Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG [1916-192R]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG [1916-192R]

WKF

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG
    Originální název:
    Original Name:
    Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG
    Historie názvů:
    History of Names:
    10.06.1913-31.10.1916 Wiener Karosseriefabrik AG
    01.11.1916-DD.MM.192R Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG
    10.06.1913-31.10.1916 Wiener Karosseriefabrik AG
    01.11.1916-DD.MM.192R Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik AG
    Obory výroby:
    Production Subjects:
    karosářství, letectví coachbuilding, aviation
    Sídlo hlavního závodu:
    Headquarters:
    10.06.1913-DD.MM.192R Vídeň /
    10.06.1913-DD.MM.192R Wien /
    Názvy a sídla poboček:
    Subsidiary Name and Location:
    DD.MM.1917-DD.MM.1921 Hennersdorf /
    DD.MM.1917-DD.MM.1921 Hennersdorf /
    Vznik:
    Founded:
    DD.06.1913
    DD.06.1913
    Zánik:
    Cancelled:
    DD.MM.192R
    DD.MM.192R
    Produkty:
    Products:
    DD.MM.191R-DD.MM.191R WKF 80.01
    DD.MM.191R-DD.MM.191R WKF 80.02
    DD.MM.191R-DD.MM.191R WKF 80.03
    DD.MM.1916-DD.MM.191R Knoller C.II
    DD.MM.1916-DD.MM.1916 Lloyd C.III
    DD.MM.1916-DD.MM.191R Lloyd C.IV
    DD.MM.1917-DD.MM.1917 WKF 80.04
    DD.MM.1917-DD.MM.1917 WKF 80.05
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 WKF 80.06
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 WKF 80.07
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 WKF 80.10
    DD.MM.191R-DD.MM.191R WKF 80.11
    DD.MM.1917-DD.MM.191R Lloyd C.V
    DD.MM.1917-DD.MM.191R Aviatik (Berg) C.I (WKF) série 83
    DD.MM.1917-DD.MM.191R Aviatik (Berg) D.I (WKF) série 84
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 WKF D.I
    DD.MM.191R-DD.MM.191R Aviatik (Berg) C.I (WKF) série 183
    DD.MM.191R-DD.MM.191R Aviatik (Berg) D.I (WKF) série 184
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 Aviatik (Berg) D.I (WKF) série 284
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 Aviatik (Berg) D.I (WKF) série 384
    DD.MM.1920-DD.MM.1920 WKF Kleinflugzeug
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Desoye, Reinhard Karl Boromäus. Die k.u.k. Luftfahrtruppe - Die Entstehung, der Aufbau und die Organisation der österreichisch-ungarischen Heeresluftwaffe 1912-1918. Diplomarbeiten Agentur, 2000.
    http://air.wz.cz/80-wkf/80-s.htm
    http://www.stadtbekannt.at/Flughfen-in-Wien/
    www.flightglobal.com
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68645#512460Verze : 0
    MOD
    Avatar
    WKF (W.K.F.)
    WKF, tedy Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik A. G., vznikla na podzim r. 1915, kdy přecházela na leteckou výrobu. Nebyla ovšem podnikem novým, vznikla z Wiener Karosseriefabrik, založené v červnu 1913, která původně - jak název napovídá - vyráběla karosérie osobních a nákladních automobilů. Vzhledem k vytíženosti R-U leteckých závodů rakousko-uherské letectvo (Luftfahrtruppe) hledalo další výrobce letecké techniky. WFK se nejprve zabývala licenční produkcí menších sérií typů ostatních výrobců (Knoller, Lloyd a především Aviatik). Zkušenosti s licenční výrobou pak vedly na sklonku roku 1916 k vytvoření vlastní konstrukční kanceláře, vedené šéfkonstruktérem A. Gassnerem, který k firmě přešel od továrny Aviatik. Technickým poradcem se stal profesor von Mises, který rovněž působil i ve firmě Aviatik. Od dubna 1917 továrna vyvíjí několik původních konstrukcí. Stroje se vyznačovaly bachratým "rybím" trupem o průřezu stojatého šestiúhelníku. Konstrukce trupu, křídel i ocasních ploch byla dřevěná, potažená dýhou a překližkou. Pouze řídící plochy byly potaženy plátnem. Prvním z nich byl průzkumný stroj WKF C.I s označením 80.04. Přestože byl zkoušen a dokonce prošel i jednou přestavbou, nepřekročil stadium prototypu. Po něm následoval stíhací trojplošník WKF Dr.I s označením 80.05. Ani on nepřekročil stadium prototypu. Obě konstrukce používaly motor Daimler o 200 k (147 kW). Trojplošník se dočkal i čtyřlisté vrtule a označení Dr. II. Postaven byl na sklonku roku 1917.


    Souběžně s trojplošníkem probíhaly od října 1917 i konstrukční práce na dvouplošném stíhači, označeném 80.06 - WKF D.I Ba 85. I on měl motor Daimler o stejném výkonu a dvojici synchronizovaných kulometů. Továrna šla při projektování velmi moderní cestou, např. pro ověření vhodného profilu křídel byl použit aerodynamický tunel. K prvnímu letu startoval ještě před únorem 1918. Prototyp byl zkoušen i se zabudovanou výzbrojí - dva polokryté kulomety Schwarzlose M. 16 ráže 8 mm - a dosahoval velmi solidních výkonů: např. do výšky 5000 m vystoupal za 22 minuty. Ve snaze jej ještě zlepšit použili konstruktéři nový motor - šestiválec Hiero o výkonu 230 k (169 kW). Takto upravený prototyp se zkoušel od 30. 4. 1918 na letišti v Ošprech (Aspern). Během zkoušek havaroval a byl prakticky zničen.


    Náhradou za zničený prototyp továrna postavila stroj, označený 80.06B. Ten dostal motor Daimler o výkonu 225 k (165 kW). Konstrukce byla upravena: byla prodloužena příďová část, zvětšena kýlovka, plátnem potažená křídla dostala menší rozteč. V podstatě zde vznikl nový typ. Společně s prototypy WKF 80.10 a 80.12 se v červenci 1918 v Ošprech zúčastnil zkoušek stíhacích letadel. Druhé jmenované stroje se lišily především použitím motorů Hiero o výkonu 230 k (169 kW). Stroj 80.06B je považován za nejvyspělejší z nich a nesl celou řadu na tehdejší dobu velmi moderních prvků, např. ovládání přípusti motoru přímo na řídicí páce nebo i vybavení radiostanicí.


    Ke 24. srpnu 1918 byla připravena objednávka na 48 kusů stroje, nyní označovaného WKF D.I. Byla pro ně rezervována sériová čísla 85.01 až 85.48. Jejich sériová výroba běžela od září 1918. Sériové stroje se od prototypů lišily motorem Hiero (169 kW/230 k), mírně zvětšenými ocasními plochami a do stran vychýlenými mezikřídelními vzpěrami. Kulomety byly Schwarzlose M.16R ráže 8 mm. Pro využití k průzkumným účelům mohly stroje WKF D.I nést v trupu za pilotem fotokameru s objektivem ohniskové délky 70 nebo 90 mm. Výhled pilota zlepšovalo i okénko ve středu spodního křídla. Je však nejisté, zda si i sériové stroje ponechaly ovládání "plynu" na řídící páce, neboť na toto řešení nebyli tehdejší piloti zvyklí. Jako všechna rakousko-uherská letadla z konce války byl i WKF D.I vybaven sedacím padákem. Na stroji se měl také zkoušet kulomet Gebauer M.18, uložený mezi válci motoru, ale není jisté, zda k tomu došlo.


    Luftfahrtruppe k 31. říjnu 1918 převzala jen dva první sériové D.I a na jejich zařazení k jednotkám už bylo pozdě. Podepsání příměří však produkci neukončilo. Výroba pokračovala i po skončení války a do konce prosince 1918 bylo dokončeno dle plánu 20 kusů. Teprve rok 1919 výrobu umrtvil, z dalších rozestavěných už nejspíše žádný dokončen nebyl. Protože Rakousko po válce nemělo vojenské letectvo, snažila se továrna hotovou produkci prodat do zahraničí. V únoru 1919 dva D.I přelétly z Hennersdorfu do Vídeňského Nového Města, aby se předvedly nákupčí komisi polského letectva. K očekávané dodávce 20 WKF D.I pro polské letectvo nedošlo, protože během předvádění byly oba stroje poškozeny závadami.


    Letoun WKF D.I je považován za nejvyspělejší leteckou konstrukci, kterou v době 1. sv. války R-U monarchie disponovala. Bohužel pro něj přišel příliš pozdě, aby mohl své předpokládané kvality prokázat v bojovém nasazení.


    TTD
    Výrobce: Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik A.G., Vídeň - Hennersdorf.
    Rozpětí - 8,80 m
    Délka - 7,10 m
    Nosná plocha - 26,20 2
    Hmotnost prázdného letounu - 732 kg
    Vzletová hmotnost - 1005 kg
    Max. rychlost u země - 195 km/h
    Výstup do 2000 m - 5 min 26 s
    Výstup do 5000 m - 21 min


    Přehled produkce podle výrobních čísel:
    sériové č. typ motor poznámka
    80.01-80.03 - nejsou známy informace
    80.04 - WKF C.I. - Daimler 200HP - prototyp kategorie C se zkříženými vzpěrami 1x přestavěn
    80.05 - WKF Dr.I. - Daimler 200HP - prototyp trojplošný stíhací
    80.06 - D.I Ba 85 - Daimler 200HP - prototyp stíhací, zničen při havárii
    80.06/B - WKF - Daimler 225HP -
    80.07 - ? - Hiero 225HP -
    80.08 - Aviatik D.I. (WKF) - Daimler 185HP - prototyp (licence)
    80.09 - Lloyd C.V. (WKF) - Daimler 185HP - prototyp, testování motoru
    80.10 - WKF D.I. - Hiero 230HP - prototyp
    80.11 - ?
    80.12 - D.I Ba 85 - Hiero 230HP - prototyp
    81.01-81.24 - Knoller C.II. (WKF) - Daimler 185HP -
    82.01-82.48 - Lloyd C.V. (WKF) - Benz 220 (Mar) -
    83.01-83.40 - Aviatik C.I. (WKF) - Daimler 185HP -
    84.01-84.10 - Aviatik D.I. (WKF) - Daimler 185HP -
    85.01-85.48 - WKF D.I. - Hiero 230HP -
    183.01-? - Aviatik C.I. (WKF) - Daimler 200HP
    184.01-184.24 - Aviatik D.I. (WKF) - Daimler 200HP
    284.01-284.24 - Aviatik D.I. (WKF) - Daimler 160HP
    384.01-384.40 - Aviatik D.I. (WKF) - Daimler 225HP


    Vysvětlivky k použitým označením typů:
    B - dvojmístný neozbrojený průzkumný/školní dvojplošník
    C - dvojmístný dvojplošný stíhač
    D - jednomístný dvojplošný stíhač, od r. 1918 pro jakoukoli konfiguraci křídel
    Dr - jednomístný stíhací trojplošník, "Dr" = Dreidecker
    Číslo 80 bylo kódovým označením továrny WKF.


    prameny:
    L+K 10, 12/2002
    www.geocities.com
    http://air.wz.cz/80-wkf/80-s.htm
    de.wikipedia.org
    designation-systems.net
    www.geocities.com

    pramen v textu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68645#240622Verze : 0
    MOD