PZL.23A Karaś

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

PZL.23A Karaś

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    PZL.23A Karaś PZL.23A Karaś
    Originální název:
    Original Name:
    PZL.23A Karaś
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1936-DD.11.1936 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1936-DD.11.1936
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    40
    Pravděpodobná vojenská evidenční čísla 44.4-44.43
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1936
    Osádka:
    Crew:
    3
    pilot, pozorovatel-radiooperátor, palubní střelec
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1928 kg 4251 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2813 kg 6202 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3428 1) kg 7557 1) lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    13,95 m 45ft 9,21in
    Délka:
    Length:
    9,682 m 31ft 9,18in
    Výška:
    Height:
    3,30 m 10ft 9,91in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    26,8 m2 288.47 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    1282) kg/m2 26.22 2) lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    PZL Pegaz II M2 o výkonu 442 kW/600 k
    dvoulistá dřevěná vrtule Szomański
    PZL Pegaz II M2, power 593 hp
    two-bladed wooden propeller Szomański
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    770 l 169 Imp gal / 203 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    304 km/h v 2500 m 188.9 mph in 8202 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    230 km/h v 2500 m 142.9 mph in 8202 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    6,5 m/s 1279.5 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    5800 m 19029 ft
    Dolet:
    Range:
    1300 km 807.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1500 km 932.1 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kulomet PWU wz. 33 ráže 7,92 mm (600 nábojů)
    1x pohyblivý kulomet Vickers wz. F ráže 7,92 mm na hřbetě (679 nábojů)
    1x pohyblivý kulomet Vickers wz. F ráže 7,92 mm pod trupem (388 nábojů)

    Bomby:
    6x 100 kg + 2x 50 kg
    8x 50 kg - normální náklad z polního letíště
    kasety po 24 kusů zápalných bomb T-34
    Celková max. zátěž 700 kg
    1x 7.92 mm PWU wz. 33 machine gun, 600 rounds
    1x flexible 7.92 mm Vickers wz. F dorsal machine gun, 679 rounds
    1x flexible 7.92 mm Vickers wz. F ventral machine gun, 388 rounds

    6x 221 lb bomb and
    2x 110 lb bomb or
    8x 110 lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    1) Hmotnost dle určení :
    blízký průzkum - 2813 kg
    daleký průzkum - 3084 kg
    blízký bombardér - 3340 kg
    daleký bombardér - 3428 kg
    2) Plošné zatížení dle určení:
    blízký průzkum - 109 kg/m2
    daleký průzkum - 115 kg/m2
    blízký bombardér - 125 kg/m2
    daleký bombardér - 128 kg/m2
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989
    Kopański, Tomasz J.: PZL.23 Karaś, Stratus, Sandomierz 2004
    Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
    Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66670#375701Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PZL P.23A

    http://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl23.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/PZL.23_Kara%C5%9B
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66670#236140Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Po porážce Polska bylo přes 20 kusů P.23A a 11 novějších P.23B evakuováno do Rumunska, které je zařadilo do svého letectva.
    V řadách 73. perutě se od srpna 1941 zapojily do útoku proti SSSR.
    Přeživší letouny poté dosloužily jako cvičné.


    Prameny:
    http://www.worldwar2.ro/arr/?article=427
    www.militaryimages.net




    http://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl23.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66670#236143Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PZL P.23A Karaś

    PZL P.23A Karaś
    Vojenské evidenční číslo Datum výroby (technické přejímky) Vojenský útvar Útvarové označení Poznámka
    44.1 (PZL.23/I) DD.MM.1934 . . 1. prototyp zalétán DD.08.1934. 08.1936 poškození podvozku. Po opravě už nelétal. 15.12.1936-DD.09.1939 v Letecké kadetní škole-technické skupina Mokotów jako školní pomůcka.
    44.2 (PZL.23/II) DD.MM.1935 . ? 2. prototyp zalétán DD.03.1935. Předán do Výzkumného technického institutu letectva, kde 27.07.1935 havaroval. Osádka zahynula
    44.3 (PZL.23/III) DD.MM.1935 DD.MM.1936-DD.MM.193R 11. řadová letka SP-BCP 3. prototyp zalétán DD.09.1935. S imatrikulací SP-BCP byl ve dnech 15.05.-01.06.1936 vystaven na letecké výstavě ve Štokholmu. 26.11.1936 poškozen při nouzovém přistání. 02.01.1937 nadále ve stavu 11. letky.
    44.4 (tovární číslo 901) DD.06.1936 (DD.06.1936) Cvičná letka 1. leteckého pluku SP-BCT 1. sériově vyrobený stroj zalétán DD.06.1936. S imatrikulací SP-PCB byl ve dnech 18.-20.06.1936 vystaven na mezinárodní letecké výstavě v Sofii. DD.10.1936-DD.03.1937 ve Výzkumném technickém institutu letectva. 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
    44.5 (tovární číslo 902) (DD.09.1936) Letecká kadetní škola Deblin bílá "8" Od DD.MM.1936 ve 3. leteckém pluku, v dubnu 1939 ve Cvičné letce 1. leteckého pluku, v létě 1939 v Kadetní letecké škole v Deblinu
    44.6 (DD.09.1936) Cvičná letka 1. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
    44.7 (DD.09.1936) Cvičná letka 3. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
    44.8 (DD.09.1936) ? SP-BGZ Ve Výzkumném technickém institutu letectva zkoušky vhodnosti k bojovému nasazení. 07.-11.1936 a 01.-03.1937 předváděn Bulharům s imatrikulací SP-BGZ. 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
    44.9 (DD.09.1936) Cvičná letka 2. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
    44.10 (DD.09.1936) Řadová letka 24/Cvičná letka 2. leteckého pluku bílá "9" 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu. Podkřídelní identifikační znak 941-K ?
    44.11 (DD.09.1936) Cvičná letka 4. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
    44.12 (DD.09.1936) Cvičná letka 4. leteckého pluku bílá "4" 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu. V září 1939 ukořistěn Němci na Varšavském letišti Okęcie.
    44.13 (DD.09.1936) ? ? ?
    44.14 (DD.09.1936) ? ? ?
    44.15 (DD.09.1936) 41. řadová letka ? 10.12.1937 zničen při nehodě. Osádka zahynula.
    44.16 (DD.09.1936) ? ? ?
    44.17 (DD.09.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin bílá "7" V září 1939 zničen
    44.18 (DD.09.1936) ? ? ?
    44.19 (tovární číslo 916) (DD.09.1936) ? SP-BFM S imatrikulací SP-BFM byl ve dnech 13.-29.11.1936 vystaven na mezinárodním leteckém salónu v Paříži. Z registru vyškrtnut 31.12.1936.
    44.20 (DD.09.1936) ? ? ?
    44.21 (DD.10.1936) DD.MM.1936-01.07.1937 1. letecký pluk ? 01.07.1937 předán do Výcvikového střediska letectva v Deblinu.
    44.22 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.23 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.24 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.25 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.26 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.27 (DD.10.1936) DD.MM.1936-01.07.1937 1. letecký pluk ? 01.07.1937 předán do Výcvikového střediska letectva v Deblinu.
    44.28 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.29 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.30 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin bílá "11" DD.MM.1937?- 01.09.1939
    44.31 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin bílá "2" V roce 1938 jako cvičně-bojový.
    44.32 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.33 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.34 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.35 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.36 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin ? DD.09.1939 poškozen. Zůstal v Deblinu, kde byl ukořistěn Němci.
    44.37 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.38 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin ? Do 01.09.1939 plně provozuschopný.
    44.39 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.40 (DD.10.1936) ? ? ?
    44.41 (DD.11.1936) ? ? ?
    44.42 (DD.11.1936) ? ? ?
    44.43 (DD.11.1936) ? ? Poslední sériový PZL.23A Karaś.

    Zdroje:
    Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
    Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
    Kopański, Tomasz J. : PZL.23 Karaś, STRATUS, Sandomierz 2004
    mysliwcy.pl
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66670#394357Verze : 0
    MOD