Kalinin K-1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Kalinin K-1

Kalinin K-1 / Калинин К-1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Kalinin K-1 Kalinin K-1
    Originální název:
    Original Name:
    Калинин К-1
    Kategorie:
    Category:
    dopravní letoun passenger aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1925-DD.MM.1925 Letecké opravny č. 6, Kyjev /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1925-DD.MM.1925
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    26.07.1925
    Osádka:
    Crew:
    1 + 4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1452 kg 3201 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1972 kg 4348 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    16,76 m 54ft 11,84in
    Délka:
    Length:
    10,72 m 35ft 2,05in
    Výška:
    Height:
    3,70 m 12ft 1,66in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    40,00 m2 430.56 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Salmson RB.9 o výkonu 125 kW/170 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Salmson RB.9, power 168 hp
    two-bladed wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    161 km/h v ? m 100 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    149 km/h v ? m 92.6 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    12,5 min do 1000 m 12,5 min to 3281 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    3000 m 9843 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    600 km 372.8 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
    Бюшгенс, Г. С. самолетостроение в СССР 1917-1945. ЦАГИ 1992.
    http://ram-home.com/ram-old/k-1.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69224#558511Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Kalinin K-1 (RVZ-6-K-1, РВЗ-6-К-1)




    První dopravní letadlo konstrukce K. A. Kalinina
    první let - 26 července 1925
    V provozu v létech 1926 - 1930


    První sovětské dopravní letadlo se nestavělo v Moskvě, ani v Leningradě, ale a na Ukrajině.


    Letadlo vzniklo z podnětu skupiny (D. L. Tomaševič, A. N. Gracianskij, A. S. Ruděnko - Д. Л. Томашевич, А. Н. Грцианский, А. С. Руденко) v čele s K. A. Kalininem v opravárenských dílnách kyjevského závodu Remvozduchzavod č. 6 (Ремвоздухозавод-6), součásti trustu Promvozduch (Промвоздух). Za základ koncepce bylo přijato schéma vzpěrového hornokřídlého jednoplošníku, velmi připomínajícího Dornier Komet. Toto schéma bylo praktické, neboť křídla neohrožovala cestující, pohybující se po ploše letiště a umožňovala u vícemotorových konstrukcí i umístit motory do dostatečné výšky nad zem.


    Konstruktéři se museli vypořádat s řadou problémů. Nedostatek materiálu například řešili využitím náhradních dílů k letounům Voisin, nacházejícím se ve skladech z dob první světové války. Velkou překážkou byl také jediný k dispozici, a proto použitý motor Salmson, dávající příliš malý výkon. To byl také důvod, proč konstruktéři ustoupili od původně předpokládané celokovové stavby a museli se smířit se smíšenou konstrukcí. Kalinin také vypracoval originální eliptické křídlo. To se také stalo téměř "ochrannou známkou" Kalininových konstrukcí. Bylo sice výrobně technologicky náročnější než tradiční křídla obdélníková, ale to bylo vyváženo lepšími aerodynamickými charakteristikami. Na toto křídlo Kalinin obdržel v 1923 i patent. V této době příliš obvyklou nebyla ani zakrytá kabina pilotů, která výrazně zvyšovala komfort jejich práce. Je ale třeba poznamenat, že u pilotů, zvyklých na otevřené pilotní prostory, se s přehnaným nadšením také nesetkávala, což zažili i mnozí další letečtí konstruktéři nejen v SSSR. První série (nakonec nerealizovaná) měla obsahovat 5 strojů a pro konstruktéra je příznačný i fakt, že první 2 stroje měly být provedeny první jako dopravní a druhý jako sanitní, pro dopravu nosítek s ošetřovatelem.


    Projekt byl připraven v prosinci 1923. Ale vznikly problémy s financováním stavby. Soustavný tlak na vedení a vyjednávání s leteckou společností Ukrvozduchpuť (Укрвоздухпуть) nakonec vydalo své plody - v květnu 1924 byla získána objednávka na vytvoření prototypu. Jeho stavba začala v RVZ-6 v září téhož roku. Nicméně pro organizační (přesněji řečeno byrokratické) průtahy probíhala velmi křečovitě, nárazově, takže letadlo byl dohotoveno teprve v červnu 1925. Na počest výrobního podniku a hlavního konstruktéra dostalo označení RVZ-6-K-1 (РВЗ-6-К-1). První let se odehrál 26. července 1925, kdy pilot Stanislav Kosinskij (Станислав Косинский) zvedl stroj do vzduchu. Křeslo druhého pilota obsadil sám hlavní konstruktér letadla. První let prokázal dobrou stabilitu i řiditelnost. Nedostatečná účinnost směrovky byla řešena jejím zvětšením. V rámci zkoušek byl 9. září proveden přelet Kyjev - Charkov, a 16 září Charkov - Moskva. V Moskvě testy pokračovaly na zkušebním letišti VVS. Navíc byla naplánována záměna motoru Salmson modernějším BMV-IV o 240 k. s. Závěr zkoušek vyzněl velmi příznivě, letadlo bylo označeno za nejlepší dopravní konstrukci, která je v SSSR k dispozici, a doporučeno k sériové výrobě.


    Letecká společnost Dobroljot (Добролёт) zakoupila prototyp K-1 v prosinci 1925 a brzo jej nasadila do zkušebního provozu na trať do Moskvy. Dostal označení RR-DBE, SSSR-481 (PP-ДБЕ, СССР-481). Nalétal celkem 190 hodin. Dobroljot letadlo využíval do roku 1930. Nicméně navzdory dobrým zkušenostem z provozu a doporučení zkušební komise, sériová výroba letounu nakonec zahájena nebyla. Především proto, že Kalinin už stavěl nová, dokonalejší osobní letadla.


    A protože bylo rozhodnuto rozvíjet tento typ letadla dále, K. A. Kalinin obdržel v Charkově výrobní základnu - dílny Ukrvozduchputi ( Ремвоздухозавод = letecké opravárenské dílny, později přejmenované na GROS (ГРОС = Гражданское опытное самолетостроение), ze kterých ještě později vyrostl standardní letecký závod.


    Konstrukce
    - dopravní čtyřsedadlové letadlo (pilot + tři cestující) z r. 1925. Vzpěrový hornokřídlý jednoplošník s křídlem eliptického půdorysu, klasickými ocasními plochami a motorem Salmson o výkonu 170 k. s.


    Trup letadla obdélníkového průřezu byl svařovaný z ocelových trubek, první v SSSR s uzavřenou kabinou cestujících i pilotů, bez drátěný výztuh. Potah trupu až za kabinu pro cestující byl proveden vlnitým hliníkovým plechem, zbytek plátnem. Pilotní kabina uzavřená, zakrytá průhledným překrytem. Trup začínal motorovým úsekem, rám motorové sekce byl proveden s ohledem na co nejsnadnější montáž (upevnění na 4 šroubech). Potom pilotní kabina, uzavřená průhledným překrytem. Za ní pak uzavřená kabina pro cestující s divanem i dvěma měkkými křesly.


    Pohonná jednotka - Salmson RB-9 - 170 k.s./ 126 kW, vodou chlazený hvězdicový devítiválec. Zvláštností byly vodní chladiče, regulovatelné vysouváním a zasouváním. Vrtule RVZ-6, dvoulistá, dřevěná.


    Ocasní plochy - svislé - jednoduché, se směrovým kormidlem, kostra svařovaná z ocelových trubek a potažená plátnem. Vodorovné plochy elipsovité tvaru s výškovým kormidlem. Kostra dřevěná s plátěným potahem.


    Podvozek - příďový s ostruhou. Podvozkové nohy ve tvaru V spojeny průběžnou osou. Na každé noze jedno kolo o rozměrech 800 x 150. Tlumení podvozku gumovými listy. Řízení - lanové.


    Křídlo - eliptického tvaru o štíhlosti l = 7. Centroplán svařovaný, integrální sučástí konstrukce trupu letadla, nosníky dřevěné, vzpěry z ocelových trubek s překližkovým aerodynamickým krytem.


    airliner.narod.ru.
    upload.wikimedia.org
    http://de.wikipedia.org/wiki/Kalinin_K-1
    http://airwar.ru/enc/cw1/k1.html


    popisky k vnitřním prostorám 1. Pohovka, 2. Křeslo cestujících, 3. Křeslo pilota, 4. Motor, 5. Vrtule, 6. Rám motorové sekce, 7. Vstupní dveře pramen t textu

    pramen v textu

    pramen v textu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69224#243541Verze : 1
    MOD