Hvězdicový letecký motor

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Hvězdicový letecký motor

    Avatar
    Může mě někdo prosím Vás napsat jak pracuje klika s ojnicema na hvězdicovém např. 12 válcovém motoru ? Nemůžu na to logicky přijít ? Děkuji.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#245834Verze : 0
    Avatar
    Halt logika je sfi..a Smile. Podívej se třeba na :
    cs.wikipedia.org
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#245852Verze : 0
    Avatar
    Aháá !! to by mě ani nenapadlo že je to tak jednoduché !!! Super! Díky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#245884Verze : 0
    Avatar
    No jo - hlavní ojnice na čepu klikové hřídele, další ojnice na čepech na té hlavní ojnici. Z čehož např. vyplývá, že téměř každý válec má jiný zdvih! Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246172Verze : 0
    Avatar
    Pane Chvojko, nemáš pravdu. Zkus se na to podívat pořádně.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246205Verze : 0
    Avatar
    I já bych rád věděl, z čeho usuzuješ na rozdílné zdvihy u jednotlivých válců? Omezení je u nich jen to , že by (u čtyřtaktů) měli mít v jedné řadě lichý počet válců, takže onen 12-ti válec v úvodní otázce by konstrukčně znamenal čtyřřadový trojválec Rolling Eyes
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246248Verze : 0
    Avatar
    A můžete ještě napsat, nevím jak se mu správně říká když se otáčí celé válce dokola ?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246292Verze : 0
    Avatar
    Nejsem si jistý, jestli je to to, co myslíš, ale motor, který se otáčí kolem pevné osy a k němu je naopak na pevno připojená vrtule je motor rotační.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246293Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přesně tak, pokud je klikovka pevná (spojená s letounem) a otáčí se motor kolem ní jde o rotační motor, vrtule nemusí nutně být spojena s motorem, existovaly i tzv. "birotační motory" kdy se motor točil na jednu stranu a vrtule na druhou, což snižovalo reakční moment (němci je vyvíjeli konce WWI ) jinak rotační motory skončily v podstatě s WWI, jejich výkonost byla omezena vahou rotující hmoty (ta vadila při použití).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246305Verze : 0
    Avatar
    to quatí
    dobrá úvaha, akorát u hvězdicových motorů by to bylo popsané spíš jako čtyřhvězdicový dvanáctiválec, ale uznávám že ten tvůj termín je popisnější Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246308Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to ivoš: mám pravdu, podívejte se do SZ


    to Quatí: rozdílný zdvih je daný kinematikou, hlavní a vedlejší ojnice jsou různě dlouhé, čepy pomocných ojnic neopisují kružnice ... ono je to podobné u V-motorů, pokud nemají obě ojnice navlečené na společný klikový čep. pokud si dobře pamatuji ze studia na Vojenské Katedře ČVUT, např tankový motor V-55 má zdvih v jedné řadě 180 a v druhé 183 mm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246310Verze : 0
    Avatar
    Ne. Nechápu. V horní i dolní úvrati pístu je pístní čep, čep pomocné ojnice a klikový čep v přímce. Protože vzdálenost všech čepů - pístního, pomocné ojnice a klikového - je daná, zůstává zdvih pístu stejný, bez ohledu na to, že vlastní pomocná ojnice je kratší a má čep navíc. Průběh pohybu pístu v čase je ovšem asi trochu odlišný.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246324Verze : 0
    Avatar
    "Problém" je v tom, že hlavní ojnice je vedena svým válcem a při otáčení kývá, tj. v okamžiku, kdy okolní válce mají píst v horní a dolní úvrati, neleží osy pístního, klikového a pomocného čepu v jedné linii.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246325Verze : 0
    Avatar
    Dochází - aby byl shodný zdvih, musel by na oné přímce ležet ještě ČTVRTÝ bod, totiž osa klikové hřídele. A to je v jednom okamžiku nemožné, právě proto, že hlavní ojnice kývá, je to tak? Omlouvám se.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246328Verze : 0
    Avatar
    Ano, máte pravdu - ale v horní úvrati posune kývnutí hlavní ojnice pomocný čep kousek "za" tuto přímku a v dolní zase "před" ní
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246331Verze : 0
    Avatar
    AUBI --jo rotační to je ono, nemáte zase nejaké schéma jak to funguje? Jak funguje mazání, elektrika atd. Dík.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246346Verze : 0
    Avatar
    Doufal jsem, že na wikipedii bude zase pohyblivý obrázek, ale bohužel není. Je tam jen popis.
    česky - cs.wikipedia.org
    anglicky - http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_engine


    Já se jinak o motory nezajímám a nejsem strojař, takže ti tyhle detaily nevysvětlím, já znám jen to, co člověku utkví v hlavě, když se probírá letadly.
    Což mi připomíná - mazání bylo pokud vím tak nějak "průtokové", v literatuře se často uvádí, jak z rotačních motorů olej přímo odstřikoval... Nejspíš byl rozváděn setrvačností od středu. Elektrika - V době rotačních motorů se obvykle startovalo ručně, otočením vrtulí a tím stlačením směsi ve válcích, bez elektrického vznícení na počátku. Pak už další práci obstaraly svíčky.


    Ha, animaci jsem našel - http://www.keveney.com/gnome.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246349Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pěkný článek o vývoji motoru R-2800, hlavně tedy klikového ústrojí je na tomto odkaze :
    www.enginehistory.org
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69813#246589Verze : 0