CA - HMS Suffolk (55)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CA - HMS Suffolk (55)

    Avatar
    Název / Name : HMS Suffolk
    Typ / Type : těžký křižník
    Třída / Class : County A/Kent
    Kódové označení / Pennant number : 55
    Založení kýlu / Laid down : 30.09.1924
    Spuštění na vodu / Launched : 16.02.1926
    Uvedení do služby / Commissioned : 31.05.1928
    Vyřazení ze služby / End of service : červenec 1946 (prodán do šrotu 25.03.1948, sešrotován v lednu 1949)
    Loděnice / Built by : H.M. Dockyard Portsmouth v Portsmouth, Velká Británie
    Délka / Length : (m) 192,02
    Šířka / Beam : (m) 20,80
    Ponor / Draft : (m) 4,95
    6,60 (max.)
    Výtlak standardní /
    Displacement, standard :
    (t)
    9750
    Výtlak maximální /
    Displacement, maximal :
    (t)
    13450
    Výzbroj / Armament : 8x 203 mm/50 Mk VIII (4xII)
    4x 102 mm/45 Mk V (4xI)
    4x 40 mm/39 Mk II (AA/4xI)
    8x torpédomet 533 (2xIV)


    od roku 1936:
    8x 203 mm/50 Mk VIII (4xII)
    6x 102 mm/45 Mk XVI (2xII) a Mk V (2xI)
    8x 40 mm/39 Mk VIII (AA/2xIV)
    8x kulomet 12,7 mm/62 Vickers Mk III (AA/2xIV)
    8x torpédomet 533 (2xIV)


    od září 1939:
    8x 203 mm/50 Mk VIII (4xII)
    6x 102 mm/45 Mk XVI (2xII) a Mk V (2xI)
    8x 40 mm/39 Mk VIII (AA/2xIV)
    8x kulomet 12,7 mm/62 Vickers Mk III (AA/2xIV)


    od března 1941:
    8x 203 mm/50 Mk VIII (4xII)
    8x 102 mm/45 Mk XVI (2xII)
    8x 40 mm/39 Mk VIII (AA/2xIV)
    4x 20 mm/65 Oerlikon (AA/4xI)
    8x kulomet 12,7 mm/62 Vickers Mk III (AA/2xIV)


    od července 1942:
    8x 203 mm/50 Mk VIII (4xII)
    8x 102 mm/45 Mk XVI (2xII)
    8x 40 mm/39 Mk VIII (AA/2xIV)
    8x 20 mm/65 Oerlikon (AA/8xI)


    od března 1943:
    8x 203 mm/50 Mk VIII (4xII)
    8x 102 mm/45 Mk XVI (2xII)
    8x 40 mm/39 Mk VIII (AA/2xIV)
    13x 20 mm/65 Oerlikon (AA/5xII,3xI)
    Výstroj a vybavení / Equipment : od roku 1933:
    1x katapult


    od září 1939:
    1x katapult
    1x radar Type 79Z - vyhledávání vzdušných cílů


    od března 1941:
    1x katapult
    1x radar Type 279 - vyhledávání vzdušných cílů
    1x radar Type 284 - dělostřelecký
    1x radar Type 285 - dělostřelecký


    od července 1942:
    1x katapult
    1x radar Type 273 - vyhledávání vzdušných cílů
    1x radar Type 281 - vyhledávání vzdušných cílů
    1x radar Type 284 - dělostřelecký
    1x radar Type 285 - dělostřelecký


    od března 1943:
    1x katapult
    1x radar Type 273 - vyhledávání vzdušných cílů
    1x radar Type 281 - vyhledávání vzdušných cílů
    1x radar Type 282 - dělostřelecký
    1x radar Type 284 - dělostřelecký
    1x radar Type 285 - dělostřelecký
    Pancéřování / Armour : (mm) boční pás: 25, 25 - 114 mm (od roku 1935)
    přepážky: 25 - 64
    muniční sklady: 25 - 102
    hlavní paluba: 36 - 76
    spodní paluba: 32 - 38
    dělové věže: 25
    Pohon / Engines : 4x parní turbína Parsons
    8x 3-bubnový kotel Admiralty
    Výkon / Power : (SHP) 80 000
    Šrouby / Propellers : (pcs) 4
    Rychlost / Speed : (kts) 31,5
    Zásoba paliva / Fuel : (t) 3450
    Dojezd/Range : (miles/kts) 13300/12
    3100/31
    Letadla / Aircraft : 3x hydroplán Supermarine Walrus (odstraněny 1943)
    Posádka / Crew : 685 (mírový stav)
    784 (válečný stav)
    Poznámka / Note : velitelé:
    Captain John Walter Durnford (24.07.1939 - 01.07.1940)
    Commander Denys Charles Gerald Schoppee (01.07.1940 - 15.11.1940)
    Captain Edward Chicheley Thornton (15.11.1940 - 22.02.1941)
    Captain Robert Meyrick Ellis (22.02.1941 - 23.06.1942)
    Captain Richard Shelly (23.06.1942 - 15.12.1943)
    Captain Alfred Spalding Russell (15.12.1943 - 01.05.1944)
    Captain David Gilmour (01.05.1944 - ?)


    původ jména: hrabství ve východní Anglii





    Zdroje:
    PEJČOCH, Ivo, NOVÁK, Zdeněk, HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě[4]. 1.vydání. Praha: Naše vojsko s.p. 1993. 374s. ISBN 80-206-0357-3
    HRBEK, Ivan, HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války. 1.vydání. Praha: Naše vojsko, 1994. 232s. ISBN 80-206-0245-3
    http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Suffolk_(55)
    http://en.wikipedia.org/wiki/County_class_cruiser
    http://home.swipnet.se/~w-11578/hms_norfolk.htm
    navalhistory.flixco.info
    www.uboat.net
    www.bismarck-class.dk
    www.merchantnavyofficers.com
    www.world-war.co.uk/index.php3
    www.battleships-cruisers.co.uk/kent_class.htm
    www.naval-history.net/xGM-Chrono-06CA-Suffolk.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69466#298631Verze : 0
    MOD
    Avatar
    HMS Suffolk

    http://www.naval-history.net/xGM-Chrono-06CA-Suffolk.htm

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HMS_Suffolk.png

    Zakotvená HMS Suffolk, pravdepodobne v Scapa Flow http://www.ww2aircraft.net/forum/album/showphoto.php?photo=9501&size=big&cat=all&si=1939-1945
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69466#297463Verze : 0
    MOD
    Avatar
    STRUČNÁ HISTORIE LODĚ:

    - konec 30. let: služba na Dálném východě v rámci tzv. "China station"
    - září 1939: začátek války zastihl HMS Suffolk v loděnici v Portsmouth, kde se zrovna podroboval modernizaci (mimo jiné nainstalován radar včasné výstrahy Type 79Z). Práce v loděnici ukončeny 23.09., křižník se poté přesouvá na základnu ve Scapa Flow)
    - říjen 1939: k 01.10. je HMS Suffolk přiřazen k 1. křižníkové eskadře s operačním prostorem ve Středozemním moři. Dne 14.10. připlová do Alexandrie, odkud vyráží s ostatními loděmi eskadry na krátké hlídkové plavby a zkoušky nového radaru
    - listopad 1939: část lodí křižníkové eskadry povolána zpět do Británie, HMS Suffolk odplouvá společně s HMS Devonshire. Od 19.11. služba v rámci Severní hlídky /Northern Patrol/ v Dánské úžině. Dne 23.11. pátrá společně s dalšími loděmi Royal Navy po německých bitevních lodích Scharnhorst a Gneisenau (němečtí korzáři nakonec objeveni pomocným křižníkem Rawalpindi, ten ale za úspěch zaplatil svým potopením)
    - prosinec 1939: opětovné zařazení do 1. křižníkové eskadry, služba v rámci severních hlídek
    - leden 1940: přesun na základnu v Clyde, hlídkové plavby v oblasti Severozápadních přístupů /Northwestern Approaches/
    - 02.02.1940: srážka s parníkem Misram, Suffolk odeslán k opravě do loděnic v Clyde (oprava se protáhla až do konce března), po té odeslan do Scapa Flow ke zkouškám
    - duben 1940: účast v norské kampani. Nejprve jsou 11.04. na jeho palubu naloděni příslušníci námořní pěchoty určení k okupaci Faerských ostrovů, úspěšný výsadek uskutečněn o dva dny později (operace Valentine). Během následné plavby k Lofotům narazil Suffolk 14.04. na německý tanker Skagerrak, který záhy potopil. Dne 17.04. připlouvá do okolí Stavangeru, kde ostřeluje německá polní letiště a kotvistě hydroplánů (operace Duck). Palbou děl byla zničena čtyři letadla a poškozena četná zařízení letišť. Nicméně německá odpověď na sebe nenechala dlouho čekat a Suffolk se stal terčem intenzivních náletů; během několika hodin napočítala posádka celkem 33 útočících letadel. Díky silné protiletadlové palbě a obratnému manévrování padla většina bomb mimo, nakonec se ale němečtí piloti dočkali úspěchu. Jeden z bombardérů Ju-88 z II./KG 30 zasáhl loď na zádi, způsobujíce tím těžká poškození (zaplavena muniční komora věže X, vyřazeno kormidelní zařízení, rychlost snížena na 18 uzlů). Suffolk se stahuje do Scapa Flow, odkud se po provizorní opravě přesouvá do Greenock.
    - duben 1940 až březen 1941: oprava a modernizace v loděnici v Greenock - nainstalovány dělostřelecké radary Type 284 a 285, stávající výstražný radar nahrazen novějším Type 279, posílena protiletecká výzbroj
    - březen 1941: konvojová služba na Severozápadních přístupech
    - květen 1941: hlídková služba v Dánské úžině společně s HMS Norfolk. Dne 23.05. získává Suffolk první kontakt se svazem německých lodí (bitevní loď Bismarck a těžký křižník Prinz Eugen), pokoušejících se nepozorovaně proniknout na Atlantik. O pár hodin později získává kontakt i Norfolk. Křižníky kryty mlhou sledují německé lodi pomocí radaru a hlásí jejich polohu. Díky tomu se následující den ráno mohly s německými loďmi utkat HMS Hood a HMS Prince of Wales (bitva v Dánské úžině). Po ztrátě Hooda a četných poškozeních Prince of Wales se britové odpoutávají, německý svaz je ale nadále sledován britským těžkými křižníky. Bohužel se začíná rychle měnit počasí a další sledování je možné jenom pomocí radaru na Suffolku. Nakonec je ztracen i radarový kontakt (brzy ráno 25.05.) a Bismarcku se daří protentokrát uniknout. Díky zprávám Suffolku ale Admiralita již ví, že je německá bitevní loď poškozena a ztrácí palivo. Protože na Suffolku dochází palivo, v akci proti Bismarcku již nepokračuje a je odeslán na Island k doplnění.
    - červen 1941: hlídková služba v severním Atlantiku
    - 23.07. až 07.08.: účast na operaci EF (nálet na přístavy Tromso a Kirkeness) jako součást krycího svazu letadlových lodí HMS Furious a HMS Victorious
    - srpen 1941: návštěva krále Jíří VI. u Home Fleet
    - 24.08.: vzdálené krytí prvního ruského konvoje jako součást svazu válečných lodí soustředěného kolem letadlové lodi HMS Victorious (operace Dervish)
    - září 1941: vzdálené krytí dalších ruských konvojů, účast na několika akcích letadlové lodi HMS Victorious namířené proti norským přístavům
    - říjen 1941 až únor 1942: hlídkové plavby v okolí Islandu, několik výpadů proti německým lodím v Norsku
    - březen až červen 1942: modernizace v loděnici v Tyne; radar 279 nahrazen novějším Type 281, nainstalován nový centimetrový radar Type 273 k vyhledávání hladinových cílů a opět posílena protiletadlová obrana
    - červenec až listopad 1942: vzdálené krytí arktických konvojů
    - prosinec 1942 až březen 1943: další modernizace, nainstalován radar Type 282 pro řízení protiletadlové palby a změněna protiletadlová výzbroj
    - duben 1943: zařazení do 4. křižníkové eskadry určené k operacím v oblasti Indického oceánu
    - květen až červen 1943: plavba do nové operační oblasti jako eskorta několika konvojů, postupně navštěvuje Gibraltar, Freetown, Kapské město a durban; k eskadře se připojuje začátkem července v Kilindini
    - červenec 1943: nácvik operací s ostatními loděmi eskadry, následuje konvojová služba v Indickém oceáně
    - leden 1944: neúspěšné pátrání po německých lamačích blokády (operace Thwart)
    - březen 1944: pátrání po zásobovací lodi ponorek Brake (operace Covered)
    - duben až květen 1944: krytí zásobovací skupiny Východní flotily operující proti přístavům a rafinériím v okolí Surubaji, později zařazen do Force 68 jako blízká ochrana letadlových lodí HMS Illustrious a USS Saratoga (operace Transom)
    - červen - srpen 1944: opravy a modernizace v Durbanu
    - září 1944: zařazení do 5. křižníkové eskadry
    - říjen 1944: jako součást TG 63.2 účast na akcích namířených proti Nikobarským ostrovům (operace Millet)
    - listopad - prosinec 1944: konvojová služba v Iindickém oceánu
    - leden 1945: krytí letadlových lodí HMS Indomitable, Victorious a Indefatigable během letackých úderů proti rafinériím na Sumatře (součást Force 65, operace Lentil); po té opět ochrana konvojů
    - březen až květen 1945: četné operace v Malackém průlivu a u pobřeží Barmy - podpora pozemních sil, zásobování, krytí letadlových lodí (součást Force 63, operace Transport, Bishop a Dracula)
    - červen 1945: součást krytí skupiny eskortních letadlových lodí HMS Stalker, Khedive a Ameer během fotografického průzkumu jižní Malajsie a leteckých úderů proti letištím a lodím v okolí Malackého průlivu (součást Force 63, operace Balsam)
    - červenec 1945: HMS Suffolk odeslán zpět do Británie, zde upraven pro transport vojska
    - srpen až listopad 1945: první plavba s vracejícími se vojáky do Austrálie, po té drobné opravy v loděnicích v Chatham
    - leden až duben 1946: druhá plavba do Austrálie
    - duben až červen 1946: třetí transportní plavba, tentokráte do Singapuru. Po návratu do Británie odstaven do do rezervy
    - květen 1948: prodán k rozebrání společnosti BISCO
    - červen 1946 až leden 1949: rozebrání lodě v loděnicích v Newportu

    Zdroje:
    Hrbek, Jaroslav: Salvy nad vlnami
    Hrbek, Jaroslav: Krvavé oceány
    Hrbek, Jaroslav: Námořní válka vrcholí
    Hrbek, Jaroslav: Vítězství přichází z moře
    www.naval-history.net
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69466#299046Verze : 0