North American A-27

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

North American A-27

NA-44, NA-72, NA-74

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    North American A-27 North American A-27
    Originální název:
    Original Name:
    North American A-27
    Kategorie:
    Category:
    bitevní letoun attack aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1938-DD.MM.1941 North American Aviation, Inc., Inglewood, California
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1938-DD.MM.1941
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1 NA-44
    10 A-27
    30 NA-72
    12 NA-74
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2200 kg 4850 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3080 kg 6790 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    12.8 m 42ft
    Délka:
    Length:
    8.84 m 29ft
    Výška:
    Height:
    3.71 m 12ft 2in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    23.04 m2 248 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Wright R-1820-75 o výkonu 556 kW Wright R-1820-75, power 745 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    402.3 km/h v 3505 m 250 mph in 11500 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    354.1 km/h v ? m 220 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8534 m 28000 ft
    Dolet:
    Range:
    925.4 km 575 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1287.5 km 800 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x kulomet Browning ráže 7,7 mm v přídi
    1x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm

    2x 45kg bomba
    2x fixed .30 in Browning machine gun in the nose
    1x flexible .30 in Browning machine gun

    4x 100 lb of bombs
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    NA-44 - předváděcí prototyp, prodán do Kanady
    NA-69 - série pro Thajsko, u USAAF jako A-27
    NA-72 - série pro Brazílii
    NA-74 - série pro Chile
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Hagedorn, Dan. North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997. ISBN 0-933424-76-0.
    Smith, Peter Charles. North American T-6: SNJ, Harvard and Wirraway. Crowood Press, Ramsbury 2000. ISBN 1-86126-382-1.
    http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
    http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
    http://www.aerofiles.com/_noram.html
    aeroweb.brooklyn.cuny.edu
    www.reservaer.com.br
    www.geocities.com
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/67709#471427Verze : 0
    MOD
    Avatar
    North American A-27
    V roce 1938 poprvé vzlétl předváděcí prototyp North American NA-44 (NX18981), odvozený z BC-1. Poháněn byl vzduchem chlazeným devítiválcovým hvězdicovým motorem Wright R-1820-F52 o výkonu 578 kW a byl ozbrojen pěti 7.62mm kulomety Colt-Browning (dva v trupu, dva v křídlech a jeden pohyblivý). V roce 1940 byl tento stroj prodán k testům RCAF.

    Na jeho základě ale u mateřské firmy vznikly exportní dvoumístné útočné verze letounu BC-1. První z nich bylo 10 strojů série, označené u firmy North American jako NA-69. Společně se stíhacím NA-68 byly objednány 29. listopadu 1939 Thajskem jako dvoumístné stíhací bombardéry. Standardně byl NA-69 vybaven dvojím řízením a mohl sloužit jako cvičný, ale pro bojové akce se do odkrytého zadního prostoru s otočenou sedačkou montoval pohyblivý kulomet. První stroj byl zalétán na konci června 1940. Hotové stroje byly ovšem v lednu 1941 cestou do Thajska zadrženy v Manile a zabaveny americkou armádou, protože Thajsko se mezitím stalo japonským spojencem. V březnu 1941 dostaly tyto stroje přiděleno označení A-27 (sériová čísla 41-18890 až 41-18899) a byly předány do užívání 4. smíšené skupině. Pět strojů bylo na Filipínách zničeno během různých nehod, v prosinci 1941 byly všechny zbylé stroje zničeny japonským bombardováním letišť Nichols Field a Clark Field. Zajímavostí je, že kvůli špatně tvarovaným krytům motoru nemohly dva kulomety v přídi střílet, až dodatečně byly o Thajska poslány díly na úpravu.

    Na základě předvádění prototypu bylo třicet strojů pod sériovým označením NA-72 prodáno Brazílii. Tyto stroje byly ve skupinách po šesti přelétnuty mezi červencem a říjnem 1940 do Ria, se zastávkami v hlavních městech většiny místních států. Patrně pod vlivem dojmů ze zastávky těchto strojů v Chile si tato země 7. srpna 1940 objednala dvanáct strojů v podstatě shodných s brazilskými. Tyto stroje dostaly označení North American NA-74 (sériová čísla 74-4745 až 74-4756). Jak brazilské, tak chilské letouny v těchto zemích sloužily pod označením NA-44, odvozeném od prapůvodního "kanadského" prototypu. Chilské stroje se až na jeden dožily roku 1946.

    Prameny:
    Hagedorn, Dan: North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997
    http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
    http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
    http://www.aerofiles.com/_noram.html
    aeroweb.brooklyn.cuny.edu
    www.reservaer.com.br
    www.geocities.com

    Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=3156
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/67709#238744Verze : 0
    MOD