Hansa-Brandenburg CC

Brandenburg-Phönix KDW
     
Název:
Name:
Hansa-Brandenburg CC Hansa-Brandenburg CC
Originální název:
Original Name:
Hansa-Brandenburg CC
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.191R Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke AG, Briest /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Phönix Flugzeugwerke AG, Wien /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
36 Hansa
37 Phönix
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
716 kg 1579 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1031 kg 2273 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1358 kg 2994 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,30 m 30ft 6in
Délka:
Length:
7,651) m 25ft 1in1)
Výška:
Height:
3,575 m 11ft 8,75in
Plocha křídla:
Wing Area:
26,52 m2 285.46 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Benz Bz.III o výkonu 110 kW/150 k nebo
Hiero o výkonu 147 kW/200 k nebo
Austro-Daimler AD6 série 18000 o výkonu 136 kW/185 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Benz Bz.III, power 148 hp or
Hiero, power 197 hp or
Austro-Daimler AD6 series 18000, power 182 hp hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
166 kg 366 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
175 km/h v 0 m 108.7 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5 min do 1000 m 5 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m 13123 ft
Dolet:
Range:
500 km 310.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 8mm pevný kulomet Schwarzlose 1907/12 nebo
2x 7,92mm pevný kulomet Spandau LMG.08/15
1x fixed 8mm Schwarzlose 1907/12 machine gun or
2x fixed 7,92mm Spandau LMG.08/15 machine gun
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) německé prodloužené stroje 9,15 m 1) 30ft lengthened German machines
Zdroje:
Sources:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Hornát, Jiří: Hansa Brandenburg CC, L+K 20/1990
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/hbcc.html

Hansa-Brandenburg CC - Rakouský stroj A.24, který používalo stíhací eso Gottfried Banfield.

Rakouský stroj A.24, který používalo stíhací eso Gottfried Banfield.
Hansa-Brandenburg CC -


URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-CC-t68779#385885 Verze : 0
Hansa-Brandenburg CC
Brandenburg-Phönix KDW


V pořadí druhým létajícím člunem firmy Hansa-Brandenburg (prvním byla licenční verze Lohneru L, FB)byl malý stíhací letounek pro německé námořnictvo, který byl pojmenován podle iniciál majitele firmy Camillo Castiglionea, tedy Hansa-Brandenburg CC. Prototyp byl postaven na počátku roku 1916 a na jeho základě byl v březnu stejného roku objednán i prototyp pro německé námořnictvo.

Oba tyto stroje poháněl tlačný vodou chlazený šestiválec Benz Bz.III o výkonu 112 kW,, nesený na ocelových vzpěrách pod horním křídlem. Čelní chladič byl, tak jak to bylo u tohoto motoru běžné, před ním, motor poháněl dvoulistou tlačnou vrtuli. Vzpěrový systém křídel byl velmi neobvyklý - podobně jako u stíhače Hansa-Brandenburg KD, případně jeho námořní obdoby KDW, se všechny vzpěry mezi horním a dolním křídlem sbíhaly a při pohledu z jakékoli strany tak tvořily písmeno X. Velmi podobné bylo ostatně celé křídlo. Křidélka byla umístěna na horním křídle, dolní křídlo sedělo na horní straně trupu. Jednomístný kokpit byl umístěn v přídi před křídlem, na zádi byly klasické ocasní plochy, stejně jako křídla potažená plátnem.

Německé námořnictvo věřilo spíše plovákovým letadlům, přesto ale objednalo dvě série o 10 (čísla 1137-1146) a 25 kusech (1327-1351). První z nich byly dodány v únoru 1917, a postupně na nich byly zaváděny různé úpravy - na rozdíl od prvních strojů s jedním kulometem měla většina německých CC na přídi dva, pozdější stroje byly také mírně prodloužené a chladič byl přesunut do horního křídla. Nejméně jeden stroj měl motor ukrytý do vejcovité aerodynamické kapoty s vrtulovým kuželem, odpor vzduchu to ale příliš nezlepšilo. V červnu 1917 byly CC dočasně uzemněny a většina dostala pomocné vzpěry tvaru V mezi křídla, které měly omezit jejich vibraci. O operačním nasazení německých strojů bohužel chybí bližší informace.

Rakousko-uherské námořnictvo mělo s nasazením létacích člunů již značné zkušenosti z Jadranu a po typu rychle sáhlo. Byla dohodnuta licenční výroba u firmy Phönix, která patřila do stejného konsorcia jako Hansa Brandenburg, tyto stroje dostaly označení Brandenburg-Phönix KDW. Jako u většiny výrobků firmy Phönix, i zde byly použity motory Austro-Daimler a Hiero. Hiero na prototypu mělo výkon 136 kW, sériové strojě měly motory o výkonu 147 kW, mírně slabší Daimlery byly použity jen u pěti letounů. Bylo vyrobeno celkem 36 rakouských KDW, které obdržely sériová čísla A.13 až A.48, a A.12 pro prototyp. Stroj A.24 nějakou dobu používal i nejúspěšnější rakousko-uherský námořní letec Gottfried Banfield, který ovšem na něm nedosáhl žádného sestřelu. Přesto tvořily KDW na Jadranu dlouhou dobu rovnocenné soupeře italským Nieuportům 11, které předčily rychlostí na úkor horší manévrovatelnosti. Problém při čtení zpráv ovšem působí to, že Rakušané používali kromě létajícího člunu KDW, tedy CC, také plovákový stíhací letoun označený KDW- opět výrobek firmy Hansa Brandenburg.

Rakouský stroj A.45 byl dokončen jako trojplošník, s třetím křídlem vloženým mezi původní a protínajícím "X" vzpěr. Byl předán rakousko-uherskému námořnictvu 141. března 1917, nedočkal se ale žádného "sourozence" a byl odepsán po nehodě při přistání 19. září. Jeden německý CC byl v létě 1918 upraven na pokusný typ W.22, byly mu odebrány vyvažovací plováky zpod křídel a místo nich dostal trupové sponsony. Tento stroj byl zničen běhěhem testů, které měly ověřit vhodnost sponsonů pro projekt obřího létajícího člunu Staken Rs.IV. Ve stejném roce byla pro rakouské námořní letectvo postavena také série modernizovaných CC, označených W.18.

Zdroj:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Hornát, Jiří: Hansa Brandenburg CC, L+K 20/1990
www.aviastar.org
http://www.luftfahrtgeschichte.com/ccw18.htm
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/hbcc.html

Hansa-Brandenburg CC - A.45 se třetím křídlem.

A.45 se třetím křídlem.
Hansa-Brandenburg CC - Německý stroj s dodatečnými vzpěrami a vodorovným chladičem. Zdroj: http://www.geocities.co.jp/Playtown-Dice/2996/others-gazou.html

Německý stroj s dodatečnými vzpěrami a vodorovným chladičem. Zdroj: www.geocities.co.jp
URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-CC-t68779#241299 Verze : 0
.
Hansa-Brandenburg CC - Hansa-Brandenburg CC A.24, námořní základna Terst, léto 1917. Tento letoun používal mezi květnem a červencem 1917 Gottfried von Banfield, nejúspěšnější rakousko-uherský námořní pilot. Banfield na něm dosáhl jednoho nepotvrzeného sestřelu. Letoun byl poháněn motorem Hiero o výkonu 200 ks a byl vyzbrojen vzduchem chlazeným kulometem Schwarzlose s perforovaným pláštěm vodního chladiče. Stroj létal v barvě materiálu, pouze VOP a SOP byly opatřeny červeno-bílo-červenými příčnými pruhy.  Železné kříže v bílých čtvercích se nacházely na horním křídle shora, spodním křídle zespodu a na bocích trupu.

Hansa-Brandenburg CC A.24, námořní základna Terst, léto 1917. Tento letoun používal mezi květnem a červencem 1917 Gottfried von Banfield, nejúspěšnější rakousko-uherský námořní pilot. Banfield na něm dosáhl jednoho nepotvrzeného sestřelu. Letoun byl poháněn motorem Hiero o výkonu 200 ks a byl vyzbrojen vzduchem chlazeným kulometem Schwarzlose s perforovaným pláštěm vodního chladiče. Stroj létal v barvě materiálu, pouze VOP a SOP byly opatřeny červeno-bílo-červenými příčnými pruhy. Železné kříže v bílých čtvercích se nacházely na horním křídle shora, spodním křídle zespodu a na bocích trupu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-CC-t68779#470542 Verze : 0
.
Hansa-Brandenburg CC - Rakousko-uherský Brandenburg CC A.31. Stroj je zachycen bez výzbroje. Zajímavostí je, že letoun neměl náporový chladič, nýbrž povrchový na horním křídle.

Rakousko-uherský Brandenburg CC A.31. Stroj je zachycen bez výzbroje. Zajímavostí je, že letoun neměl náporový chladič, nýbrž povrchový na horním křídle.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Hansa-Brandenburg CC -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-CC-t68779#505772 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více