Haabjorn, Erik

Rozpočet tohoto webu pro rok 2016 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 56.655,- Kč Chci přispět
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Haabjorn, Erik

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Haabjørn Haabjørn
    Jméno:
    Given Name:
    Erik Erik
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Erik Haabjørn
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    Hodnost:
    Rank:
    podplukovník Wing Commander
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    - -
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    - -
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    19.01.1919 Lillehammer
    19.01.1919 Lillehammer
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    DD.01.1953
    DD.01.1953
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    velitel, 124. křídlo RAF
    velitel, 247. peruť RAF
    Commander, No. 124 Wing RAF
    Commander, No. 247 Squadron RAF
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    - -
    Související články:
    Related Articles:

    Zdroje:
    Sources:
    Shores, C.: Those others Eagles, Grub Street, London, 2004
    Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey pub., Oxford, 1999
    http://en.ww2awards.com/person/46439
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69434#509010Verze : 0
    Michal Rak MOD
    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Haabjørn Haabjørn
    Jméno:
    Given Name:
    Erik Erik
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Erik Haabjørn
    Všeobecné vzdělání:
    General Education:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Vojenské vzdělání:
    Military Education:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Důstojnické hodnosti:
    Officer Ranks:
    DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR
    Průběh vojenské služby:
    Military Career:
    DD.01.1944-12.05.1944 Velitel : 124. polní letiště RAF
    12.05.1944-DD.08.1944 Velitel : 124. křídlo RAF
    DD.01.1944-12.05.1944 Commander : No. 124 Airfield RAF
    12.05.1944-DD.08.1944 Commander : No. 124 Wing RAF
    Vyznamenání:
    Awards:
    Datum udělení
    Date of Issue
    Stužka
    Ribbon
    Název
    Name
    Poznámka
    Note


    10.08.1943
    Záslužný letecký kříž
    Distinguished Flying Cross
    Distinguished Flying Cross
    -


    05.06.1944
    Řád Za vynikající službu
    Distinguished Service Order
    Distinguished Service Order
    -


    DD.MM.1944
    Válečný kříž
    War Cross
    Krigskorset
    -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Shores, C.: Those others Eagles, Grub Street, London, 2004
    Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey pub., Oxford, 1999
    http://en.ww2awards.com/person/46439
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69434#509015Verze : 1
    Michal Rak MOD
    Avatar
    Wing Commander, Oberstløytnant Erik Haabjørn


    RAF No.N1086


    Erika Haabjørna (psáno též Håbjørn, Haabjoern) se narodil v roce 1919 v Lillehammeru. Byl nadaným studentem a dobrým sportovcem, vysokou školu navštěvoval v německém Darmstadtu, kde studoval strojírenství.


    Po návratu do Norska vstoupil do letectva a v dubnu 1940 zahájil pilotní výcvik. Ten však byl již po devíti dnech přerušen německým útokem. Erik byl během útoku Luftwaffe na letiště Oslo-Kjeller, kde byla Flygeskolen, vybavená letouny Fokker C.Vd a Tiger Moth, umístěna, lehce zraněn. Škola se následně evakuovala na sever a když nezískala spojení s norskými jednotkami, vydal její velitel Capt. Normann rozkaz k přeletu do Švédska, kde byl všechen personál internován.


    Haabjørnovi se však 20. května podařilo uprchnout a přejít hranici zpět do Norska, kde se přidal k stále bojujícím jednotkám. Jejich situace se ale začala pomalu zhoršovat a Erik byl 7. června na palubě HMS Devonshire evakuován do Británie.


    Zde byl přijat do svazku RAF a následně byl poslán do Kanady, kde měl podstoupit letecký výcvik. Zde u Toronta od listopadu 1940 fungoval, nejprve pod velením norského průkopníka letectví Hjalmara Riiser-Larsena a od roku 1941 pod Ole Reistadem, výcvikový kemp norského letectva zvaný "Little Norway - Malé Norsko", kterým prošli skoro všichni noví norští piloti. Erik zde úspěšně absolvoval základní pilotní výcvik a v dubnu 1941 se v hodnosti Fenrik (podporučík) vrátil do Británie.


    Zde byl nejprve poslán na operační výcvik k 52. OTU a 2. srpna 1941 byl poslán k 331. peruti. Ta byla první norskou, stíhací jednotkou v Británii a vznikla měsíc před jeho příchodem. Do výzbroje obdržela Hurricany Mk.I a Mk.IIB, které v listopadu 1941 nahradily novější Spitfiry Mk.IIA. To už ale byla jednotka ve Skotsku, kde plnila hlavně defenzivní úkoly a prováděla patroly nad konvoji.


    Erik u ní byl do března 1942, kdy byl poslán k sesterské 332. peruti, která v lednu téhož roku vznikla na letišti Catterick. U ní však pobyl jen krátce, protože se záhy stěhoval k 56. peruti, která se právě přeškolovala na stíhačky Hawker Typhoon.


    Během jedné z prvních bojových misí perutě málem doplatil na to, že nové Typhoony byly podobné německým Fw 190 a spojenečtí piloti je moc neznali. Dne 30. července 1942 byl totiž u Dungenesse jeho Typhoon Mk.IB R7853/US-X omylem sestřelen Spitfiry, Erikovi se naštěstí nic nestalo.


    Ovšem ani u "padesátšestky" se Haabjørn moc neohřál, protože byl poslán k 609. peruti, kde se stal velitelem letky a kde dosáhl svých největších úspěchů. Dne 9. března 1943 vedl dvou členou hlídku nad Kanál, když kolem 19:20 spatřil dvojici nepřátelských Fw 190. Oba piloti na ně okamžitě zaútočili. Fw 190, kterou si mladý Nor vybral za svůj cíl, se všemožným manévrováním snažil zmizet, Erik ho však dostihl a několika dávkami sestřelil. Jeho obětí se stal Fw 190 A-5 (W. Nr. 7290, černá 12) od 10./JG 54, jehož pilot Lt. Otto-August Beckhaus, který pátral po pilotovi, jenž byl nezvěstný z akce dříve toho dne, zahynul. Druhý německý letoun unikl.


    Dne 1. června 1940 měl však na mále Erik. Během Roadstadu v okolí holandského ostrova Walcheren byl jeho Typhoon DN630/PR-A zasažen flakem a Haabjørn s ním v Manstonu havaroval.


    Druhé vítězství si připsal 30. července 1943, kdy šestice Typhoonů jednotky doprovázela Bostony, které měli bombardovat letiště Shipol. Nad holandským pobřežím se Typhoony staly terčem útoku Spitfirů, které však včas rozpoznaly svůj omyl. Narušení spojenecké formace ale k útoku využila formace Bf 109 a došlo k souboji, po kterém Haabjørn a Belgičan Van Lierde nárokovali každý jednu stodevítku zničenou.


    V srpnu 1943 se Erik stává velitelem 247. perutě a desátého téhož měsíce obdržel vyznamenání DFC.


    V čele 247. perutě zůstal Haabjørn do ledna 1944, kdy se stává velitelem 124. křídla Typhoonů, které tvořily perutě čísel 181., 182. a 247.


    Erik se tak stal jedním z pravděpodobně dvou stíhačů ze zemí okupované Evropy, kterým bylo svěřeno velení křídla, ve kterém nebyla žádná jejich národní peruť. Tím druhým letcem byl shodou okolností také Nor W/Cdr Werner Christie, který od února 1945 velel 150. křídlu Mustangů.


    V čele 124. křídla získal Haabjørn své poslední vzdušné vítězství. Dne 29. ledna 1944 letěl v čele svého křídla na Ramrod 495 a východně od Châteaudunu piloti narazili na osamocený Fw 200. Erik dal povel k útoku a společně s třemi dalšími stíhači ho sestřelil.


    Poměrně dramatický pro něj byl květen téhož roku. Nejprve mu devátého vypověděl službu motor jeho letounu MN406/EH a Erik ho musel 40 mil východně od North Forelandu opustit na padáku a hned dvaadvacátého byl jeho nový stroj NM542/EH u Dieppe zasažen flakem a Erik ho musel opustit na padáku. V obou případech ho z vod Kanálu zachránil obojživelný Walrus.


    V srpnu 1944 byl Haabjørn poslán na odpočinek a během bojů se již k aktivní službě nevrátil.


    Po válce zůstal u norského letectva, kancelářská práce, ke které byl přidělen, mu však nevyhovovala a letectvo opustil.
    Následně létal pro několik aerolinií a poté si založil vlastní firmu, která se zabývala přelety letounů po celém světě.
    Během jednoho takového letu v lednu 1953 z Goose Bay v Kanadě do Bluie West One na Grónsku však jeho letoun ve špatném počasí zmizel a o Eriku Haabjørnovi již nikdo nikdy neslyšel.


    Haabjørn se tak nikdy nestal esem, byl však uznávaným velitelem a to jak u norského letectva tak u RAF. Jeho životní příběh a on sám je však neprávem málo známý.


    Datum
    Jednotka
    Typ letounu
    Místo
    Nepřítel
    9.4.1943
    609. peruť
    Typhoon IB DN360/PR-A
    Doverské útesy
    Fw 190 zn.
    30.7.1943
    609. peruť
    Typhoon IB EK321
    Zandvoort
    Bf 109 G zn.
    29.1.1944
    124. křídlo
    Typhoon IB JR449/EH
    V Châteaudunu
    1/4 Fw 200 zn.

    Celkem: 2+1-0-0 vítězství


    Prameny:
    Shores, C.: Those others Eagles, Grub Street, London, 2004
    Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey pub., Oxford, 1999
    Goss, C.: Stíhací bombardéry Luftwaffe nad Británií, Naše vojsko, Praha, 2006


    http://81.191.136.233/bilder/staaland/1/
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69434#244513Verze : 0
    Michal Rak MOD