Fokker D.XI

Fokker PW-7
     
Název:
Name:
Fokker D.XI Fokker D.XI
Originální název:
Original Name:
Fokker D.XI
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1923-DD.MM.192R NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1923-DD.MM.192R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
177
První vzlet:
Maiden Flight:
05.05.1923
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
975 kg 2150 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1325 1) kg 2921 1) lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,684) m 38ft 3,83in4)
Délka:
Length:
7.502) m 24ft 7,27in2)
Výška:
Height:
3,20 m 10ft 5,98in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.80 m2 234.65 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 8Fb o výkonu 224 kW, nebo
M-6 o výkonu 224 kW, nebo
Curtiss V-1150 o výkonu 328 kW
Hispano-Suiza 8Fb, power 300 hp, or
M-6, power 300 hp, or
Curtiss V-1150, power 440 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
295 l 65 Imp gal / 78 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2253) km/h v ? m 139.8 3) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7 min do 2000 m 7 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m 21325 ft
Dolet:
Range:
440 km 273.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,7mm kulomet Vickers 2x .303 Vickers machine gun
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
PW-7 s Curtisem V-1150:
1) 1441 kg
2) 7,29 m
3) 243 km/h


4) u ruských strojů je rozpětí udáváno i 11,50 m
PW-7 with Curtis V-1150:
1) 3176 lb
2) 23 ft 11 in
3) 151 mph


4) wingspan of soviet machines also given as 37 ft 8,75 in
Zdroje:
Sources:
Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
www.dutch-aviation.nl
users.skynet.be
brushfirewars.org
www.flightglobal.com
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#497948 Verze : 0
Fokker D.XI

Tento stíhač byl navržen Reinholdem Platzem na základě obdobného jedenapůlplošníku, D.IX. Prototyp vzlétl 5. května 1923. Byl to jednomístný jedenapůlplošník se vzpěrami do V, poháněný motorem Hispano-Suiza 8Fb a vyzbrojený dvěma synchronizovanými kulomety. Trup měl konstrukci z ocelových trubek, krytou plátnem, křídla byl dřevěná krytá překližkou. Holandské letectvo stále používalo D.VII a jejich výměnu zatím neplánovalo, prototyp ale koupilo ruské letectvo. Byl zalétán A. D. Širikinem v Nizozemsku, a testy v Rusku začaly v říjnu. Jejich výsledkem byla objednávka na 125 sériových kusů pro doplnění a nahrazení sovětských D.VII. 50 strojů objednal také Reichswehr pro své tajné výcvikové základně u Voroněže, nakonec se ale údajně spokojil s podobnými D.XIII a objednávku přepustil Rumunsku. Dva stroje pro testy koupilo také Švýcarsko, několik dalších pak Španělsko. Mezi zákazníky je někdy uváděna také Argentina, která zde pravděpodobně sloužila jako krytí pro již zmíněný Reichswehr. Další tři stroje si koupilo také letectvo americké.

Tyto spíše experimentální stroje, zakoupené místo původně plánovaných D.XII, se ovšem v mnoha ohledech lišily. Na McCook Field byl ze závodního Curtissu R-6 sejmut motor Curtiss D-12, představující v té době naprostou špičku, a odeslán k Fokkerům, kde byly zabudovány do D.XI. Kromě toho byly dva stroje dokončeny s plátnem potaženými křídly a kvůli jejich snížené tuhosti také s mezikřídelními vzpěrami ve tvaru N místo V. Kromě toho měly upravený podvozek bez společné osy, první dva měly opěrku hlavy a první stroj později dostal také zvětšenou kýlovou plochu. Testy strojů, v USA označených PW-7, na McCook Field byly pozitivní, kritizovaly pouze stoupavost a jejich lehkou nestabilitu. Ve stejné době již ovšem byla podepsána smlouva na velkou sérii Boeingů MB-3A nebyla žádná šance na zisk další objednávky. Lichoběžná křídla Fokkeru PW-7 ovšem byla inspirací pro Boeing XPW-9, jehož křídla byla pro změnu okopírována Curtissem na XPW-8B a stala se tak vzorem pro většinu amerických stíhačů 20. let.

Dodávky prvních 50 Fokkerů do Sovětského svazu začaly na podzim roku 1924. Mnoho bylo později urpraveno pro motory M-6, což byla sovětská kopie Hispan. Prvním uživatelem se v této době stala 1. samostatná stíhací letecká eskadrila u Leningradu, na jaře 1925 přejmenovaná "Leninova (č. 2)". V letech 1925-1926 byly Fokkery nahrazeny D.VII 3. samostatné eskadrily v Kyjevě a Nieuporty 24 4. samostatné eskadrily ve Smolensku a byla také zformována 5. samostatná eskadrila v Gomelu. V létě 1925 bylo ohlášeno dodání čtyř sovětských Fokkerů do Afghánistánu, z toho ale podle všeho sešlo. 1. aviaeskadrila vyměnila Fokkery za Grigoroviče I-2 v roce 1928, 3. aviaeskadrila přešla v letech 1930-1931 na Polikarpovy I-3. Fokkery byly 4. eskadrilou již v roce 1926 předány k 5. eskadrile, která pak dostala v roce 1931-1932 Polikarpovy I-5. Další stroje pak létaly ve stejné době u 9. aviaeskadrily, u 29. aviaeskadrily v Jevpatorii, 48. letky v Oděse či 74. letky v Kyjevě. poslední operační jednotkou, která D.XI používala, byla 72. stíhací letka, Dětskoje Selo, zformovaná v roce 1933. Ve stejné době již Fokkery jinak létaly jen u cvičných jednotek, např. v Orenburgu a Volsku.

Někdy je zmiňováno, že sovětské Fokkery D.XI byly v roce 1929 použity během konfliktu o kontrolu nad čínskou východní železnicí k ostřelování čínských pozemních jednotek, není to ovšem pořádně doloženo.

Dobové články zmiňují, že D.XI byly nabízeny s křídly o různém rozpětí, což vysvětluje odlišný údaj zmiňovaný u sovětských strojů. Fotogafie tak ukazují švýcarské stroje bez přesahujících křidélek a vyváženou směrovkou, neoznačený stroj, snad prototyp, s hranatou směrovkou a přesahujícími křidélky, PW-7 s oblou směrovkou a s přesahujícími křidélky. přesná podoba křídel ruských strojů nejde z fotografií rozeznat, protože jsou většinou z boku nebo oříznuté.
Fokker D.XI -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#245594 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fokd11.html

Fokker D.XI -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#497959 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fokd11.html

Fokker D.XI - Pravděpodobně prototyp.

Pravděpodobně prototyp.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#497961 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fokd11.html

Fokker D.XI - Třetí PW-7, tedy druhý s plátěným potahem křídla. První dva PW-7 měly navíc i opěrku hlavy.

Třetí PW-7, tedy druhý s plátěným potahem křídla. První dva PW-7 měly navíc i opěrku hlavy.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#497962 Verze : 0
www.aviastar.org

Fokker D.XI -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#497964 Verze : 0
Fokker D.XI v službách sovietskeho letectva, august 1929. Ide o stroj patriaci 5. samostatnej stíhacej letke so základňou v meste Spassk-Daľnij, na ktorom lietal Alexej Ivanovič Nikašin.


Všimnite si netradičné vyhotovenie výsostného označenia - čierno rámovanej červenej hviezdy v bielom kruhu. Možno ide o pozostatok zamaľovaného holandského výsostného znaku. Pred kabínou je nainštalovaný fotoguľomet.


https://bellabs.ru/Fotab/KVGD/IS-5_01.html

Fokker D.XI -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XI-t69767#681604 Verze : 6
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více