Osud ceskoslovenskych Cromwellu?

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Osud ceskoslovenskych Cromwellu?

    Avatar
    Podle publikace Osprey New Vanguard 104 Cromwell Cruiser Tank 1942-1950 strana 42 Ceskoslovensko odkoupilo od Velke Britanie celkem 168 Cromwellu a 22 Challengeru byvale 1. ceskoslovenske obrnene brigady.


    Co se s temi tanky po valce stalo ? Zustaly u nas, byly zniceny, sesrotovany, prestaveny, nebo prodany do zahranici ? Do Izraele ?


    Dik za info Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244185Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Skončily v hutích.
    Ale některé (se sundanou věží) ještě asi 20 let po válce sloužily jako tahače v hnědouhelných dolech.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244195Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Po vyřazení od bojových útvarů byly (nebo jejich část) uloženy ve Stráži pod Ralskem, zřejmě jako mobilizační záloha. Odtud byly postupně vyřazovány a šly do hutí. Část jich skončila jako stroje v dolech (jak psal Tango), pokud vím žádné nebyly prodány mimo republiku, jejich vyřazení bylo až v padesátých letech a to už do Izraele jít nemohly a do spřátelených arabských zemí jsme dodávali T-34. Informaci o jejich skladování mám od člověka který tam sloužil jako technik na radiostanicích, je to bohužel už mrtvý pamětník. Podle něj tam byly i další typy (zřejmě Stuarty a německé straoje).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244239Verze : 0
    Avatar
    Mohlo by být více detailů? Foto?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244242Verze : 0
    MOD
    Avatar
    docela by me zajimala i kamuflaz techto stroju po valce ... jak asi vypadaly ?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244243Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Podle fotek byly stroje jednobarevné, tedy stejné jako u britů, jestli je u nás natírali si netroufnu odhadnout.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244253Verze : 0
    Avatar
    slo mi spise o marking, ocekaval bych, ze tanky zustanou olive drab, ale co tam bylo za oznaceni ? nejake hvezdy, ci neco podobneho ? nepredpokladam, ze ponechali puvodni britske znaceni vozidel ... nikdy me nenapadlo nad timto uvazovat, hm Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244261Verze : 0
    MOD
    Avatar
    no britové byli spíš v "bronze green" nebo "Khaki drab" pokud vím veškerý marking se zamaloval hned po válce (ale čísla strojů - T-xxxx zůstala). Možná by něco věděl palič, mohl by to mít od zdroje Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244267Verze : 0
    Avatar
    No, osud československých Cromwellů (ale i Challengerů, Stuartů, Humberů) a vůbec, techniky bojové i přepravní čsob se dá charakterizovat jediným slovem – neradostný. Po nějakou dobu zůstala tato vozidla v provozu u jednotek nově budované československé armády, ale postupně, tak jak ubývaly náhradní díly, narůstaly potíže, spojené s jejím udržováním v bojeschopném stavu. Docházelo tak k tzv. „kanibalizaci“, kdy část vozidel byla odstavena z provozu a používána jako zdroj náhradních dílů pro vozidla dosud provozuschopná či opravitelná.
    Takto např. byly z provozu jako první vyřazeny Cromwelly Mk.VI (s 95 mm houfnicí O.Q.F. Mk.I), nejspíš nejen z důvodu nedostatku munice s výše popsaným záměrem… použít jich jako zdroje náhradních dílů pro (ostatní) Cromwelly s kanóny 75 mm.


    Navíc je třeba si uvědomit, že se měnila politická konstelace a přicházela technika ze sovětských dodávek… Podrobnosti ktomu se dají najít na internetu (u kterého svazku a kolik zůstalo vozidel, do kdy byla provozována, …). Pár fotografií se objevilo v časopisech i na internetu a možná ještě nějaké zůstaly skryty v archivech a okamžik jejich „znovuobjevení“ se blíží.


    Ale zpět k markingu. Spojenecké rozpoznávací znaky (bílé pěticípé hvězdy) a „Air Recognition Mark“ (hvězda na horní ploše vozidla, s kruhem či bez něj) měly být odstraněny ke dni předání brigády ze sestavy 21.Skupiny armád do podřízenosti velení čs. armády. Podotýkám, toto (předání do čs. podřízenosti) se nekryje s datem návratu brigády zpět do ČSR. Ostatní označení na vozidlech se logicky mohlo / správně mělo měnit při předání techniky nově vytvářeným útvarům….


    Realita však byla trochu jiná: ještě v roce 1946 byla některá (podotýkám jen: některá) vozidla zachycena ještě s hvězdami pro rozpoznání ze vzduchu, označení příslušnosti ke svazku (znak brigády), vojskovému tělesu (útvaru) a nižší jednotce (rotní geometrické symboly) mohlo také vydržet na vozidlech dost dlouho i přesto, že tento systém označování vozidel nebyl nově budovanou čs. armádou převzat. Označení však nebylo obnovováno a tak postupně „mizelo“.
    Mohlo proto dojít k „souběhu“ přítomnosti původního válečného označení vozidla znakem brigády a praporu spolu s novým označením vozidla černobílou tabulkou vojenského čísla, původní registrací WD číslem, označením mostní/hmotnostní klasifikace, pochodového proudu, … a samozřejmě s původními taktickými čísly, výstražnými nápisy a popiskami…


    Je nutno připomenout, že na vozidlech se kromě oficiálního objevoval také marking. tzv „osobní“, vyjadřující v mnoha případech vztah osádky k vozidlu, ke vzdáleným blízkým v okupované vlasti, vlastenecké nápisy a místopisné názvy. Ani za války tyto aktivity vojáků nebyly nějak podporovány a byly spíše trpěny s tichým souhlasem velitelů – jedinou výjimkou bylo období těsně před a v průběhu přesunu brigády do osvobozené vlasti, kdy se na vozidlech takové nápisy objevovaly jako houby po dešti… Po válce vcelku záhy nastalo období „utahování šroubů“ (…“kazeň, soudruzi, musí byt – tak je to spravne“…) – a tak podobné malůvky zmizely stejně, jako jiná připomenutí válečných tradic našich vojáků ze Západní fronty.


    V průběhu poválečného „života“ našich Cromwellů (a nejspíš nejen jich) se při dvoustranných (soupeřských) cvičeních objevil například marking, odlišující vozidla „válčících“ stran. Šlo o široký bílý pruh kolem věže vozidla, který byl vcelku nedbale (jak jinak, když „v poli“) proveden nejspíš vápnem či jinou vodou ředitelnou barvou… S tímto markingem byly zachyceny Cromwelly blíže neurčeného útvaru/svazku někdy v zimě 1947- 48 a možná později (snímky jsem neviděl nikdy datované)…
    Na jiných snímcích je například zachycen Stuart Mk.VI (M5A1 „Late“) s velkým bílým číslem 15 (pozůstatek válečného markingu, tuším od TP 1 čsob) na boku korby, v průběhu operací československých bezpečnostních složek proti pronikajícím skupinám Banderovců na Slovensku. Krom zbytků toho čísla je vidět nejasně i zbytek nápisu, upozorňujícího na naplnění chladicí soustavy vozidla nemrznoucí směsí (THIS VEHICLE IS FILLED WITH ANTIFREEZE …), původně provedeného pravděpodobně bílou či žlutou barvou…


    Mám pocit (varování: nejsem si totiž jistý, jestli mne neklame paměť), že v době, kdy se rozbíhalo pravidelné opakování filmových týdeníků čs. filmu po 50ti letech, viděl jsem v jedné z těch prvních repríz krátký záběr Cromwella z přehlídky (v Brně???), který nesl pro mne velmi zajímavý marking ve formě „praporových“ (obdélníkových) znaků na schránkách na věži. Takové označení se používalo, myslím „snad“, jen na našich Lt-38 – a po velmi krátkou dobu…


    Myslím ale, že prakticky s jistotou můžeme vyloučit možnost, že by na Cromwellech nebo jiných tancích původně z výzbroje čsob byla kdy použita kruhová československá trikolóra tak, jak je používána doposud – ta se prostě objevila na technice tehdejší ČSLA teprve v době, kdy tanky a další bojová technika našich vojáků již dávno nebyly provozovány…


    Slyšel jsem vyprávění o tom, jak ještě v roce 1952 byla původní technika čsob (konkrétně Humber Scout car, Stuarty a Cromwelly) provozována (nejen) u průzkumné čety jednoho konkrétního útvaru tehdejší „lidově demokratické“ armády… Bohužel, na otázku, zda a kde jsou fotografie se mi dostalo odpovědi ve smyslu …“na fotografování čas nebyl, doba byla divná, to víš…“ a tak je to bohužel v úrovni „věřte/nevěřte“.
    Jeden z učitelů, který mne na vysoké škole učil znát konstrukci bojové techniky, vyprávěl, jaké to bylo - řídit Shermana či Cromwella a jeho vyprávění bylo vždy tak trochu podloudným připomenutím faktu, že … Bohužel, ani on nikdy neukázal fotografie…


    Věřím, že dříve či později se bude objevovat více a více dobových fotografií naší techniky z let válečných a těsně poválečných – veteráni odcházejí, jejich osobní archivy dostávají v mnoha případech do rukou lidé nezasvěcení a nebo naopak ziskuchtiví. To ale přece nemůže být pravidlo… - tedy alespoň já doufám, že to tak nebude vždycky.


    Jako zdroje mohu doporučit periodika HaPM (Historie a plastikové modelářství), časopisy Novinky (v jednom konkrétním čísle ty Cromwelly byly, řekněme 6-7 fotografií...), Modelář a internet.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244348Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    mám seznam všech difrologických studií, které vyšly v časopise Historie a plastikové modelářství v letech 1990 až 2005. O tancích Cromwell pojednávají tyto práce:


    Gustav Svoboda: Označení motorových vozidel československé brigády ve Velké Británie za druhé světové války, z roku 1993, č. 7, str. 20 až 23, plus vyobrazení na vl. listy č.2 a 3.


    Ivo Pejčoch: Cromwell Mk. IV, z roku 2002, č. 9, str. 27, plus vyobrazení na vl. listech 2 a 3.


    Martin Koller: Křižníkový tank Cromwell, Armádní technický magazín, ročník 2000, č. 10, str. 17, 18.


    Martin Koller: Britský tank Cromwell, Armádní technický magazín, ročník 2002, č. 8, str. 36, 34 a č. 9, str. 38-40.


    Poválečný vzhled
    Pokud si pamatuji, tak poválečný vzhled československých Cromwellů nebyl ještě nikde popsán. Snad by se dalo něco nalézt ve vzpomínkách pamětníků, ale to je nejspíše parketa kolegy Fencla.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#244384Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pokud tato poznámka bude "mimo mísu",pak se omlouvám.Protože jsem příznivcem zejména čs. nákladních vozidel, "zabrousím" občas i na válku,která je velmi zajímavým zdrojem informací i o další technice, která mne zajímá a o našich zahraničních jednotkách během ww II[img][/img].
    K tématu cromwellů /přestože nevěřím,že by o tom někdo na tomto fóru nevěděl/ chci dodat,že sloužily soc. hospodářství i jako jeřáby s instalovaným elektromotorem /podobně jako hetzer/.Jeden takto postižený kus - přesněji korba byl svého času v Rudné u Prahy.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#274525Verze : 0
    Avatar
    Bolo by fajn, ak by sa niekto, kto má prehľad (Palič a spol.) zosumarizoval tému o tejto problematike. Niečo na spôsob, akým sú na fóre prehľady nemeckej a sovietskej techniky v povojnovej čs.armáde (napr....alebo...atď). Nech prelinky uvedené v prehľade techniky užívanej v ČSĽA majú nejakú informačnú hodnotu k tejto problematike.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#274573Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážený kolego Tychome,
    mohl by jste popsat o jakou úpravu tanku Cromwell se jednalo. Také prosím o upřesnění místa, včetně názvu firmy. Je možné, že na základě Vašich údajů, pak bude možné dohledat další informace v archivech.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#274576Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotá prestavby na žeriav mám, je to relatívne nový nález.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69374#274580Verze : 0
    MOD