Velikonoční bitva

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Velikonoční bitva

Dotaz na kóty a hřbitov

    Avatar
    Při sestavování rodokmenu jsem zjistil, že bratr mého dědečka padl 29.3.1915 ve věku 26 let na kótě 589 Javirska, kde byl 30.3.1915 pochován. Je tedy jednou z obětí Velikonoční bitvy.
    V souvislosti s ní se v tomto fóru píše o kótách Javirska (tedy 589) a Kobyla. Můžete mi přiblížit, kde mezi obcemi Valentovce a Výrava jsou nebo byly?
    Další co mě zajímá, je hřbitov, na němž je příbuzný pochován. Jde o hřbitov, který Viktor v příspěvku ze 13.5.2007 označil jako Zbudská Bela IV (Valentovce), nebo jiný a kde je? Máte zprávu o jeho zachovalosti (např. zda lze přečíst jména) a lze vůbec s přihlédnutím k informacím Martina Drobňáka ze 29.9.2007 o soustředění padlých a budování vojenských hřbitovů zjistit, kde konkrétně jsou ostatky mého příbuzného?
    Děkuji za informace.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232283Verze : 0
    Avatar
    Takže tu je info k vaším otázkam:


    Ako ste už popísali, brat vášho dedka padol skutočne vo Veľkonočnej bikte v Karpatoch.


    Popis kót:
    Javirska - 589. udaj pochádza zo starých rakúsko-uhorských máp. V súčastnosti kóta Javirska existuje po údajom Javorská(598,0)
    Kobila - 640.udaj pochádza zo starých rakúsko-uhorských máp. V súčastnosti kóta Kobila existuje po údajom Kobyla (637,7)








    Z údaju "bratr mého dědečka padl 29.3.1915 ve věku 26 let na kótě 589 Javirska" je v podstate možné určiť kde ležia jeho ostatky. Avšak ni je to až tak jednoduché. Chcelo by to hlavne meno. Padlí vojaci z kôt Kobila a Javirska boli pochovávani v širokom okolí. V okolí týchto kôt existuje niekoľko cintorínov.V súčasnosti sú hroby vojakov z prvej svetovej vojny stredobodom pozornosti Klubu Vojenskej Histórie Beskydy-Humenné.
    Pri pochovávaní vojakov sa zapisovali informácie o Mene a Priezvisku, Dátume úmrtia , mieste úmrtia a podobne preto by bolo teoreticky možné zisťiť miesto posledného odpočinku brata vášho dedka.


    V prípade záuju môžete miesto i navštíviť...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232526Verze : 0
    Avatar
    Dobrý den. Děkuji za odpověď. Bližší údaje pošlu v soukromé zprávě. Přeji příjemný zbytek víkendu. Jirka Jeřela.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232551Verze : 0
    Avatar
    Potesilo ma, ze nasa debata na VALKE pomohla Jirimu Jerelovi ziskat blizsie informacie o osudovom boji jeho pribuzneho. Podla mojich poznatkov ruska ofenziva na tomto useku frontu zacala uz 23.3.1915, ale az do 1.4.1915 sa rakusko-uhorskym vojakom darilo udrzat povodnu obrannu liniu. Predpokladam, ze brat Vasho deda padol pri odrazani jedneho z ruskych utokov a bol pochovany svojimi spolubojovnikmi. Preto aj jeho rodina dostala presnu informaciu o mieste a datume jeho smrti. Ak by bol pochovany ruskymi vojakmi, tak v rakusko-uhorskej uradnej evidencii by bol uvedeny ako nezvestny.


    Co sa tyka lokalizacie vojenskeho cintorinu, na ktorom bol brat Vasho deda pochovany, tak existuju podla mojho nazoru dve moznosti. Ta pravdepodobnejsia je taka, ze jeho telo pochovali priamo na bojisku, len niekolko desiatok ci stoviek metrov od zakopov v ktorych padol. Taketo vojenske hroby boli roztrusene po celej dlzke frontovej linie a k ich exhumacii a prenosu telesnych pozostatkov doslo v rokoch 1917 – 1922. Z okolia koty Javirska (Javorska) boli pozostatky padlych vojakov sustredovane v Sterkovciach na vojenskom cintorine, ktory je v archivnych dokumentoch oznacovany ako Sterkovce I.


    Druhou moznostou je, ze brat Vasho deda bol tazko zraneny a prevezeny do polnej osetrovne, kde svojmu zraneniu este v ten isty den podlahol. V tomto pripade existuje pravdepodobnost, zeby mohol byt pochovany na vojenskom cintorine Zbudska Bela III (Valentovce) alebo Zbudska Bela IV (Valentovce).


    Na zistenie blizsich informacii o mieste posledneho odpocinku by sme potrebovali vediet tie udaje, ktore spomenul Pigi. Okrem mena a priezviska Vasho pribuzneho by pomohla aj informacia o jeho materskom pluku, ku ktoremu po zmobilizovani narukoval. Predpokladam, ze mohol byt prislusnikom 30. pesieho pluku Landwehru alebo 4. praporu polnych strelcov. Pochadzal brat Vasho deda z okolia Hradce Kralove a Vyskokeho Myta? (Tieto a dalsie informacie mi v pripade zaujmu poslite cez SZ).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232576Verze : 0
    Avatar
    inak texty z tohto tématického okruhu sme mohli zahrnúť do témy Boje na území severo-východneho slovenska.....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232591Verze : 0
    Avatar
    týkajúc sa miesta posledného odpočinku mám isté pochybnosti.......Tých možnosti je z teoretického hľadiska viac.....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232592Verze : 0
    Avatar
    Tých teoretických možností je síce viac, ale najpravdepodobnejšie sú podľa môjho názoru tie, ktoré som uviedol v predchádzajúcom príspevku. Ak príbuzný J.Jerelu padol priamo v boji, tak bol pochovaný v jednom z mnohých hrobov, ktoré sa nachádzali pozdĺž línie zákopov, len niekoľko desiatok či stoviek metrov v tyle rakúsko-uhorských postavení. Za bojovej situácie sa telá padlých vojakov neodvážali z postavení vysoko v kopcoch dole do údolia, aby boli pochované na riadnych vojenských cintorínoch. Preto je málo pravdepodobné, žeby príbuzného J.Jerelu previezli jeho spolubojovníci na niektorý z vojenských cintorínov pri Valentovciach a Zbudskej Belej. (Na konci marca 1915 však existovali len cintoríny Zbudská Belá III a IV. Cintoríny Zbudská Belá I a II boli založené až v apríly 1915, teda po dátume pochovania príbuzného J.Jerelu 30.3.1915). Preto som aj uviedol, že dotyčný vojak mohol byť pochovaný na cintorínoch Zbudská Belá III alebo IV len v tom prípade, ak bol tažko zranený, evakuovaný do poľnej ošetrovne a až tam podľahol svojmu zraneniu.


    Čo sa týka vojenského cintorína Sterkovce II / Vyrava II, ktorý sa nachádza na kóte Kobyla, tak ten bol tiež založený až v apríly 1915 po skončení bojov na tomto úseku frontu. Počas bojovej situácie totiž nedochádzalo k vytváraniu väčších vojenských cintorínov v bezprostrednej blízkosti zákopovej línie (Na Sterkovciach II / Vyrava II je pochovaných až 418 neznámych vojakov). Dobové dokumenty obvykle ukazujú len množstvo spoločných a individuálnych hrobov roztrúsenýchch v teréne. Väčšie cintoríny sa vytvárali až s odstupom niekoľkých dní po skončení intenzívnych bojov, keď sa línia frontu posunula a došlo k “upratovaniu” niekdajšieho bojiska a sústreďovaniu tiel padlých vojakov na jedno spoločné miesto.


    Taktiež dalšie vojenské cintoríny, ktoré sa nachádzajú ďalej na juhovýchod od kóty Kobyla (Vyrava III a Vyrava IV) podľa môjho názoru pripadajú do úvahy ako miesto posledného odpočinku príbuzného J.Jerelu len teoreticky, pretože sa nachádzajú už príliš ďaleko od kóty Javorska, na ktorej dotyčný vojak padol. Z týchto dôvodov je najravdepodobnejšie, že jeho telesné pozostatky boli niekedy v rokoch 1917 – 1922 exhumované z pôvodného hrobu, ktorý sa nachádzal v blízkosti zákopovej línie a prenesené na vojenský cintorín Sterkovce I. Tento cintorín je najväčší v uvedenej oblasti (cca 2.600 – 3.000 neznámych pochovaných) a boli naň sústreďovaní padlí vojaci z okolia, teda aj z kóty Javorska.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#232949Verze : 0
    Avatar
    Aha. už rozumiem. Mal som v tom menší zmätok. Inak super analýza. Niet čo dodať.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65221#233279Verze : 0