Název: Name: | Jakovlev Jak-9U | Yakovlev Yak-9U |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9У | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk DD.MM.1944-DD.MM.1945 Tušinský letecký závod č. 82, Tušino | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1944-DD.08.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3921 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 28.12.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2512 kg | 5538 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3204 kg | 7064 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,550 m | 28ft 0,61in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 186,823 kg/m2 | 38.26 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 230 kW a 1 082 kW v h= 2 800 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-107LO s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-107A twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,650 hp at 3,200 rpm for take-off and 1,450 hp at 12,500 ft, driving a VISh-107LO three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) | 145.6 UK gallons UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 672 km/h v 5000 m | 417.6 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 375 km/h v ? m | 233 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,67 m/s | 3281.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,0 min do 5000 m | 5,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10650 m | 34941 ft |
Dolet: Range: | 675 km | 419.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1060 km | 658.7 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm se 120 granáty o ose vrtule a 2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm se 170 náboji na hlaveň. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and two fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-guns above the engine with 170 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | - |
Zdroje: Sources: | Robert Panek, Yakovlev Yak-9U & P, No 6119, Sandomierz, Poland / Redbourn, Hertfordshire, UK, Mushroom Model Publications, 2006, ISBN 83-89450-27-5. Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England. Robert Bock, Monografie Lotnicze, Jak-7, Jak-9. L+K 10/1978, Miroslav Balous, Letadla 39-45. Jakovlev Jak-9U a T-45 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9u-107.html http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm http://www.vectorsite.net/avyak1.html http://www.vectorsite.net/avyak1.html http://www.combatavia.info/index1yak9.html http://www.airpages.ru/eng/ru/yak9u.shtml archiv autora |