Kurýrní četa 10 [1939-1939]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Kurýrní četa 10 [1939-1939]

Pluton Łącznikowy Nr 10

    Avatar
     
    Název:
    Name
    Kurýrní četa 10 Liaison Platoon No. 10
    Originální název:
    Original Name:
    Pluton Łącznikowy Nr 10
    Datum vzniku:
    Raised/Formed:
    25.08.1939
    Předchůdce:
    Predecessor:
    - -
    Datum zániku:
    Disbanded:
    06.09.1939
    Nástupce:
    Successor:
    - -
    Nadřízené velitelství:
    Higher Command:
    25.08.1939-06.09.1939 Letectvo armády "Lodž" [1939-1939] 25.08.1939-06.09.1939 Łódź Army Aviation [1939-1939]
    Dislokace:
    Deployed:
    25.08.1939-02.09.1939 Lida
    02.09.1939-06.09.1939 V poli na středoevropském válčišti
    Velitel:
    Commander:
    31.08.1939-06.09.1939 Arct, Bohdan (podporucznik pilot v záloze)
    Výzbroj:
    Armament:
    01.09.1939:
    3x RWD-8
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66955#413882Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pluton Łącznikowy Nr 10 – Kurýrní četa 10


    Byla zmobilizována ve dnech 25. – 31.8.1939 na letišti Lida ze záloh Leteckého pluku 5.
    Byla zařazena do sestavy Letectva armády „Łódź″.
    01.09.1939 byly kolem 14. hodiny při náletu Do 17Z od II./KG 2 na letiště Lida zničeny všechny tři stroje čety. Odpoledne četa obdržela tři nové RWD-8 na letišti Czechowce.
    02.09.1939 četa přelétala na letiště Lublinek v operačním prostoru Armáda „Lodž“. Z důvodu nedostatku PHM však přistála na letišti Małkinia, kde PHM obdržela ze zásob 151. stíhací letky.
    03.09.1939 v 5 hodin ráno vystartovala k dalšímu letu a s mezipřistáním na varšavském letišti Okęcie dorazila se ztrátou stroje desátníka Dukalského do Lublinku.
    04.09.1939 proveden kurýrní let do Varšavy. K četě se vrátil sestřelený desátník Dukalski.
    05.09.1939 dorazil do Lublinku pozemní sled čety, který byl nasměrován velitelem armádního letectva na letiště Marynin ke 55. samostatné bombardovací letce (lehké)
    06.09.1939 z důvodu blízkosti německých vojsk (1-2 km od letiště Lublinek) vystartovaly dva stroje směrem na Varšavu. Z důvodu ztráty všech letadel četa zanikla a pozemní sled byl zařazen do 55. samostatné bombardovací letky (lehké).


    Velitel čety – podporučík v záloze pilot Bohdan Arct (pozdější velitel polské 316. stíhací sperutě RAF a známý spisovatel).


    Piloti:
    kapral pilot Henryk Dukalski
    kapral pilot Alfons Knapik


    Pozemní sled:
    40 vojínů, šéfmechanik, 1 nákladní automobil, 1 osobní automobil


    Výzbroj k 1. září:
    3 stroje RWD-8.


    Ztráty:
    01.09.1939 byly při náletu na letiště Lida zničeny všechny tři RWD-8 čety.
    03.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Dukalskim a neznámým mechanikem sestřelen nad obcí Koluszki polskou PVO. Mechanik zraněn – umístěn v nemocnici, pilot se vrátil k jednotce.
    06.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Knapikem – nezvěstný. (V létech 1940-1945 v Anglii).
    06.09.1939- RWD-8 velitele čety byl sestřelen vlastními jednotkami u města Skierniewice.


    Známá použitá letiště:
    Lida (25.08. – 02.09.1939)
    Małkinia (02.09 - 03.09.1939)
    Lublinek (03.09. – 06.09.1939)
    Marianów (6.9.) – pozemní sle


    Literatura:
    Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. II Kampfflieger, Armagedon, Gdynia 2005
    Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991
    Pawlak, Jerzy: Samotne załogi, Bellona, Warszawa 1992
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/66955#236791Verze : 0
    MOD