Pozná někdo náměstíčko, či náves této obce ???

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Pozná někdo náměstíčko, či náves této obce ???

    Avatar
    Získal jsem do sbírky tuto pohlednici, prosím poraďte jaká obec je na snímku zachycena, popř. uvítám jakékoliv info k snímku.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241357Verze : 0
    Avatar
    Doba - c. k. monarchie, 1. světová válka, protože na tom vysokém domě máš český nápis C. k. hlavní sklad tabáku, vedle je pekařství. To také naznačuje, že jde o oblast s českým osídlením, vnitrozemí. Levý dům má na štítě jméno Stanislav ?Lutmann?. Nějaký fanatik by ti mohl zkusit říct, co je to za letadla podle trupů pod plachtami, ale to je zatím tak všechno.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241360Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ano, zcela jistě se jedná o Čechy, či Moravu - nápisy zní: Stanislav Littmann - výroba a prodej obuvi, další nápis je pekařství Tomáše Čepla a C.K. HLAVNÍ SKLAD TABÁKU je jasně čitelný. Ohledně typu letadel se domnívám, že jde o nějaký Albatros, ale to je skutečně jen domněnka, kterou musí potvrdit, či vyvrátit odborník...............
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241364Verze : 0
    Avatar
    Možná by stálo za úvahu věnovat pozornost méně nápadné věci, tou by mohla být střecha která je vidět za tím pekařstvím, vypadá to na střechu něčeho velkého (zámek?) co by mohlo být zajímavým zúžením v pátrání.
    Ty trupy navíc ukazují že se s nimi asi něco dělalo někde blízko (sotva je tahali třeba padesát kilometrů) a tohle může být třeba přeprava k železnici.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241365Verze : 0
    Avatar
    No pustím se do holé spekulace,ale možná by napomohla tato informace (tedy přesněji citace ze stránky www.ledec-net.cz )


    Citace - xxx :

    A protože úmrtím dlouholetého člena rady Václava Šebora, mlynáře v Ledči n. S. (Mlýnská 147) a odstoupením Josefa Fenika se uprázdnila také dvě místa v městském zastupitelstvu, byla ihned provedena doplňovací volba. Celkem bylo odevzdáno 20 hlasovacích lístků vždy se dvěma jmény. Zvoleni byli: František Jelínek, mlynář, Pivovarská ulice č. 255 (19 hlasů) a Tomáš Čepl, mistr pekařský, Riegrovo náměstí č. 64 (17 hlasů). Oba jmenovaní volbu přijali.


    ok



    Bohužel foto k porovnání nemám, ale snad něco někde najdeš...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241406Verze : 0
    Avatar
    Dave, to bude ono - a ta střecha v pozadí bude ledečský zámek. Googloval jsem fotky pro porovnání, na této je vidět vpravo dole kus náměstí s výhledem na zámek, kousek od železnice. Na mapě je červenou šipkou označen dům čp. 64, výhled vcelku odpovídá.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241407Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Použil jsem mapu ze Seznamu (je tam výhoda leteckých snímků v celkem solidním rozlišení) a zdá se že to dav trefil Smile poravdu to je asi Ledeč n.S.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241424Verze : 0
    Avatar
    Předně chci poděkovat všem, kteří se podíleli na určení pohlednice z mé sbírky. Vždy když se to podaří a z omšelé bezejmenné pohlednice, či fotografie se stane obrázek konkrétního místa a události, mám skutečně radost. Ještě jednou děkuji za pomoc a přikládám jako důkaz, že se jedná o Ledeč nad Sázavou pohlednici tohoto města z roku cca 1960. Barevně jsem vyznačil shodné domy...............


    PS: pokusí se ještě někdo rozluštit o jaký typ letadel se jedná a za jakým účelem se ocitla v Ledči nad Sázavou ????
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241453Verze : 0
    Avatar
    No neviem páni, na tej starej fotke je pohľad priamo spredu na ten "vyznačený" dom a strecha veľká v pozadí je na ľavej strane. Naproti tomu na novej fotke a mape je jasne vidno, že zámocký komplex je ďaleko vpravo od tohto domu... Takže keby ste z takej vzdialenosti a uhle fotili dnes ten dom, zámocký komplex by celkom určite na fotke ani len nebol... Uznávam že detaily domu sú nápadne zhodné, ale... však posúďte sami...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241458Verze : 0
    Avatar
    To, že střecha v pozadí, není zámek je zcela evidentní a průkazné, nepovažoval jsem za nutné to komentovat. Naopak, že jsou domy na obou pohlednicích totožné je nesporné !!!!!!!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241465Verze : 0
    Avatar
    Podle studia fotek a vaších dedukci jsem vytvořil následující plán:
    - zelený kroužek - Hrad
    - červený obdelník - "údajně nalezený dům"
    - červený kroužek se šipkou - zřejmě místo odkud mohla být pořízená fotografie a směr výhledu.


    Je jasné, že hrad to nemůže být, vzniká otázka zda na poměrně malé parcele za "naším" domem mohla být u řeky ještě nějaká jiná, dnes neexistující poměrně vysoká budova? Nebo až za řekou???
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241471Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Zbycho :




    Je jasné, že hrad to nemůže být, vzniká otázka zda na poměrně malé parcele za "naším" domem mohla být u řeky ještě nějaká jiná, dnes neexistující poměrně vysoká budova? Nebo až za řekou???



    Pokud si otevřete trochu větší okno mapy, tak za řekou v ulici Komenského je větší budova, která, vzhledem k unifikaci budov za Rakouska-Uherska vypadá jako škola, nebo kasárna. Vzhledem k názvu ulice spíš škola. Vzhled střechy i její úhel by odpovídaly. Řekl bych, že je to skutečně Ledeč n.S.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241514Verze : 0
    Avatar
    Určitě jde o střechu školy, navíc to co v Ledči stojí je snad hrad a ne zámek, tedy přesněji letohrádek je od náměstí dál než ten komplex na který se odvoláváte.

    K určení proč tam jsou tam ty trupy se dopustím další své spekulace - existuje možná dost jednoduché vysvětlení. V Ledči se nacházela nebo neustále nachází truhlárna a pokud se nepletu, tak v počátcích letecké výroby se právě truhlárny na této hodně podílely.
    K typu se nevyjadřuji páč nevím.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241538Verze : 0
    Avatar
    Škola má i správný "roh", ten hrad mě úplně spletl. Skoušel jsem gůglovat různé typy zastoupené v rakousko-uherském letectvu, ale zatím jem nepoznal - i přes tu plachtu jde poznat trojúhelníková kýlová plocha a obrys pilotního prostoru vypadá taky celkem charakteristicky. Nebude to podle mě žádný Albatros (C.I má sice podobný kýl, ale je dvoumístný) ani Rumpler.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241540Verze : 0
    MOD
    Avatar
    U těch letadel - berete v potaz možnost že jde jen o kostry trupů, tedy možná i bez pohyblivých částí SOP a VOP, případně že u trupu chybí část krytů motoru nebo něco dalšího.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241544Verze : 0
    Avatar
    Pod lupou jsou čitelná čísla popisná jednotlivých domů:


    STANISLAV LITTMANN - VÝROBA A PRODEJ OBUVI č.p. 63
    PEKAŘSTVÍ TOMÁŠE ČEPLA č.p. 64
    CK HLAVNÍ SKLAD TABÁKU č.p. 65
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241546Verze : 0
    Avatar
    Dave, to je jasné. Při hledání jsem se soustředil na tvar kabiny - mě připomíná obrys pod plachtou sférický trojúhelník (samozřejmě bez ostrých rohů). Na ocase chybí jakýkoli náznak pohyblivých částí,, má ale rovnou náběžnou hranu - v kombinaci s jednomístným uspořádáním jsem to zatím nenašel, a vodorovné plochy jsou v dolní polovině výšky trupu, ne NA trupu, jako u většiny, jejich tvar - asi obdélník s oblými konci. Napadl mě nějaký Lohner (např. B.II), ale zatím žádná větší shoda.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241551Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nevím podle stínu bych o rovné náběžce pochyboval a ta polovina trupu je taky dost sporná, mě totiž připadá ten trup hodně mělkej - jestli ono to není tím že ta kostra je nezakrytá celá, ale jen její vrh asi do jedné poloviny hloubky. To už jsi ale asi zjistil - přiznám se moc jsem ty trupy nezkoumal takže teprve teď objevuji některé detaily.



    Jen velmi rychlý výřez jednoho trupu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241553Verze : 0
    Avatar
    Podle mě tam máš i kus nějakého koně vzadu, podle krajního stroje bych naopak řekl, že je ta hrana krásně rovná... Měl jsem podezření také na nějakou kopii Taube, tomu ale neodpovídá právě umístění VOP, nehledě na tvar kokpitu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241554Verze : 0
    MOD
    Avatar
    aha každý mluvíme o něčem jiném - přesněji já jsem si tvůj příspěvek špatně přečetl - rovná náběžka pevné části směrovky je ale v těch dobách docela častá - nebo že bych se pletl ?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241555Verze : 0
    Avatar
    Mělký je, ale stejně mě hrana té vodorovné ocasní plochy (když vezmu v úvahu prověšení látky) odkazuje někam spíš do poloviny nebo dolní poloviny výšky trupu - pro názornost, zvýraznil jsem linie, po kterých jsem se díval. Rozhodně není výškovka upevněná svrchu na trup.
    Rovná kýlovka byla běžná, ale obvykle ne ve spojení s jednomístnou kabinou (druhé místo nevidím - je ale možné, že chybějící plechy vepředu narušují jeho obrys), případně absenci hřbetu s opěrkou hlavy, a nebo je tam větší schod mezi přídí před kabinou a trupem za kabinou. Koukal jsem zatím po Rumplerech, Lohnerech, Albatrosech a Aviaticích.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241558Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Moc se do tohoto pátrání montovat nechci, co přesně je pod plachtou si hádat netroufám. Většinou se u trupu vozila na přepravnících i přikurtovaná křídla ,nosníky atd. ( chtělo by to podrobnější sken ) Myslím však, že něco vidět je i na této fotce Smile . Na snímku lze naprosto zřetelně rozeznat tvar podvozku, jeho vzpěr a hlavně podvozková lyže i s typickou nezaměnitelnou dvojitou vzpěrou tvaru "V" a tlačnou vzpěrou z ní vybíhající vzad a tak si myslím, že to nejspíše ukazuje na letoun našeho rodáka Smile Etrich-Taube 1912 patrně typ II. U jiného letounu jsem tuto lyži a její vzpěry nenašel. Ale určitě se pletu Neutral
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241619Verze : 0
    Avatar
    Quatí, prohlédl jsem si pečlivě podvozek, a myslím, žes na to kápl - to "prkno" před koly je dost jasné. (Rumpler) Taube jsem předtím vyloučil kvůli vodorovným plochám, ale když je prostě vezmeme jako neurčitelného tvaru, tvar hřbetu, podvozku a kýlovky s Etrichem Taube souhlasí.


    Zase na mě zbyla role průkopníka slepých uliček... Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241659Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No nechci vám moc kazit radost, první co mne napadlo bylo že Quatí na to kápl, jenže po prohlédnutí řady fotek už si tedy nejsem vůbec jist že by to byla Taube, důvodů je hned několik, taube byla letadlo s vnějším vyztužením a to znamená že byla vyztužena dráty které vedly zvenčí přes stojiny trčící z trupu, bez nich ocasní plochy moc nedrží (no nedrží asi vůbec), co se týče lyže měly ji jen některé Taube a na fotkách je v podstatě nenajdete, spíš to vypadá že lyže byla jen na nejstarších strojích. Průřez trupu podle mne neodpovídá žádné verzi Taube, podle fotek se (aspoň mně) zdá že jde o ovál, to u Taube nebylo, některé verze měly sice oblý hřbet (spíš vyjímečně) ale boky nebyly oblé. Dost mne taky mate hranatý tvar na přední části, vypadá to jako krabice vložená před trup, ale netuším co by to mohlo být, možná nějaká součást motoru, ale klidně i něco úplně jiného. Nápad s podvozkem je určitě zajímavý a je to cesta jak typ určit (možná). Asi bych začal tím jaké stroje se vůbec v RUM vyráběly, potom bych se pokusil určit jak jsou stroje na fotce velké (přijdou mi spíš menší - Taube byla spíše dlouhé letadlo) vybral bych si věci které jsou jasně určitelné a pak bych se pokusil daný typ určit. Přiznám se že letadla WWI nejsou vyloženě mí oblíbenci, ale na Taube mi to nepřijde moc reálné, jedním z důvodů je i to že tyhle stroje byly vyrobeny v ne moc velkém počtu a to spíše před válkou, nebo na jejím počátku a nějak se mi nezdá že by je zavedená továrna potřebovala vyrábět kdesi v Čechách, to se myslím dělo až později když se letadel objednávalo mnohem víc. Pokud vím poslední Taube sice ještě sloužily v roce 1916, ale šlo jen o východní frontu a stroje se už nevyráběly. Ostatně myslím že žádný typ jako "Ettrich Taube" se ani nestavěl, Ettrich byl konstruktérem, ale stroje stavěly firmy jako Rumpler, nebo Lohner, podle fotek se od sebe dost liší a obvykle je oblý jen předek před pilotem, navíc jde většinou o dvoumístné stroje (jednomístných bylo asi méně). Právě i ten malý počet mi přijde že mluví proti tomu že by to na fotce byly Taube, ty se asi normálně nesešly v takovém počtu najednou v rozpracovaném stavu kdesi na náměstí městečka na vysočině. Ono možná právě to že těch trupů je několik by mohlo vést k tomu co je to za stroj, nevypadá to že by je někdo smolil kdesi ve stodole, spíš to vypadá na nějakou firmu která tohle měla jako výrobu, těch ale asi nemohlo být v dané oblasti mnoho a měla by tedy o ní být zmínka (asi sotva tu várku na fotce dělali třeba rok, spíš je to výsledek třeba za měsíc, který byl pak najednou odvezen a předán)
    Pokud tedy jde o Ledeč n.S. o čemž věřím že ano, spíš bych napřel pátrání tímhle směrem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241660Verze : 0
    Avatar
    Myslím, že tato událost v Ledči nad Sázavou byla vnímána dosti intenzivně - všimněte si počtu přihlížejících lidí a konec konců i množství vojáků. Předpokládám, že vznikly i další fotografie a dost možná bude zmínka i v městské kronice, či místním dobovém tisku. Je možné, že žije i pamětník ( klučinovi u druhého stroje zleva by mohlo dnes být kolem 90 ti let pokud by žil ), zkusím vznést dotaz na příslušný městský úřad, či oblastní archiv. Věřím, že se ještě nějaké podrobnosti podaří zjistit.
    Neúnavným badatelům jsem připravil detail podvozku a snažil jsem se barevně odlišit jednotlivé konstrukční prvky. Pokud se mi to nepodařilo a zohlednil jsem i konstrukčí prvky povozu, či uchycení , tak mi prosím promiňte, ale letadla opravdu nejsou můj obor. Dovolte ještě poznámku laika - podvozek se mi zdá docela dost "rozkročený" a konstrukce s lyží uchycenou třemi "Véčky" k trupu mi přijde také velmi specifická, nebo ne ???
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241867Verze : 0
    Avatar
    Véčka.......
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241868Verze : 0
    Avatar
    Podvozek..........
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241870Verze : 0
    Avatar
    Nejlepší se mi zdá hledat v dobovém tisku ale hlavně v kronice a archivu města - tam by se daly najít nejrůznější udaje (li byli uznány zaevidování) jako kdo ty stroje a pro koho vyrobil atd.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241877Verze : 0
    Avatar
    A co tohle ???????? Myslím, že u Lohneru Pfeilflieger nastala shoda, ale posuďte raději sami.............
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241884Verze : 0
    Avatar
    Lohner BII je asi nejpodobnější, dalším kandidátem by možná mohl být Lloyd CII, ale Lohner se mi zdá podobnější. Starší Lohnery měly i tu lyži které si všiml Quatí, takže i to by ukazovalo tímhle směrem. Pokud by se jednalo o Lohner, bylo by to asi v roce 1915-16, jde o dost ranný typ. Třeba se povede určit dotazem datum a tím to potvrdit (nebo vyvrátit).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241966Verze : 0
    Avatar
    Lohner B.II jsem také dlouho podezíral, ale stále mi na něm vadí tvar výřezu pilotní kabiny - je prostě moc velký a na levé straně trupu protažený dopředu, kde plynule přechází v přední kabinu. Podvozek vypadá přesně tak, jak jsem si ho také představoval, ale tenhle detail mi nesedí.
    Snad to jde vysvětlit prostě tím hadrem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241968Verze : 0
    MOD
    Avatar
    U Lohneru BII jsem demonstroval velmi podobnou konstrukci podvozku, ovšem nesedí zde uchycení třetího "Véčka" , které je ukotveno ve stejném bodě jako Véčko předcházející. Dále správně podotýkáte, že je zde odlišný výřez kabiny. Lohner BII bych proto vyloučil.
    Ovšem Lohner Pfeilflieger je jiná káva - podvozek se shoduje dokonale, všimněte si například detailu disku podvozkového kola. Problém nastává s výřezem kabiny, je to opravdu velmi ranný typ a nikde se mi nepodařilo sehnat lepší foto, než to, které uvádím. Zajímavý je ještě přechod trupu do SOP, který není plynulý a na zkoumané fotografii je jasně patrný i přes plachtu. Jsem téměř přesvědčen, že se jedná o Lohner Pfeilflieger.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241969Verze : 0
    Avatar
    Jelikož se jedná o pohlednici - měl bych dvě otázky - je pohlednice použita (tedy má i razítko s datumem a je čitelné?), případně nejsou na ní jiné informace kdy byla vyrobena? Mohou to být informace, které sice nemusí pomoct, nicméně vyloučit to nelze.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241970Verze : 0
    Avatar
    Bohužel pohlednice je neprošlá poštou a nepopsána...........
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241974Verze : 0
    Avatar
    Problém je že "Lohner Pfeilflieger" je obchodní název a je použit pro celou řadu letounů Lohner s křídly "do šípu" Nejstarší typy se v armádě značily Lohner B (později asi BI) ale existují i další stroje s označením Lohner 10.01 - 10.03, 10.14 a řada dalších (stroje BI byly ze série 11.) Navíc se Pfeilflieger často nazývaly i létající čluny se šípovým křídlem, takže i zde by se dalo najít řada strojů s tímto názvem. Hlavní problém ale je že nejstarší modely (tedy právě ty označené obvykle "Lohner Pfeilflieger") byly vyrobeny před válkou - typ se už v roce 1912 účastnil bojů v Maroku - a těžko se tedy dá předpokládat výroba velkých počtů a navíc kdesi v Čechách, továrna byla ve Vídni a výrobou letadel se zabývala od roku 1909. Výroba kdesi mimo hlavní závod přichází v úvahu asi až později. Strojů z nejstarší výroby bylo zřejmě dost málo (doloženo je třeba nasazení v Krakově kde byly 4 stroje označované jako "Lohner Pfeilflieger BI"
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241975Verze : 0
    Avatar
    ještě přidám pár fotek, jedna je z Maroka kde Lohnery (v počtu 4 kusů) bombardovaly povstalce, druhá je odkudsi z R-U
    zdroj www.granguerra.crearforo.com
    149.156.142.12
    a můj vlastní archiv
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241976Verze : 0
    Avatar
    Nerad vám přátelé do nadšení " házím vidle", ale držme se toho co navrhl Bitaxe. Uvažujme v první řadě věci, které jsou jasné a viditelné. A pokud tak budeme postupovat, nemůžeme opominout onu jasně zřetelnou podvozkovou lyži. Ta jednoznačně (!!) ukazuje na Etrich Taube. A nemohu souhlasit s tvrzením, že se tento letoun nevyráběl, Roku 1911 se Igo Etrich vrací do rodných Čech a 1912 zakládá leteckou továrnu v Libavě v tehdejším Pruském Slezsku (dnes Lubawka v Polsku). Cituji : "...Továrna zaměstnávala osm odborných pracovníků. Za plného provozu zde mělo pracovat až 50 zaměstnanců. Měsíčně se mělo vyrobit 8 letadel. Zdokonalovaly se tu letouny Etrich Taube pro vojenské účely. Letové zkoušky probíhaly na přilehlých pozemcích. Dne 24. srpna 1913 startuje v Lubawce letoun NV-3 Taube vybavený motorem Daimler-Mercedes 100k s pilotem Alfredem Friedrichem a Igo Etrichem. Přes Bernartice – Horní Staré Město – Svobodu n.Úpou – Janské Lázně a Černou horu se vracejí do Horního Starého Města, kde před zraky 8 000 diváků přistávají. Tento let byl přípravou na daleko nebezpečnější výlet v září 1913, který vešel do historie jako let pěti zeměmi a prokázal spolehlivost a bezpečnost Etrichovy letecké techniky. "(1) A z jiného pramene:..."Etrichova "Holubice" stavěná v jeho nově zřízené továrně v Libavě v Pruském Slezku měla právě tuto zjednodušenou mostní konstrukci a stěžeň na křídle; bylo použito motoru Mercedes nebo Argus 100 ks pro stroj vojenský, motoru 75 koní pro typ školní....."(2) Takže si dovoluji do hry opět vrátit typ Etrich Taube NV - 3. Co se konstrukce podvozku týká, podívejte se sami na nádherný snímek z Víděnského technického musea ale mějte na paměti, že na něm je starší model II. U typu NV-3 byl podvozek odpružený. Jen nakonec ještě dvě poznámky . Odkud berete jistotu, že snímek je z války. Já bych spíše tvrdil, že je z let předválečných a když kvůli ničemu jinému, tak proto, že by cenzura za války tento snímek vojenského transportu nikdy jako pohlednici nedovolila zveřejnit. A co se velikosti trupu a náměstí týká, tak prostor náměstí zabraný na fotce je cca 40x40 metrů.
    Malá hypotéza na závěr. Smile Až nebudete mít co dělat, spojte si v trasovači na internetu cíle Lubawka a třeba České Budějovice. Zadejte ovšem parametr "Nejkratší cesta" Zajímavý výsledek, pravda Smile


    Prameny
    1- Mach, Daniel, Průkopníci letectví aneb na začátku bylo semínko , Časopis Krkonoše- Jizerské hory, Září 2007
    2- Beneš, Pavel, Ing, Naše první křídla,vydala Mladá Fronta 1954(?) str.128
    Text byl Quatím naposledy upraven po zhlédnutí zvětšenin

    http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Etrich-II.JPG
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241980Verze : 0
    Avatar
    Ještě k otvoru pilotní kabiny. Nesmíme zapomínat, že lemování pilotního prostoru nebylo prací pro truhláře, ale pro sedláře. Provádělo se z pruhu kůže, vycpaného obvykle žíněmi a řadou hřebíčku vně i uvnitř trupu pečlivě přichyceného. Toto lemování také zabralo jistý prostor, takže otvor kokpitu se bez něho nutně jeví menší. Nemusí to řešit problém typu, jen taková poznámečka na okraj.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241988Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jediné co má Etrich Taube II společné s polotovary letadel na pohlednici z Ledče nad Sázavou je jen ta lyže, jinak je naprosto evidentní, že tento typ letounu to není. Jen namátkou - zcela odlišná konstrukce uchycení podvozku, odlišná podvozková kola, odlišné VOP, odlišný trup atd. atd.
    Pokud je na tom lépe Etrich Taube NV - 3 pokuste se prosím toto doložit snímkem.
    Co se týká určení doby, kdy pohlednice vznikla, si myslím že opravdu může být i předválečná a myslím, že nikdo netvrdil opak. Jinak censura zapracovat nemohla protože pohlednice nebyla nikdy použita, takže k tomu nebyla šance.
    Jinak pokud by šlo skutečně o dopravu trupů z polska, spíše bychom viděli na snímku nádraží, než náměstí, takže tento předpoklad posouvám do úvah typu sci-fi.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241996Verze : 0
    Avatar
    to Quatí sice chápu že se ti Taube líbí, ale fabrika o které píšeš byla v Prusku, ne v R-U, pro R-U letectvo je dělala firma Lohner Smile jako Lohner Taube, a pořád tam je mnohem víc neshod než shod (no jediná shoda je ta lyže) kde je třeba ten stožár (tak je nazván v tvém citátu) který jde vodorovně trupem a drží ocasní plochy (je i u pozdějších Taube ale je pěkně vidět i na tvé fotce) Podvozek taky moc nesedí (bylo ho ale řada druhů), a už vůbec nesedí že by "cenzura za války tento snímek vojenského transportu nikdy jako pohlednici nedovolila" Naopak spousta fotek na zbraně je z bývalých pohlednic obou stran, prostě ta cenzura byla asi jiná (mohu to tvrdit, protože mám řadu pohlednic s kanony a jsou to právě pohlednice z doby války, některé dokonce vyšly jako reprint a prodávají se třeba ve Verdunu).
    Jo a transporty na větší vzdálenosti byly tehdy po železnici ne koňmi po silnici (proto železnice byla "válečně důležitá" ) takže představa že se letouny transportovaly z Libavy do rakous koňmo je dost zavádějící. Mimochodem v citátu se mluví o 8 zaměstnancích, vše ostatní je "mělo se vyrábět, mělo být zaměstnáno", tedy jen to co bylo plánem.
    Myslím že nejlepší by bylo dotázat se v obci a neřešit neřešitelné. Lohner se mně osobně zdá blíž ale ani ten neodpovídá přesně.
    to Aubi, pokud by kolem okraje nebyl ten prstenec tak se bude jevit VĚTŠÍ, ne menšíčást z něj je totiž právě mezi pilotem a hranou kokpitu, bude ale méně zřetelný (ten otvor) protože nebude mít ten nad plochu vystupující okraj.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#241997Verze : 0
    Avatar
    Ještě mě tak napadlo - nešlo by určit (ikdyž jen +-) dobu kdy byl snímek pořízen dle uniforem (chápu a vím, že je v roce xy zavedená uniforma ještě nutně neznamená, že se všechny ostatní ruší okamžitě - jen se to pak většinou různě kombinuje etc.) prostě i jestli jim nechybí něco typického od té či do té doby.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#242005Verze : 0
    Avatar
    Zasláno muzeu a OÚ Ledče nad Sázavou:


    Dobrý den,


    zcela náhodou se mi do rukou dostala pohlednice, kterou naleznete v příloze. Pohlednice není použita ani datována a pro její určení jsem ji zveřejnil v internetové diskusi zabývající se vojenstvím. Následně byla pohlednice identifikována, jako Ledeč nad Sázavou, konkrétně Husovo náměstí ( STANISLAV LITTMANN - VÝROBA A PRODEJ OBUVI č.p. 63 , PEKAŘSTVÍ TOMÁŠE ČEPLA č.p. 64 ,
    CK HLAVNÍ SKLAD TABÁKU č.p. 65 ) .
    Bohužel se nedaří s jistotou určit typ letadel, jejichž polotovary jsou naloženy na povozech. Také nelze s jistotou určit dobu, kdy k přepravě letadel došlo.
    Domnívám se, že se jedná o výrobky firmy Lohner sídlící ve Vídni, avšak s jistotou to tvrdit nelze. Dobu, kdy mohl snímek vzniknout odhaduji na rozmezí let 1910 - 1917, ale je to skutečně pouhý odhad.
    Prosím o potvrzení, že se jedná skutečně o vaši obec. Pokud ano, prosím o jakoukoliv informaci, která by pomohla určit - dobu kdy pohlednice vznikla, typ letadel, popř. která z firem se podílela na výrobě. Uvítám informace od pamětníků, sběratelů pohlednic, z obecního archivu, kroniky, dobového tisku, atd.
    Věřím, že se nám společnými silami podaří osvětlit zapomenutou událost, která je nedílnou součástí historie vaší obce.


    S přátelským pozdravem
    Hynek Domalíp
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#242006Verze : 0
    Avatar
    Takže z OÚ Ledče nad Sázavou je potvrzeno pouze to, že se jedná o jejich obec.Informace týkající se události na pohlednici zatím nejsou k dispozici. V příloze bylo i několik fotografií dokazující, že se skutečně jedná o Ledeč nad Sázavou............
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#243167Verze : 0
    Avatar
    není možné aby to byla Avia BH-3 nevím nic konkretního o tomto typu letadla ale jen tak mě to napadlo protože jsem ho viděl na jedné výstavě a ty ,,véčka" na podvozku má, kola by taky souhlasily.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#244321Verze : 0
    Avatar
    Mohla by, kdyby se Avie stavěly o deset let dříve. Tahle fotka je pravděpodobně z počátku 1. světové války, továrna Avia vznikla až v roce 1919.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#244322Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ledeč máte vyřešenou, našel jsem na googlu současné foto těch domů. V č.p. 63 je firma PP Rentax s.r.o. Důkaz na http://www.pprentax.cz/pprentax/index.php
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#342964Verze : 0
    Avatar
    .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/68788#527405Verze : 0