Martin PM-1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Martin PM-1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Martin PM-1 Martin PM-1
    Originální název:
    Original Name:
    Martin PM-1
    Kategorie:
    Category:
    protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
    Výrobce:
    Producer:
    DD.07.1930-DD.10.1930 Glenn L. Martin Aircraft Co., Middle River, Maryland
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.07.1930-DD.10.1930
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    30 (A8289/8313, A8477/8481)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    5
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    člunový trup flying boat
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3937 kg 8679 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    7224 kg 15926 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    8123 kg 17908 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    22.2 m 72ft 10in
    Délka:
    Length:
    14.99 m 49ft 2in
    Výška:
    Height:
    4.98 m 16ft 4in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    114.83 m2 1236 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Wright R-1750D o výkonu 391 kW
    třílistá na zemi stavitelná kovová vrtule
    Wright R-1750D, power 525 hp
    three-bladed ground-adjustable metal propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    2271-2839 l 600-750 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    189.9 km/h v 0 m 118 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    127.1 km/h v ? m 79 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    10 min do 1219 m 10 min to 4000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    2822 m 9260 ft
    Dolet:
    Range:
    1520.8 km 945 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    2050.3 km 1274 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm v přídi
    1x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm na hřbetě

    4x 104kg bomba
    1x flexible .30 in machine gun in the nose
    1x flexible .30 in machine gun amidships

    4x 230 lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
    http://www.americancombatplanes.com/pn7_3.html
    www.aero-web.org


    PM-1 peruti VP-10S během námořních manévrů na základně Coco Solo, Panamské kanálové pásmo, jaro 1932.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69292#486305Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Martin PM-1


    V polovině dvacátých let používalo americké námořnictvo asi 120 hlídkových létacích člunů, vesměs zastaralých prvoválečných H-16, HS-2L nebo těsně poválečných F-5L. Nutně tedy potřebovalo nový typ, kterým by všechny tyto stroje nahradilo. Až do roku 1928 ovšem chyběl stroj, který by byl pro tyto účely vhodný, případně chyběly peníze. V tomto roce vznikl v továrně amerického námořnictva Naval Aircraft Factory rozvojem osvědčeného F-5L prototyp PN-12, který si nakonec námořnictvo zvolilo za svůj nový standardní typ. Protože ale NAF neměla dostatečné výrobní kapacity, byla dohodnuta výroba u jiných výrobců - Martinu, Douglasu, Keystoneu a Hall Aluminum.


    Produkty těchto firem se od sebe nakonec v mnoha detailech lišily. U firmy Martin, která obdržela objednávku na 25 strojů v květnu 1929, stavěli v podstatě věrnou kopii PN-12 pod označením PM-1, která si zachovala klasický trup v linii F-5L se sponsony, tj. vodními křídly na bocích trupu, který byl oproti tomuto svému předkovi celokovový. Křídla byla také celokovová, krytá plátnem. Mezikřídelní vzpěry byly maximálně zjednodušeny, použity byly dva kapotované devítiválcové hvězdicové motory Wright R-1750D Cyclone. Pro námořnictvo bylo přiobjednáno ještě pět kusů, ale nakonec převzalo strojů jen 27 - tři byly přesměrovány do Brazílie, která skupovala techniku ve snaze vyzbrojit se proti povstalecké Liberální alianci, vedené guvernérem Ria Grande do Sul Getulio Vargasem. Tyto "PM-1B" ovšem dorazily až v prosinci 1930, kdy revoluce zvítězila a Vargas se stal nejen jejich novým uživatelem, ale i vládcem Brazílie na dalších 15 let. Ve službách amerického námořnictva PM-1 nahrazovaly většinou plovákové T4M-1, jejich uživateli se postupně staly např. peruti VP-3S, VP-8S, VP-9S a VP-10S. Zatímco posledně jmenovaná je vyměnila za P2Y-1 již v roce 1933, u VP-9 vydržely až do srpna 1937 a ve stejném roce byly použity jako dočasná výzbroj nově zformovaných perutí VP-16F a VP-17F předtím, než mohly obdržet nové Cataliny PBY-2.


    Zdroj:
    http://www.faqs.org/docs/air/avmars.html#m1
    www.hq.nasa.gov
    http://www.aero-web.org/specs/martin/pm-1.htm
    http://www.aerofiles.com/_martin.html
    http://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69292#243859Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Některé ze strojů byly dodatečně vybaveny novou krytou kabinou, obdobnou jako u typu Hall PH-2, a kterou dostaly i stroje Martin PM-2. Letoun na fotografii byl 3. ledna 1937 zničen při kolizi s Berliner-Joyce OJ-2 poblíž letiště firmy Boeing v Seattlu.

    Fotografie pochází z archivu RAAF Museum, kolekce Paddyho Heffernana.

    Zdroj:
    www.warbirdinformationexchange.org
    joebaugher.com

    RAAF Museum Archive, Paddy Heffernan albums
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69292#245180Verze : 0
    MOD