Cant Z.1018 Leone

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Cant Z.1018 Leone

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    CANT Z.1018 Leone CANT Z.1018 Leone
    Originální název:
    Original Name:
    CANT Z.1018 Leone
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1939-DD.04.1944 Cantieri Aeronautici e Navali Triestini, Monfalcone /
    DD.MM.194R-DD.MM.194R Societa Italiana Ernesto Breda, Sesto San Giovanni /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1939-DD.MM.1944
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    20:
    2 prototypy (CANT, MM467, MM507)
    10 Z.1018A (CANT, MM24290/2499)
    7 Leone I (CANT, MM24824/24829, MM24832)
    1 Leone I (Breda, MM25264)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    09.10.1939 MM467
    25.03.1942 MM24290
    18.06.1942 MM507
    Osádka:
    Crew:
    4-6
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    73601) kg 16226 1) lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    12000 kg 26455 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    22,50 m 73ft 9,83in
    Délka:
    Length:
    17,60 m 57ft 8,9in
    Výška:
    Height:
    6,08 m 19ft 11,37in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    63,10 m2 679.2 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Piaggio P.XII RC.335, power 993 kW/1350 k
    třílistá stavitelná vrtule Alfa Romeo
    Piaggio P.XII RC.335, power 1332 hp
    three-bladed variable-pitch propeller Alfa Romeo
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    3332 l 733 Imp gal / 880 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    4972) km/h v ? m 308.8 2) mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    9,953) min do 4000 m 9,953) min to 13123 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    74004) m 24278 4) ft
    Dolet:
    Range:
    ?5) km ? 5) mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x kulomet Scotti ráže 12,7 mm ve hřbetní věži Caproni Lanciani Delta E
    1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v prosazení pod trupem
    1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v pravém křídle
    2x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm na bocích


    6x 250 kg bomba nebo
    12x 100 kg bomba
    1x .50 in Scotti machine gun in a Caproni Lanciani Delta E dorsal turret
    1x flexible .50 in Breda-SAFAT machine gun under the fuselage
    1x fixed .50 in Breda-SAFAT machine gun under the fuselage
    2x flexible .303 in Breda-SAFAT machine gun in waist position


    6x 670 lb bomb or
    12x 268 lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    MM467 - "létající maketa", motory Alfa Romeo 135
    MM507 - prototyp celokovové verze
    Z.1018A - předsérie, dřevěná konstrukce trupu
    Leone I - série, celokovová konstrukce (v lednu 1943 ministerstvo letectví nahradilo číselná označení jmény)


    Data platí pro celokovové stroje. Pro předsérii platí:
    1) 8800 kg
    2) 524 km/h
    3) 7,57 min
    4) 7250 m
    5) 1128 km


    Článek: CRDA (CANT) Z.1018 Leone
    MM467 - "flying mock-up", Alfa Romeo 135 engines
    MM507 - metal prototype
    Z.1018A - preseries, wooden hull
    Leone I - series, all-metal (v lednu 1943 ministerstvo letectví nahradilo číselná označení jmény)


    Data are for all-metal machines. For wooden preseries are:
    1) 19400 lb
    2) 325 mph
    3) 7,57 min
    4) 23786 ft
    5) 700 mi
    Zdroje:
    Sources:
    Garello, Giancarlo. C.R.D.A. CANT Z 1018, Ali d´Italia Mini 7. La Barcarella Aeronautica, Torino 1999.
    Balous, Němeček. CANT Z.1007 Leone, L+K 1975/01.
    www.archeologiaindustriale.it
    http://www.comandosupremo.com/Cantz1018.html
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html
    www.aerei-italiani.net
    www.giemmesesto.org
    www.nationmaster.com
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69002#242550Verze : 0
    Avatar
    CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone

    Vznik a vývoj:
    Na konci třicátých let si začala Regia Aeronautica stále více uvědomovat, že potřebuje ve svém stavu moderní a rychlý střední bombardér. Měla sice několik typů středních bombardérů, jednalo se většinou o třímotorové stroje jako Savoia-Marchetti SM.79, CANT Z.1007, nebo dvoumotorový Fiat BR.20. Tyto bombardéry pomalu zastarávaly a byla třeba hledat jejich odekvátní náhradu. Některé letecké firmy v Itálii se raději rozhodly modernizovat stávající stroje, firma Fiat představila mírně vylepšenou verzi Fiat BR.20bis, firma Savoia-Marchetti zase letoun Savoia-Marchetti SM.84, ten se od svého předchůdce příliš nelišil, prodělal jen několik minimálních změn, rychlost a jeho nosnost byla skoro totožná jako u předchozího typu. Jediná firma a to právě CRDA začala pracovat na zcela novém letounu. Tento letoun začal vznikat v konstrukční kanceláři italské letecké firmy CRDA ( Cantiere Riuniti dell Adriatico ), která sídlila v Monfalcone poblíž Terstu, dříve byla také známa pod zkratkou CANT ( Cantiere Navale di Triestino ). Za konstrukcí tohoto letounu stál známý italský konstruktér Filippo Zappata, ten ve funkci hlavního inženýra firmy CRDA působil v letech 1933 až 1942, poté přešel ke konkurenční firmě Breda ( všechny letouny na jejichž vývoji se podílel F.Zappata byly označeny velkým písmenem Z, stejně tomu bylo i u letounu CRDA Z.1018 Leone ). Na rýsovacích prknech konstrukční kanceláře vznikl elegatní dolnoplošný letoun, se dvěma motory umístněnými v motorových gondolách. Práce na prvním prototypu začala v roce 1939. Nejdříve byla postavena maketa a posléze na podzim roku 1939 celodřevěná konstrukce, která byla ofukována v aerodynamickém tunelu. Již tyto zkoušky ukázaly na dobré aerodynamické vlastnosti budoucího stroje. První let tohoto celodřevěného prototypu se uskutečnil 9. října 1939, prototyp ( MM.467 ) pilotoval zkušební pilot firmy Mario Stoppani. Po úspěšných zkouškách a zalétání celodřevěného prototypu, do konce roku 1939 nalétal kolem 10 letových hodin, byl prototyp v průběhu roku 1940 přelétnut na letiště Barbieri v Guidonii-Monteceliu poblíž Říma kde sídlil zkušební ústav ( Centro Sperimentale ). Po úspěšných zkouškách v Guidonii-Monteceliu, objednala Regia Aeronautica v roce 1941 výrobu 300 sériových strojů označených jako CRDA Z.1018A. V roce 1942 byla zahájena stavba prototypu druhého ten byl označen jako CRDA Z.1018M ( MM.507 ). Druhý prototyp měl již celokovovou konstrukci, mírně prodloužený trup, upravený pilotní prostor a hlavně měl už jednoduchou SOP ( první prototyp měl SOP dvojitou ), zalétán byl 18. června 1942 opět zkušebním pilotem firmy Mario Stoppanim. Záhy po zalétání druhého prototypu Z.1018M bylo vyrobeno dalších 5 prototypů, každý z nich poháněla jiná pohonná jednotka. Jednalo se o motory různých značek a typů, Piaggio P.XII RC.35 o výkonu 1 007 kW, Piaggio P.XV RC.45 o výkonu 1 125 kW, Fiat RA.1050 RC.58 "Tifone" o výkonu 1 085 kW a Alfa-Romeo 135 RC.32 "Tornado" o výkonu 1 012 kW. Nakonec byly do letounů montovány motory Alfa-Romeo 135 RC.32 a to jen díky tomu, že jich byl vyroben již dostatečný počet a byly tak snadno dostupné. Výroba sériových strojů sice pozvolna začala, ale do separátního míru, který Itálie podepsala v září roku 1943, jich bylo vyrobeno pouze omezené množství. Nakonec se vyrobilo pouhých 20 strojů, 5 prototypů, 10 strojů nulté série ( MM.24290 - MM.24299 ), a 5 strojů I.série ( MM.24824 - MM.24828 ). Tento střední bombardér se k útvarům dostal příliš pozdě a do válečného dění vlastně ani nezasáhl. Až 7. července 1943 bylo několik strojů zařazeno k bojovým útvarům a to do stavu 262. squadriglie a 263. squadriglie v té době dislokovány na letišti ve Vicenze. Letoun CRDA Z.1018 Leone, byl vlastně posledním typem, který projektoval hlavní inženýr F.Zappata, ten pak v průběhu roku 1942 odešel do konkurenční firmy Breda. Ještě před svým odchodem pracoval F.Zappata na několika verzích Z.1018, torpédovém letounu ( poháněném motory Fiat A-83 RC.24 ), těžkém stíhacím letounu ( vyzbrojeném 7 kanóny ráže 20 mm a třemi kulomety ráže 12,7 mm ), nočním stíhacím letounu ( vybaveném německým radarem SN-2 Lichtenstein ) a nakonec protitankové verzi ( vyzbrojené kanónem ráže 37 mm ). Tyto verze však zůstaly jen ve stádiu projektu. Jeden letoun Z.1018, byl údajně zkoušen v Erprobungstelle v německém Rechlinu.
    Konstrukce:
    CRDA Z.1018 Leone byl elegatní celokovový samonosný dolnoplošný letoun, se dvěma motory umístněnými v motorových gondolách. Stroj byl vybaven klasickým plně zatahovacím podvozkem. Přední podvozkové nohy byly uchyceny a zatahovaly se do motorových gondol. Letoun měl jednoduchou SOP ( první prototyp měl SOP dvojitou ). Poháněn byl dvěmi typy motorů. Nejprve to byl dvojhvězdicový vzduchem chlazený osmnáctiválec Piaggio P. XII RC.35 o výkonu 1 007 kW, a pak hvězdicový osmnáctiválec Alfa-Romeo 135 RC.32 "Tornado" o výkonu 1 012 kW, jenž byl nakonec montován do sériově vyráběných strojů. Motory poháněly třílisté kovové stavitelné vrtule. Rychlost letounu byla 524 km/h ve výšce 4 500 m. Výzbroj letounu se skládala ze tří kulometů Breda-SAFAT ráže 12,7 mm, jeden pohyblivý umístněný ve hřbetní střelecké věži typu Lanciani Delta, druhý taktéž pohyblivý umístněný v prosazení pod trupem a třetí pevný umístněný v kořenu levého křídla. Další dva pohyblivé kulomety Breda-SAFAT ráže 7,7 mm, umístněné v bočních střeleckých stanovištích. Letoun unesl pumový náklad o hmotnosti 1 250 kg do vzdálenosti 1 335 km, dolet bez pumového nákladu se pohyboval kolem 2 000 km.

    Letoun CRDA Z.1018 Leone se sice nikdy nedočkal většího bojového nasazení, ale i tak patřil mezi zdařilé konstrukce mezi středními bombardéry.


    Zdroj:
    http://www.comandosupremo.com/Cantz1018.html
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html
    www.aerei-italiani.net
    www.giemmesesto.org
    www.nationmaster.com
    http://www.mariostoppani.it/
    http://www.it.wikipedia.org/wiki/Mario_Stoppani
    http://www.en.wikipedia.org/wiki/CRDA_CANT_Z.1018
    www.viviguidonia.it
    http://www.en.wikipedia.org/wiki/Filippo_Zappata
    http://www.dic.academic.ru/dic.nsf/enwiki/8358510
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69002#242543Verze : 0
    Avatar
    CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone


    Zdroj:
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69002#242552Verze : 0
    Avatar
    CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone


    Na první fotografii je zachycen první celodřevěný prototyp Z.1018 ( MM.467 ), rozdíl je patrný v konstrukci SOP, na dalších jsou již sériové stroje.


    Zdroj:
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html









    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69002#242553Verze : 0
    Avatar
    CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone


    Zdroj:
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69002#295344Verze : 0