Li-2 2209

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Li-2 2209

    Avatar
    Základní data:


    Typ letounu: Li-2
    Sériové číslo: 23442209
    Trupové označení: OK-GAD
    2209
    OJ-F
    Datum dodání: -
    Období služby: 17.11.1952-?.8.1966
    Speciální vybavení, modernizace a úpravy: přestavba na Li-2F
    přestavba na filmový Wellington



    Marking:


    Horní plochy: -
    Spodní plochy: -
    Výsostné znaky letounu na trupu: -
    Výsostné znaky letounu na horní straně křídla: -
    Výsostné znaky letounu na spodní straně křídla: -
    Speciální označení na trupu: -
    Speciální označení na horní straně křídla: -
    Speciální označení na spodní straně křídla: -
    Výroční a příležitostné zbarvení: -



    Historie letounu:
    Z počátku byl provozován ČSA.
    Po vyřazení Li-2 od ČSA v letech 1956-57 byl převzat armádou.
    V šedesátých letech sloužila u FLS Hradčany.
    Ve filmu Nebeští Jezdci si zahrál Wellington OJ-F.
    Poznámka:


    zdroj: Monografie Lisunov Li-2 v čs. letectví, Pavel Týc, L+K 9-12/1994
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69822#245848Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přestavba na Wellington pro film Nebeští jezdci

    Pro film Nebeští jezdci podle knihy Filipa Jánského (vlastním jménem Filip Husman) byl Li-2F t.č. 2209 upraven do podoby britského bombardéru Wellington. Přestavba byla provedena v Aero Vodochody v provozu kde byly prováděny přestavby Il-14 na fotogrametrické Il-14FG. Přestavba začala v září 1967. Byla postavena nová přední část z duralového plechu, stejně tak i zadní část se střelištěm. Původní kabina Li-2 dostala nové zasklení. Na trupu byla instalována laťová karosérie potažená plátnem k imitaci geodetické konstrukce Wellingtonu. Vzhledem k tomu, že trup tím nabyl objemu a vrtule nebylo možné zmenšit (kvuli bezpečnosti), bylo nutné udělat v trupu vybrání, aby se vrtule mohly při pojíždění točit. Letadlo dostalo ještě nástavby na kýlovou plochu, směrovku a také na motorové gondoly. Kulomety ve střelištích byly německé MG 17.
    Pro filmování byl letoun bez křídel přetažen Tatrou T-141 na letiště v Klecanech, kde byl sestaven. Tam také byly domalovány kódová písmena OJ-F a znaky na trup.
    Letoun byl nakonec zničen při točení nouzového přistání na břicho podle scénáře.


    Spolu s tímto strojem si ve filmu zahrál ještě Li-2 č. 2804, který představoval anglickou Dakotu s č. 2894.


    Natáčení bylo zdrženo invazí v roce 1968.


    Film měl premiéru v pražském kinu Sevastopol v září 1969.


    O náročnosti přestavby a nadšení těch kteří ji a také celý film Nebeští jezdci dokázali zrealizovat vypovídají tato slova:
    "Jeho zkušenosti (Filip Jánského) vytvořily pozadí pro knihu a její následné zfilmování vyústilo v unikátní výtvor: dopravní letoun zkonstruovaný v USA, postavený v Sovětském svazu, konvertovaný v Československu, aby představoval britský bombardér... a vybavený německými kulomety!"
    (z článku Lisunov´s Wellington napsaným Miroslavem Balousem, který vyšel v Air Enthusiast únor/1973 a věnoval se právě této konverzi)


    zdroj: Wellington z Vodochod pro Nebeské jezdce, str. 47-49, L+K 7/1994
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69822#246614Verze : 0
    MOD