Raketový komplet 9K72 s OZ 9P117M (SCUD B ) 1:35 DRAGON

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Raketový komplet 9K72 s OZ 9P117M (SCUD B ) 1:35 DRAGON

Raketový komplet 9K72 ELBRUS s OZ 9P117M s raketou 8K14 ( Scud B)

    Avatar
    Tento článek píší proto,že se na mne obracejí někteří zájemci o raketovou techniku.Já jsem zpracoval článek o 331.tdb a zde jsem zveřejnil svůj model,a zde je krátký popis úprav.


    Pro stavbu jsou nutné dobré fotky daného zařízení.


    Postavil jsem už druhý model odpalovacího zařízení 9P117M ( Maz 543 SPU M)) od firmy Dragon měřítku 1:35 pro rakety 8K14 ( Scud B ).U prvního jsem žádné plechy neměl a tak všechno jsem dělal z plastu. Dnes,když jsou kovové díly,tak jsem se je rozhodl využit.
    Koupil jsem druhou stavebnici a to byl šok.U první stavebnice vyrobené firmou Dragon byly výlisky bez závad,ale to co bylo v druhé stavebnici mne udivilo. Vyráběl ji Šangaj Dragon a to už nemělo s kvalitu výlisku nic společného.Plno otřepů,značné otvory po vyhazovačích,fólie na okna skoro neprůhledná,na výliscích značně drsný povrch.


    Už po prohlídce první stavebnice jsem byl zklamán jak jsou kabiny - řidiče,velitele pal. skupiny,operátora a APD vymyšlené.Nic společného s daným zařízením.Pokud se někdo rozhodně všechno zavřít a použije lepty pro venkovní úpravu tak se dá na to dívat.Běda když se nechají otevřené kabiny.
    Myslel jsem,že odstraním už přetrvávající nedostatky stavebnice koupí leptů firmy Eduard,jenže nastal další problém.Díly leptů které mají vylepšit model jsou neúplné.Dobře je zpracovaná kabina řidiče a velitele pal. skupiny.Taktéž díly na povrch modelu jsou dobré.Horor je u kabiny operátora a APD.A aby toho nebylo málo,tak oni to všechno na ty vymyšlené díly uvedených kabin napasovali a tak vznikl ještě větší horor.Prověrkové pulty jsou řešené jako čelný stěny,takže hloubka u nich neexistuje.Skříňky pro pulty si musí každý udělat sám.



    Hodnocení stavebnice co do zpracování:


    Podvozek odpalovacího zařízení:
    -ber taký jaký je,nemá smysl jej dělat,stejně tam nic přes kola vidět není
    -mějte na zřetelu,že u všech úkolů a bylo jedno zda to byl technický nebo palební bylo stanoveno,že kola předních náprav musí být v rovině vozidla, žádné vytočené do strany nesměli být - protože se aretovali určité zařízení s odpalovacím stolem a ty vyžadovali právě tuhle rovinu,to by kontrolní orgán nedovolil ani zahájit úkol
    -doporučují dát model na podložku protože samy zjistíte,že po jeho sestavení jej nemáte jak brát do ruky-postupně by jste jej poničili


    1.Kabina řidiče:
    -je zčásti vymyšlená
    -úprava - použit lepty a podle fotek dodělat,dodělat sedačky-odpružená byla jen sedačka řidiče,tlakové láhve pro kombinovaní start a další drobnosti vzduchového potrubí a přístrojového vybavení


    2.Kabina VPS:
    -vymyšlená
    -dodělat sedačky a hlavně použit lepty,udělat chybějící díly podle fotek kabiny


    3.Úprava chladící části,filtrace a nádrže
    -úprava podle Eduarda
    -použít lepty a hlavně fotky na kryty shora pro umístnění držáků na krytech


    4.Kabina operátora:
    -absolutní nesmysl,všechno z ní vyhodit a celý vnitřek se musí se udělat nový,pozor kryt blatníku má rádius podle přední stěny,já jsem zvolil rádius asi o dva milimetre větší za okrajem hrany předního dílu a udělal nový kryt blatníku a jeho zadní stěnu
    -základem jsou lepty a dobré fotky vybavení kabiny
    -sedačky nesmysl-udělat nové - jedna patří za dveře vlevo a druhá na blatník kola vpravo u dveří,nad ní je schránka na dokumentaci
    -doplnit schránky s měřícími přístroji a poličku na levou stranu vedle apararury
    -udělat schránku pro AKB gyrokompasu 1G9 na levé straně,její rozměry charakterizují dvířka na přední stěně kabiny (od vstupních dveří vlevo )


    5.SPO:
    -doplnit o všechno podle fotek a pozor na modernizaci,závisí kterou verzi děláte,na krytu SPO jsem jen naznačil technologické štítky ( jsou četné se stříbrným potiskem )


    6.Ovládaní hydrauliky a opor:
    -využit fotky a vyrobit díly a do schránky D38 ( celý panel ) a do schránky D39 manometr,ale k tomu ještě patří výnosní pultík pro velitele pal.skupiny pro ovládaní rakety ( zvedání,vyrovnání a otáčení )


    7.Odpalovací stůl:
    -je menší než by měl být v daném měřítku-neřešitelná úprava navazuje na kolébku
    -dodělat držáky kabelů- jsou v leptech,úprava rozrážecího klínu ohně ze spodní části,využit lepty
    -nedávat na stůl díl B8 a ten co ze pod ním-to jsou podkládací špalky pod kola,nechte jen holé úchyty špalků z leptů je to estetické
    -na díle D31 ponechat kus pro zapojení tlakových hadic odtrhové spojky, jen jej provrtat pro zalepení hadic,nepoužít lept 8 - je špatní ( tenký )


    8.Kabina APD
    -výbava je nesmyslem u prvého jsem ji vybavil,ale teras jsem ji zavřel, protože i ve skutečnosti kabina byla u úkolů zvětší doby zavřená,otevřená byla jen krytka na díle D2 - odklopená na řetízku pro ventilaci vzduchu k motoru APD
    -v kabině po pravé straně od vstupních dveří byla přepážka a dělila kabinu na přepravní část a motorovou APD
    -sedačka byla jen jedna,jinak pro úpravu musí být dobré fotky celého prostoru


    9.Nádrže a skříň pro AKB
    -úprava podle Eduarda,použít lepty a hlavně fotky na kryty shora-využit fotky a lepty
    -nepoužit lept 31 na naších strojích jsem tuhle úpravu neviděl.měly jí jen stroje první série u sovětů


    10.Kolébka rakety:
    -doplnit podle fotek najme v přední části u čelistí,využit lepty,ve stavebnici chybí ovládaní fitigu-jejích ovládací části jsou v leptech tak dodělat podle fotek
    -další velkým nedostatkem je,že ve stavebnici chybí celá nosný přední opěra kolébky,která se nachází za palivovými nádržemi,zde je kolébka opřená a zajištěná zámky při jízdě – vyrobit novou dle foto
    -udělat zámky ze spodní části kolébky a musí zapadnout do přední opěry kolébky,opačném případě raketa leží trupem nosiče na vozidle
    -hydraulický válec ( tenký díl D21 je krátký-nadstavil jsem jej asi o centimetr,bude záležet jak budete chtít raketu,jestli jako na MíTZ-mám já,nebo zvednutou do některé pohotovosti, potom to prodloužení je nutné )


    11.Raketa:
    -určit které drážky charakterizují dělení nosiče,dobrý obrázek je na stránkách internetu,zbytek zatmel a přebrus
    -trup má asi o 2 mm větší průměr-neuděláš s tím nic
    -rozpětí nesedí je malé a to je ten kamen úrazu,stabilizátory - upravit rozpětí ale i kratší koncovou hranou stabilizátoru,uhel náběhu upravit směrem ku koncové hraně,po této úpravě ale nedosedne raketa na odpalovací stůl-stabilizátory jí to nedovolí
    -já jsem upravil rozpětí v daném měřítku tak aby i s trupem bylo 53,7 mm a raketa leží na OZ jako při MíTZ a ostatní jsem k tomuto úkolu přizpůsobil
    -využit lepty,ale chybí středové víka na nosiči,použil jsem na víka z leptů pro spodní část rakety ( jsou stejné ) a na spodní části nosiče jsem ponechal vyryté víka
    -vyryt nové drážky na přístrojové části a nalepit víka - pozor na pozice vík vůči kabelovému kanálu
    -motorová část-vyrobit novou trysku raketového motoru-to co je v dílu stavebnice je nesmysl-odvrtat a udělat popis dole,nepoužít díl leptů 102
    -vyrobit kabeláž mezi OZ a raketou-bez ní je zařízení velkým nesmyslem,prověrkové kabely originál byly tři,naší výroby dva na jedné koncovce
    -vyrobit novou odtrhovou spojku-nepoužit z leptů díl 103 je tenký,měla by mít tloušťku asi 1 mm a navrtat dírky asi 0,8 mm pro vysokotlaké hadice
    -vyrobit vysokotlaké hadice pro odtrhovou spojku,pozor na vozidle ponechat kus se stavebnice jen jej provrtat pro zalepení hadic
    -na závěr jsem polepil víka páskou šedé barvy-popis na internetu ( originál páska mívala šířku 6 až 8 cm )


    Nedoporučují vztyčenou raketu.Neznáte pravidla pohotovosti a vznikne nesmyslná věc-hybrid.


    Zbarvení modelu:
    -nejsem zastánce akademických malířů a proto nepoužívám tíhly metody
    -celé odpalovací zařízení je zelené barvy – chameleón zelený ( barva na laminát ) použil jsem Humbrol 117,kabina řidiče a velitele palební skupiny Humbrol 120,kabina operátora a APD Humbrol 153 ( je tmavší )
    -podvozkový rám Humbrol 117
    -nárazník,přední krycí plechy rámu podvozku,disky kol a některé kovové doplňky – lesklá černá Humbrol 21
    -je možné vidět rozdíl odstínu zelené barvy použité na raketě a u vozidla, rakety se stříkali klasickou acetonovou nebo syntetickou barvou
    -kabely černé,koncovky prověrkových kabelů šedé,ostatní zelené,pokud byly kabely československé výroby byly dva a středně šedé barvy
    -vysokotlaké hadice černé,koncovky zelené a odtrhová spojka stříbrná nebo Humbrol 81
    -barevné doplňky – u baterie byly dvě palební skupiny – červená a modrá a každá si dělala doplňky podle příslušnosti vozidla,doplňky byly povolené jen v nástavbě zařízení a tam kde nebyly na první pohled vidět,takže na jednotlivých OZ byly barvou dané skupiny natřeny - přístrojový panel u řidiče,ovládací páky v kabině,u SPO kohouty ventilů


    Výjimečné zbarvení:
    -u 331.tdb bylo provedeno v roce 1988 na bojové ostré střelby
    -byly provedené deformační nátěry ženijními smývatelnými barvami – byla použitá tmavě zelená,světlá zelená,černá a okr
    -nátěr byl proveden na celé vozidlo,ale kryté přepravní plachtou na raketu,plachta zasahovala od předku kolébky po stranách na kabinu operátora a APD,zakrývala všechny schránky na pravé a levé straně vozidla a celý odpalovací stůl
    -nátěr byl proveden na horní část vozidla mimo střed ( kolébku ) a raketu,stejné pole navazovali přes krycí plachtu rakety


    forum.fortifikace.net


    Upozornění:
    - berte na vědomí,že kabiny byly zhotovené z laminátu,takže nějaké odřeniny na kov nebudou,odřeniny barvy byly jen na kovových částech jejích doplňků,karabinách pro upnutí plachty,skříňkách,držácích,klikách a podobně
    - raketová technika patřila ku sledovanému materiálu ČSLA a musela být jí věnovaná patřičná pozornost - proto vypadala stále jako nová



    Tak pár poznatků k leptům EDUARD:


    Scud B exterior set č.35539


    List 1/5
    31a 35 -mřížka na AKB-na verzích v ČSLA nebyla,byla jen na prvních kusech SSSR a možná někde-drž se fotek stroje
    List 2/5
    45 -držák hasícího přístroje-délka upínacího pásku neodpovídá skuteční potřebě-hasící přístroj byl upoután k držáku jako celek,tlaková láhev a hubice trysky byly svázané páskem spolu,stejný problém je na liste 3/5
    List 3/5
    30 a 75 -díl 75 je kryt skříňky 30 se zásuvkami a zásuvky jsou po dvě,při naložené raketě jsou tam kabely-musí být otevřená,lepší ponechat díl se stavebnice a použit jen 75
    37 -nepochopen ? - zde je uložená příčná libela pro určení příčného náklonu vozidla
    List 4/5
    43 -ochranní klec pro hledáček světlometu je nízká,ten světlomet tam nejde
    8 -nereální usadit spolu zadní část a hydraulickou opěru pro odpalovací stůl-ponechat díl stavebnice
    List 5/5
    20 a 21 -nevyhovující-tenké co do styčné plochy pro lepení,nedrží a odpadávají,oni neunesou námahu kabelů pro odpálení a stejně i úchyty hadic
    3 -špatné ukončení v zadní části chybí protikus pro doraz odpalovacího stolu,tento čep slouží k dosažení jedné osy pro raketu - odpalovací stůl a kolébku rakety
    99 -nevyhovuje délkou-použil jsem jen koncové části,rozpětí stabilizátorů rakety je špatné a má být 53,7 mm,takže když se upraví raketa potom díl nesplňuje délkou
    -taktéž výstupky na raketě se neodříznou-to jsou patky v kořenech stabilizátorů na kterých raketa stojí v pohotovosti č.1 a při startu
    -u rakety chybí 4 kusy víka do středu nosiče
    102 -asi prodloužená výtoková tryska raketového motoru-úzký pásek-měl by mít šířku asi 1,5 cm a zakončen membránou v motoru v jeho zúžení a tryska motoru nepřesahovala přes okraj zadní části čela nosiče
    -upravit ( jemně odříznout ) kryty zásuvek - po zapojení kabelů jsou otevřené a při startu se kabely vytrhnou a pružiny je zavřou



    Scud B interior set č.35540


    List 1/4
    25 -patří vlevo od volantu
    35 -ruční brzda-patří vpravo od sedačky řidiče,na označeném miste vlevo od sedačky je nalévající hrdlo pro kapalinu
    List 3/4 a 4/4 -nejhorší stav,už v stavebnici je vyroben nesmysl,kabina operátora a kabina APD jsou vymyšlené
    H34,H35 -se nepoužijí a kabiny se musí uzavřít nad šasi,prostor mezi kabinami vyplňuje aparatura
    H 40,41 a E30 -vymyšlené
    11 -nevyhovuje-chybí třetí díl prověrkové a programovací aparatury rakety 2V12
    -horní díl 19-rozdělovací pult je zleva kratší a měl by zasahovat zčásti až nad třetí díl 2V12
    -vpravo od 2V12 chybí jeden pul ŠČUG - ovládaní APD operátorem
    55 -jak nalepit,když chybí skříňka pro AKB a on je na její horní části,první bude vyrobit skřínku a potom nalepit,hloubka a výška se musí brát zvenku kde jsou dvířka k AKB díl staveb.D1
    41 a 32 -je hovorové zařízení R 124,ale ve vozidle je jen jedno a to je správně u velitele palební skupiny a spolupracuje s radiostanici R123,zbytek členů obsluhy na jen jeho skříňky A1,ty chybí u řidiče,v kabině APD a operátora byla A2– vyrobit včetně připojovacích kabelů
    53 -držák na nádoby s pitnou vodou-doplnit taktéž jako u velitele i zde u operátora pod sedačku vpravo dva kusy



    Všechno najdete v ATM Militari – zde jsou pěkné pérovky-podívej se tam.Některé texty ale musíte brát s rezervou.


    Celý popis zařízení a použití je na adrese u 331.tdb:


    http://forum.fortifikace.net/viewforum.php?f=27


    Nutná registrace jinak nebudou fotky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234441Verze : 0
    Avatar
    Pár fotek OZ 9P117M 1:35.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234451Verze : 0
    Avatar
    Pohled z boku na 9P117M.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234452Verze : 0
    Avatar
    Pohled z pravé strany.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234453Verze : 0
    Avatar
    Pohled na zadní levou stranu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234454Verze : 0
    Avatar
    Pohled zezadu na levou stranu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234455Verze : 0
    Avatar
    Pohled na zadní část vozidla OZ 9P117M a čelný pohled.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234456Verze : 0
    Avatar
    Pohled na pravou stranu spředu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234457Verze : 0
    Avatar
    Pohled shora.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234458Verze : 0
    Avatar
    Kabina řidiče.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234472Verze : 0
    Avatar
    Kabina velitele palební skupiny.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234473Verze : 0
    Avatar
    Ehmmmmmm, do jednoho příspěvku můžeš dát až šest fotek... Ale jinak je to pěkný, ten rozbor stavebnice mě dostal.SmileSmileSmile
    Jenom možná trošku v souladu s dnešními trendy mírně zašpinit by to sneslo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66186#234481Verze : 0