Prosím o pomoc s upřesněním modifikace Spitfiru mk.IXe

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Prosím o pomoc s upřesněním modifikace Spitfiru mk.IXe

    Avatar
    Podařilo se mi získat poměrně obsáhlou sadu fotografií spolu se svolením k jejich publikování v projektu Naše letadla.Mezi nimi je i řada fotografií na naše Spitfiry mk.IXe.Je tu ale malý problém.Na řadě z nich (včetně populárního stříbrného spitu s bleskem na trupu) se objevuje mě neznámá modifikace křídelní výzbroje viditelná na fotce (konkrétně jde o Spitfire s imatrikulaci JT-1).Porovnával jsem to s fotografiemi běžných mk.IXe ale uvedenou modifikaci jsem nikde nenašel.Původně mě napadla možnost že jde o kanony ráže 20mm (čtyřkanonová verze) ale tot neodpovídá verzi mk.IXe a samotná kapotáž krytů kanonů mi pro 20mm kanony Oerlikon připadá příliš krátká (navíc jsem nikde nic nezjistil o tom že by snad takto vybavené Spitfiry byly používány u nás).


    Předem díky za pomoc.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235553Verze : 0
    Avatar
    Jentak z hlavy, protože u sebe zrovna nemám žádný podklad, kterým bych to doložil, ale pravděpodobně jde o krytky otvorů po odstranění výzbroje, tj. 2x 20 mm kanón a 2x 12, mm kulomet, a letoun je tak neozbrojený.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235584Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Díky Michale.Taky mě to původně napadlo u fotky stříbrného spitu s touto úpravou ale dost mě mátl záběr na celou letku takových Spitfirů (nevidím logický důvod proč by letka stíhaček měla létat bez výzbroje ale budiž).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235631Verze : 0
    Avatar
    [spekulace]
    Přesun na velkou vzdálenost? Při tom by se asi snažili ušetřit každé kilo, vymontování 2x Hispano MkII a 2x AN/M2 by ušetřilo (bez váhy munice) cca. 150 kg, a uvolnilo nějaký prostor - pokud vím tak při přesunech v RAF minimálně občas létala letadla bez munice a v prostoru pro nábojové pásy si piloti vozili osobní věci - např. v Beurlingově popisu příletu na Maltu se Spitem IXC (4xHispano) je jak se na letadlo hned po příletu vrhli mechanici, vyházeli jeho věci ještě než stihnul vylézt z kokpitu hned začali nabíjet. Takže není to náhodou z přesunu našich perutí RAF domů?

    Nebo nové stroje z továrny? např. ten slavný přílet B-17 na Havaj 7.12.1941 byl zkomplikován tím že B-17 si sice vezly svou výzbroj, ale kulomety byly ještě v přepravních bednách a montovat se měly až na Filipínách - tady by asi zbraně v takovém případě letěly doprovodnými dopravními letadly. Zaválky by k tomu tak pozdě asi už při přesunu k útvaru nedocházelo, ale možná při zalétávání v továrně?
    EDIT: I když to asi nebude tenhle případ, pže to by na letadle ještě nebyl znáček squadrony...
    [/spekulace]

    Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235644Verze : 0
    Avatar
    Tak jsem prohledal, co k tématu mám, ale na přesné info jsem nenarazil, i když jsem si jist, že jsem to někde viděl Smile Myslím, že v nějakém časopise, možná v Modeláři.


    Jedním z důvodů, proč byly Spity odzbrojeny, může být nedostatek střeliva do britských zbraní (mj. důvod proč byla snaha naše Mosquita přezbrojit na kořistní německé). A na co sebou vozit zbraně bez nábojů Smile


    Dvě uvahy kolegy výše nejsou zcela scestné, ale čs. Spitů se týkají jen okrajově. Do ČSR přiletěly Spity vyzbrojené, o čemž svědčí fotografie z Kbel, a všechny byly nové.
    Byly tak ovšem upraveny čs. Spitfiry, které byly prodány do Izraele a dostávaly se tam po vlastní ose.


    A ještě k té Maltě. Beurling měl celkem kliku, že mu ty věci vyházeli, často letouny (šlo o Spity Mk.VB/C) vzlétly i s osobními věcmi nových pilotů a už se nevrátily...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235652Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    historii tohoto letadla stručně, ale krásně popsal pan Jiří Rajlich v studii: Czechoslovak Spitfires in detail, ISBN 80-86416-22-4, český překlad byl zveřejněn na adrese http://www.wwpbooks.com/pdf/y02_cz.pdf


    Z této práce si nyní dovolím citovat:
    "Jen o číslo vyšší nežli kbelský stroj, TE566 (DU-A) byl jako zcela nově vyrobený v srpnu 1945 předán 312. peruti, s níž se v srpnu 1945 dostal do Československa. Poté sloužil v Českých Budějovicích u 1. letky Leteckého pluku 4, přičemž jeho původní Kódy DU-A byly změněny údajně na JT-1. Pod stejným označením pak prý sloužil i u českobudějovického Stíhacího výcvikového střediska a pak u LVA, kde měl údajně označení A-735.


    V listopadu 1948 byl přelétnut do Kunovic, odkud se pravděpodobně v lednu 1949 dostal v rozmontovaném stavu do Izraele. Zde byl označen číslem 2031 (a trupovým volacím číslem 32). Po vyřazení ze služby byl umístěn na hřišti v kibbutzu Alonim.


    Jeho vrak objevil v Izraeli roku 1976 známý sběratel Robert Lamplough. Přepravil jej do anglického Duxfordu a v roce 1981 jej koupil Guy A. Black pro svou společnost Aero Vintage Ltd. se sídlem v Hastingsu. V listopadu 1983 dostal postupně renovovaný stroj civilní poznávací značku G-BLCK a od května 1986 renovace pokračovala v dílnách firmy Hull Aero v Ludhamu. Mezitím Guy Black s přáteli založil firmu Historic Aircraft Collection, zaregistrovanou v St. Helieru na ostrově Jersey. Vlastnictví stroje TE566 G-BLCK bylo na novou firmu převedeno v březnu 1987. Jeho závěrečná fáze renovace proběhla v Audley Endu u firmy Historic Flying Ltd., jejímž majitelem je Tim Routis. K úspěšnému záletu došlo tamtéž v červenci 1992. Stroj nese původní kódy DU-A, které jej řadily do stavu 312. peruti a nese i československé výsostné znaky v jejich tzv. příletové podobě (tedy s praporovitými znaky na SOP).


    Na rozdíl od původních zkrácených renovátoři dali tradiční eliptická křídla. Pan Guy Black se s ním objevil i v České republice - byl v červnu 1993 na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem a na přelomu května a června 1997 na Aviatické pouti v Pardubicích.
    "
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235658Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Já ale myslím, že Tomovi nešlo jen o letoun JT-1, ale o problematiku zaslepených zbraní celkově, protože je takto má upraveno více čs. Spitů.


    A jen tak pro zajmavost, když jsem pročítal text z odkazu, zjistil jsem, že skoro (možná úplně) stejný je i v knize Na nebi hrdého Albionu, díl 6.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235662Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Teorie o jejich demontáži při přeletu má svou logiku ale problém je ve dvou věcech.Fotografie z příletu do Kbel ukazují že všechny letouny mají původní výzbroj namontovánu (jedno foto viz níže) a demontována byla až u útvarů.Navíc letouny se účastnily několika ostrých střeleb při kterých byly zbraně používány.Spíš bych se v tomto případě přiklonil k možnosti nedostatku munice (u některých Spitů byly v Izraeli britské zbraně nahrazeny jinými-dokonce snad i MG-121) ovšem je to nepotvrzené (předpokládám že by se demontovaly i z Mosquit - de facto stejné typy - ale ty jsem s demontovanými zbraněmi neviděl)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235724Verze : 0
    Avatar
    No a nebylo to spíš tak že demontované zbraně byly právě u letecké školy? Mělo by to jistou logiku, jednak by demontované zbraně sloužily jako záloha pro bojové útvary a druhak by letouny snížením váhy asi získaly na výkonech a letových vlastnostech což ve škole může být dobré (třeba při akrobacii se to hodí) . Je to jen nápad, ale jsou tyhle kryty i na spitech z bojových útvarů ?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235728Verze : 0
    Avatar
    Spitfiry přiletěly do Kbel opravdu vyzbrojené, celá Evropa již byla svobodná a tak úspora váhy nebyla zapotřebí, přistát se mohlo v případě potřeby prakticky kdekoliv.


    Ty krytky se pak objevují na Spitech jak od letecké školy (kod A-700 až 735) tak od bojových útvarů, např. letouny na přiloženém obrázku s kódem JT patří 1. letce Leteckého pluku 4 (viz. link od kolegy Tintěry).
    Když se pak Spity přelétaly do Izraele, neměly výbroj, aby se zvýšil dolet. On si ostatně tento přelet moc nezadal s již zmíněnými válečnými přelty na Maltu či přes Afriku. Také mu skoro nikdo nebyl nakloněn Smile


    Nejpravděpodobnější bude asi opravdu nedostatek munice do britských zbraní, protže té se u nás nedostávalo. Proto byla i snaha přezbrojit naše Mosquita kořistními německými kanóny a kulomety. (viz. článek v HPM 5 a 6/2003 - ten bohužel nemám a nemůžu nahlédnout pro přesné informace)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235730Verze : 0
    MOD
    Avatar
    no právě v příspěvku od Jirky Tintěry se mluví o tom že "Kódy DU-A byly změněny údajně na JT-1. Pod stejným označením pak prý sloužil i u českobudějovického Stíhacího výcvikového střediska a pak u LVA, kde měl údajně označení A-735" čili právě ve škole.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235732Verze : 0
    Avatar
    To ano, ale otázka nebyla jen na letoun JT-1. Když se podíváme na poslední fotku, kterou vložil Tom, mají to tak upraveny všechny letouny (tedy všechny první 3-4 na kterých je to jasně rozrznatelné Smile )
    A je to vidět i na jiných fotkách publikovaných v různách publikacích.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235735Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No mně ta fotka spíš nastoluje otázku, zda stroje s označením JT nebyla součástí zmíněného "Stíhacího výcvikového střediska" (což by mělo logiku, stejná jednotka mívá stejné označení) a má původní otázka byla právě na to, zda jsou i známy fotky strojů od jednoznačně bojových útvarů (tedy fotky s označením letek zařazených třeba do obrany státu) s obdobnou úpravou.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235777Verze : 0
    Avatar
    Jak jsem psal výše, stačí nahlédnout do přiloženého odkazu http://www.wwpbooks.com/pdf/y02_cz.pdf , kde je na straně 2 seznam pluků i s přidělenými kódy. A jak jsem psal výše, kód JT patřil 1. letce Leteckého pluku 4. Kromě takto upravených letounů s kódem A od letecké školy, jsem pak viděl i fotku letounů s kódem MP (Letcký pluk 5) a dokonce i minimálně jeden ze Spitů bezpečnostního letectva. Takže podle fotografiií tak byly upraveny i letouny bojových útvarů. Nikde jsem však nenašel informaci, kdy byla výzbroj odstraněna. Možná bude Tom vědět, ze kdy jsou fotky letounů JT, které vložil?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235779Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Michale,dle data na fotkách jde o rok 1945 (osobně bych si spíš vsadil na 1946 ale původní majitel souboru uvádí toto)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235792Verze : 0
    Avatar

    Citace - Michal Rak :

    Jentak z hlavy, protože u sebe zrovna nemám žádný podklad, kterým bych to doložil, ale pravděpodobně jde o krytky otvorů po odstranění výzbroje, tj. 2x 20 mm kanón a 2x 12, mm kulomet, a letoun je tak neozbrojený.

    A proč by to ausgerechnet musely být kryty otvorů po odstranění výzbroje a ne přímo kryty zbraní? Z některých vzpomínek letců za II. sv. války vyplývá, že před startem zalepovali mechanici ústí hlavně lepící páskou, aby se nic za letu nedostalo před použitím dovnitř. Kdyby to byla záslepka otvoru po zbrani, tak by nemusela sahat tak dopředu, naopak, pokud by pod tím krytem byl kanon nebo kulomet, tak při prvním výstřelu kryt odpadne a předtím bude chránit ústí i celou zbraň před čímkoliv, jako třeba prach, nebo voda - tenkrát letadla stávala obvykle přímo na ploše a ne v hangáru. Kryt by bylo možno odebrat těsně před startem, jako se to dnes dělá u dopravních letadel.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235799Verze : 0
    Avatar
    VL:Tohle bohužel nejde.Podívej se na druhou fotku shora.Na levé straně je vidět kanon 20mm v náběžné hraně Spitu.Pro toto zaslepení proti vlhkosti se používaly plátěné pruhy nalakovené na náběžnou hranu (u zbraní v obrysu křídla) nebo jakési gumové "kondomy" na vystupující kanony a kulomety (hojně používané například u Typhoonů,Spitfirů a Hurricanů mk.IIc).Pro toto použití jsou kryty na fotkách příliš krátké (navíc pochybuju že jsou dostatečně měkké na to aby se při výstřelu bez problémů protrhly bez poškození křídla-zásah výbušnou střelou by mohl být pro letoun kritický).Ostatně podívej se na tuhle fotku ze Kbel...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235800Verze : 0
    Avatar
    to opravdu nejde kanon by se pod ten krátký kryt prostě nevešel. Teoreticky by se tam vešel půlpalcový kulomet, ale nikdy jsem neslyšel že by byly spity vyzbrojeny 4 kulomety Sad
    To že je fotky z roku 1945 ovšem zase dost podrývá teorii o nedostatku zbraní nebo nábojů, to nastalo myslím až později, mou teorii boří zase to že stejné letouny byly i u jiných (bojových) útvarů.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235802Verze : 0
    Avatar
    Bitaxe,včera večer jsem se ještě trochu vrtal v knihovně a našel jsem pár informací ohledně strojů A-XXX.V Triádě je letovka na které je kanon pravděpodobně v křídle (kvalita stojí za prd ale v místě kde by měl kanon být je vidět náznak obrysu takže předpokládám že kanon je na místě).V bokorysech kamufláží jsou potom kanony rovněž namontovány.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235809Verze : 0
    Avatar
    Na bokorysi se nespoléhej, to je spíš představa než realita, ale ta teorie padla pokud byly takhle vybavené mašiny u bojových útvarů.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66572#235810Verze : 0