Stručná historie
ČKD Slaný vyrobilo ověřovací sérii 5 kusů údajně v roce 1963. V letech 1965-1969 bylo vyrobeno dalších 810 kusů. Pro potřeby ČSLA vyráběla ČKD Slaný vlečný podvozek PV 10 společně s vyprošťovacím automobilem AV-8. Při stavbě vlečného podvozku používala továrna ve Slaném osu kol dodávanou z Transporty Chrudim. Pamětník tvrdí, že tento komplet byl také exportován.
Popis
Vyprošťovací podvozek PV 10
je speciální jednoosý dopravní prostředek, tažený vyprošťovacím automobilem AV 8 (nebo jiným těžkým nákladním automobilem) a opatřený otočným ložiskem, otočně uchyceným na jeho rámu, vybaveným posuvnými klanicemi s výměnnými nástavci, v nichž jsou pří přepravě vzepřeny osy poškozeného automobilu (vozidla).
Rám podvozku
je také svařované konstrukce, která ve své přední části přechází do uzavřeného vedení výsuvné oje. Ve spodní části je k rámu přichycena úplná osa, tlakovzdušné i rudní zařízení k ovládání brzdy, přestavitelná vzpěra s vodícím kolem a výsuvná podpěra. V zadní části rámu je umístěna vidlice závěsu pro případné vzájemné spojení dvou podvozků PV 10. Ve své hořejší části jo rám opatřen čepem pro přichycení otočného ložiště s klanicemi.
Otočné ložiště
je svařované konstrukce. V jeho ramenech jsou suvně uloženy klanice, rovněž svařované. V hlavicích jsou připevněny výměnné nástavce, jejichž tvar je přizpůsoben osám automobilů Tatra 111 a Škoda 706. Pro zajištění naloženého vozidla jsou klanice opatřeny řetězovými třmeny se šroubovým napínáním.
Úplná osa
je, až na osu kol, brzdové klíče a čepy, sestavena z detailů dvacetitunového podvalníku. Na ose kol jsou na valivých ložiscích připevněny dvě hvězdice kol s dvěma brzdovými bubny a čtyřmi ráfky osazených pneumatikami o rozměru 8,25x15. Na čepech a brzdových klíčích spočívají dvě a dvě brzdové čelisti brzdy.
Výsuvná oj
je svařované uzavřené konstrukce, suvně uložena v přední části rámu. Její délku lze měnit po 0,3 m, až o do 1,5 m. V přední části je oj opatřena výkyvným závěsným okem, které slouží k snadnému připojení podvozku k tažnému vozidlu. Aretování tažného oka v střední poloze se děje samočinně.
Příslušenství
vyprošťovacího podvozku tvoří dva nástavce pro Š706, úplné náhradní kolo, dvě trubkové násady pro šroubování a zvedání zadní podpěry a čtyři upínky. Toto příslušenství nutno umístit na tažném vozidle.
Podvozek PV 10
lze používat pro přepravu po všech druzích komunikací i únosných terénech. Hmotnost vlečených vozidel by neměla překročit 15 Mg. Přičemž hmotnost částí vozidel umístěných na PV 10 nesmí překročit 10 Mg.
Hlavní technická data
Maximální nosnost: 10 Mg (tun)
Maximální rychlost bez břemene: 60 km/hod.
Maximální rychlost s břemenem: 40 km/hod.
Šířka podvozku: 1,6 m
Minimální délka podvozku: 2,75 m
Maximální délka podvozku: 4,25 m
Výška osy naložené nápravy: 1,1 m
Nejmenší světlá výška podvozku: 0,25 m
Výška závěsu: 0,75 m
Hmotnost (bez příslušenství): 13,4 kN (1370 kp)
Pneumatiky, počet: 4x1
Rozměry pneumatik: 8,25x15 eHD
Huštění pneumatiky: 709,3 kPa (7 atp.)
Brzdy: vzduchové
Poznámka
Technické údaje upraveny podle ČSN 01 1300.
Text a obrazová příloha převzaty z tovární příručky.
Zdroj
Vyprošťovací automobil AV 8, tovární příručka, vyd. ČKD Švermovy závody, Slaný 1966, ISBN nemá
Archiv Difrologického klubu, korespondence s pamětníkem ČKD Slaný, 2012.
Mazací plán PV-10.
Rám s vlečným okem.
Detail sklopné opěrné kladky.
Detail klanice s řetězovým třmenem.
Detail nápravy.
ČKD Slaný vyrobilo ověřovací sérii 5 kusů údajně v roce 1963. V letech 1965-1969 bylo vyrobeno dalších 810 kusů. Pro potřeby ČSLA vyráběla ČKD Slaný vlečný podvozek PV 10 společně s vyprošťovacím automobilem AV-8. Při stavbě vlečného podvozku používala továrna ve Slaném osu kol dodávanou z Transporty Chrudim. Pamětník tvrdí, že tento komplet byl také exportován.
Popis
Vyprošťovací podvozek PV 10
je speciální jednoosý dopravní prostředek, tažený vyprošťovacím automobilem AV 8 (nebo jiným těžkým nákladním automobilem) a opatřený otočným ložiskem, otočně uchyceným na jeho rámu, vybaveným posuvnými klanicemi s výměnnými nástavci, v nichž jsou pří přepravě vzepřeny osy poškozeného automobilu (vozidla).
Rám podvozku
je také svařované konstrukce, která ve své přední části přechází do uzavřeného vedení výsuvné oje. Ve spodní části je k rámu přichycena úplná osa, tlakovzdušné i rudní zařízení k ovládání brzdy, přestavitelná vzpěra s vodícím kolem a výsuvná podpěra. V zadní části rámu je umístěna vidlice závěsu pro případné vzájemné spojení dvou podvozků PV 10. Ve své hořejší části jo rám opatřen čepem pro přichycení otočného ložiště s klanicemi.
Otočné ložiště
je svařované konstrukce. V jeho ramenech jsou suvně uloženy klanice, rovněž svařované. V hlavicích jsou připevněny výměnné nástavce, jejichž tvar je přizpůsoben osám automobilů Tatra 111 a Škoda 706. Pro zajištění naloženého vozidla jsou klanice opatřeny řetězovými třmeny se šroubovým napínáním.
Úplná osa
je, až na osu kol, brzdové klíče a čepy, sestavena z detailů dvacetitunového podvalníku. Na ose kol jsou na valivých ložiscích připevněny dvě hvězdice kol s dvěma brzdovými bubny a čtyřmi ráfky osazených pneumatikami o rozměru 8,25x15. Na čepech a brzdových klíčích spočívají dvě a dvě brzdové čelisti brzdy.
Výsuvná oj
je svařované uzavřené konstrukce, suvně uložena v přední části rámu. Její délku lze měnit po 0,3 m, až o do 1,5 m. V přední části je oj opatřena výkyvným závěsným okem, které slouží k snadnému připojení podvozku k tažnému vozidlu. Aretování tažného oka v střední poloze se děje samočinně.
Příslušenství
vyprošťovacího podvozku tvoří dva nástavce pro Š706, úplné náhradní kolo, dvě trubkové násady pro šroubování a zvedání zadní podpěry a čtyři upínky. Toto příslušenství nutno umístit na tažném vozidle.
Podvozek PV 10
lze používat pro přepravu po všech druzích komunikací i únosných terénech. Hmotnost vlečených vozidel by neměla překročit 15 Mg. Přičemž hmotnost částí vozidel umístěných na PV 10 nesmí překročit 10 Mg.
Hlavní technická data
Maximální nosnost: 10 Mg (tun)
Maximální rychlost bez břemene: 60 km/hod.
Maximální rychlost s břemenem: 40 km/hod.
Šířka podvozku: 1,6 m
Minimální délka podvozku: 2,75 m
Maximální délka podvozku: 4,25 m
Výška osy naložené nápravy: 1,1 m
Nejmenší světlá výška podvozku: 0,25 m
Výška závěsu: 0,75 m
Hmotnost (bez příslušenství): 13,4 kN (1370 kp)
Pneumatiky, počet: 4x1
Rozměry pneumatik: 8,25x15 eHD
Huštění pneumatiky: 709,3 kPa (7 atp.)
Brzdy: vzduchové
Poznámka
Technické údaje upraveny podle ČSN 01 1300.
Text a obrazová příloha převzaty z tovární příručky.
Zdroj
Vyprošťovací automobil AV 8, tovární příručka, vyd. ČKD Švermovy závody, Slaný 1966, ISBN nemá
Archiv Difrologického klubu, korespondence s pamětníkem ČKD Slaný, 2012.
Období | - |
Typ stroje | CZK - PV-10 (vlečný podvozek) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Mazací plán PV-10.
Období | - |
Typ stroje | CZK - PV-10 (vlečný podvozek) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Rám s vlečným okem.
Období | - |
Typ stroje | CZK - PV-10 (vlečný podvozek) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail sklopné opěrné kladky.
Období | - |
Typ stroje | CZK - PV-10 (vlečný podvozek) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail klanice s řetězovým třmenem.
Období | - |
Typ stroje | CZK - PV-10 (vlečný podvozek) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail nápravy.