týl a zásobování)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#229347 Verze : 0
"Štábák"


Pravděpodobně na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se jiná valníková V3S stala "obětí" "zlepšovatelského hnutí" u dalšího blíže neznámého útvaru. Výsledkem se tentokrát stal štábní automobil. Jako nástavba posloužila část vyřazeného autobusu, která byla opatřena za cenu 1 000 Kčs. Modifikace byla realizována na vozidle s VPZ 21-06-44.



Zdroje
1) Týl a zásobování, 1971

CZK - Praga V3S - improvizované nástavby - (Týl a zásobování)

(Týl a zásobování)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-improvizovane-nastavby-t64321#229385 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více