Nakadžima Maru-Ten

Nakajima Maru-Ten / 中島丸テン
     
Název:
Name:
Nakadžima Maru-Ten Nakajima Maru-Ten
Originální název:
Original Name:
中島丸テン
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
Nakajima Aircraft Co., Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.10.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 maketa / wooden mock-up
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
jiný other
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
jiné other
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3120 kg 6878 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 9,69in
Délka:
Length:
8,125 m 26ft 7,87in
Výška:
Height:
2,950 m 9ft 8,14in
Plocha křídla:
Wing Area:
13,000 m2 139.93 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
240,00 kg/m2 49.16 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
TR-12 Otsu (Ne-12B) o tahu 4,66 kN (475 kg) TR-12 Otsu (Ne-12B) four-stage axial compressor, 1,047 lbf thrust
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
565 km/h v ? m 351.1 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10600 m 34777 ft
Dolet:
Range:
204* km 126.8* mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
428 km 265.9 mi
Výzbroj:
Armament:
Pumy do celkové hmotnosti: 500 kg (1x 250 kg nebo 1x 500 kg) Pumy do celkové hmotnosti: 1,102 lb (1x 551 lb or 1x 1,102 lb)
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
* dolet s pumou o hmotnosti 500 kg.


- Jednalo se o projekt sebevražedného letounu bez podvozku. Katapultovaný start měl být proveden pomocí raket na tuhé palivo. Práce na projektu byly zastaveny ve prospěch typu Nakadžima Kikka,
* Range with a bomb weighing 1,102 lb bomb.


- This was a suicide weapon with no landing gear, was catapult launched using RATO, used the Ne-12B engines, and carried a single bomb. It was never built since it soon evolved into the Kitsuka (Kikka).
Zdroje:
Sources:
Famous Aircraft of the World No.76, Japanese Army Experimental Fighters, Tokyo, Bunrin-Do, August 1976
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Maru-Ten-t68274#239774 Verze : 0
Nakajima Maru-Ten


Historie:
Na tomto projektu pracoval hlavní konstruktér továrny Nakajima Hikoki K. K. inženýr Kenichi Matsumura společně se svým asistentem inženýrem Kazuo Ohnem. Potřeba speciálního útočného letounu vznikla na základě plánu zvaného Kokoku Heiki 2. Japonské námořní letectvo koncem srpna roku 1944 oznámilo dvěma svým dodavatelům jaké má plány a potřeby na stavbu a vývoj nových letadel a také jaké úpravy stávajících typů očekává. Vývoj sebevražedných letadel (jap. Kokoku Heiki) byl rozdělen do třech částí, Kokoku Heiki 1 mělo přinést přestavby stávajících typů letadel Mitsubishi J2M Raiden, Kawanishi N1K Shiden a Yokosuka D4Y Suisei na sebevražedné bombardéry, které měly nést pumu o hmotnosti 800 kg. Kokoku Heiki 2 se mělo zabývat vývojem speciálních útočných letadel poháněných motokompresorovými motory TSU-11 a japonskými proudovými motory TR-12 a TR-12 Otsu, později přeznačenými na Ne-12B a konečně třetí část programu Kokoku Heiki měla přinést sebevražedné stroje s motory Mitsubishi Kinsei.
Projekt označený jako Maru-Ten dostal velkou prioritu a bylo počítáno s tím, že během měsíce budou rozkresleny dílenské výkresy a zástupcům Kaigun Koku Hombu bude předvedena maketa ve skutečné velikosti. Do konce roku 1944 pak továrna Nakajima postaví prvních 40!! letadel. Tento plán se nepodařilo dodržet pro různá zdržení a tak byl plán operativně pozměněn a počátkem února měl být dodám první prototyp k pevnostním zkouškám.
Projekt kladl hlavní důraz na technologickou jednoduchost výroby. Letoun byl navržen jako dvoumotorový proudový letoun, motory byly zavěšeny pod křídly a svým vzhledem připomínal německý Me 262 Schwalbe, rozhodně se nejednalo o kopii, ale pouze o ovlivnění vzhledem. Projekt měl konstrukční zajímavosti, které vyplynuly z jeho určení, pro sebevražedný letoun byl například zbytečný podvozek, vzlet měl proběhnout na rampě za pomoci raketových motorů a s přistáním se již nepočítalo. Naopak bylo počítáno s pasivní ochranou pilota a palivové nádrže byly samosvorné. Pod trup bylo možno zavěsit pumu o hmotnosti 250 – 500 kg, při použití pětisetkilové pumy byl dolet 200 km brán jako postačující – zpáteční cesta již nebyla. Ještě před dokončením prvního prototypu (ten k lámacím zkouškám), došlo k zásadní změně celého projektu, jednak se v Japonsku pokusně začala výroba prvních výkonnějších motorů Ne-20 (postavených volně podle BMW 003) a námořnictvo nově projevilo zájem o stíhací bombardér poháněný těmito novými motory. Projekt Maru-Ten byl upraven pro tento účel, byla odstraněna všechna zjednodušení charakteristická pro sebevražedný stroj a nový přepracovaný projekt dostal nové jméno Kikka, ale to je již jiný letoun.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Maru-Ten-t68274#239773 Verze : 0
Použité prameny:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 2., Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
L+K 24/1985 Monografie Nakajima Kikka, Jiří Hornát
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Maru-Ten-t68274#239775 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více