Jokošo K1Y

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Jokošo K1Y

Yokosho K1Y - přehled verzí

    Avatar
    Yokosho K1Y - přehled verzí


    Yokosho K1Y1 Model 1
    školní letoun s kolovým podvozkem, motor Hitachi Kamikaze 1


    Yokosho K1Y2 Model 2
    školní letoun s plovákovým podvozkem, motor Hitachi Kamikaze 1 nebo Gasuden Benz


    Celkem bylo v letech 1925 - 1934 vyrobeno 104 letadel K1Y.


    Na výrobě se podílely tyto továrny:
    Kaigun Ko-sho v Yokosuce - 6 letadel K1Y1 (1925)
    Nakajma Hikoki K. K. - 40 letadel obou verzí (1926-28)
    Kawanishi Kokuki K. K. - 48 letadel K2Y2 (1928-33)
    Watanabe Tekosho K. K. - 10 letadel K2Y2 (1933-34)


    Použité prameny:
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 2., nakladatelství Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68585#240485Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stručná historie:


    V roce 1924 Císařské námořní letectvo potřebovalo nahradit zastarávající cvičné letouny Jokošo I-Go Ko-Gata a Avro 504, proto zadalo svému výzkumnému arsenálu v Jokosuce, aby začal pracovat na projektu a stavbě nového cvičného letounu. Nový letoun se měl vyrábět jak s podvozkem kolovým tak i s podvozkem plovákovým. Projektu se ujal vedoucí konstruktér Masasuke Hašimoto a pod jeho vedením byl první prototyp dokončen počátkem roku 1925, letovými zkouškami prošel hladce a již v říjnu téhož roku byl přijat do výzbroje námořního letectva. Vyráběn byl u třech dodavatelů (Nakadžima, Kawaniši a Watanabe) v letech 1925 – 1935. V tomto období Kaigun Koku Hombu převzalo celkem 104 cvičná letadla v obou provedeních, tedy s kolovým podvozkem ostruhového typu K1Y1 model 1 nebo také Námořní cvičný letoun typu 13 (13. rok vlády dynastie Tajšo). Plovákový podvozek byl na verzi K1Y2 model 1, plné označení bylo Námořní cvičný hydroplán typ 13-1. Později byl tento letoun dodáván s mírně výkonnějším motorem Gasuden pod shodným označením. Plovákový podvozek dodával letounu obstarožní vzhled, K1Y2 byl posledním japonským hydroplánem, který měl pod ocasem třetí (pomocný) plovák.
    V roce 1930 se již námořní letectvo začalo těchto letounů zbavovat a prodávat jej civilním zájemcům a civilním leteckým školám. Několik málo letadel se potom dočkalo začátku války v Tichomoří.


    Použité prameny:
    Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68585#416529Verze : 1
    MOD