HUN - MÁVAG Heja II

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

HUN - MÁVAG Heja II

MÁVAG Heja II

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    MÁVAG Heja II MÁVAG Heja II
    Originální název:
    Original Name:
    MÁVAG Heja II
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.07.1942-DD.10.1944 Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak Rt, Budapest /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.07.1942-DD.10.1944
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    203
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    30.10.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2070 kg 4564 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2520 kg 5556 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3050 kg 6724 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11,000 m 36ft 1in
    Délka:
    Length:
    8,390 m 27ft 6,33in
    Výška:
    Height:
    3,100 m 10ft 2in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    20,40 m2 219.58 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    123,53 kg/m2 - lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Manfred Weiss WM K-14B vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW a 695 kW v optimální výšce.
    Vrtule trojlistá Hamilton Standard s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 200 mm.
    Gnome-Rhône (Weiss Manfréd) 14kfs Mistral Major fourteen-cylinder, air-cooled two-row radial engine rated at 1,085 hp at take-off and 930 hp at optimal level,
    driving a three-blade Hamilton Standard constant-speed propeller of the diameter 10ft 6in.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    745 l 164 Uk gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    485 km/h v 4200 m 301.4 mph in 13780 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    410 km/h v ? m 254.8 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    12,5 m/s 2460.6 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    6,0 min do 6000 m 6,0 min to 19685 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8135 m 26690 ft
    Dolet:
    Range:
    600 km 372.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    900 km 559.2 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Danuvia Gebauer GEP ráže 12,7 mm s 300 náboji na zbraň. Two fixed forward-firing 0.50 inch Gebauer motor-driven machine-guns in the fuselage nose 300 r.p.g.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Letová vytrvalost: 2,5 h


    Héja II byla upravenou licenční verzí italského jednomotorového stíhacího letounu Reggiane Re.2000. Výroba proběhla v maďarských státních železárnách a ocelárnách (MÁVAG). Maďarsko v roce 1939 zakoupilo sedmdesát stíhaček Re.2000, dodáno bylo pouze 68 letadel, v Maďarsku byla označena jako Héja (Sokol).


    Ve stejné době Maďaři zakoupili právo na licenční výrobu. Na letounu bylo provedeno několik úprav, nejvýznamnější z nich byla instalace motoru WMK-14B což byl licenční motor Gnome Rhône a K-14 Mistral Major, dále byly nahrazena kulomety Breda-SAFAT obdobnými maďarskými úprav doznal palivový systém, do trupu byla instalována samosvorná palivová nádrž o objemu 118 litrů, další (22 ks) malé palivové nádrže byly v křídlech.


    Výroba Héja II běžela od července 1942 do října 1944, když spojenecký nálet v červenci 1944 zničil továrnu WM bylo ještě 25 až 30 letadel dokončeno. Celkem Maďaři postavili 203 letadel Héja II


    Maďarské letadla Héja II létala jen v Maďarsku a měla být používána jako cvičný stíhací letoun. Spojenecké bombardování Maďarska v roce 1944 si však vynutilo zařazení letadel Héja II do služby jako stíhací letoun. Héja II byl tedy nasazen proti americké 15. Air Force a jeho doprovodným stíhačkám. Došlo k celé řadě kontaktů mezi stíhačkami Héja II na straně jedné a P-38 a P-47 na straně druhé. Každý si jistě sám udělá představu jak taková setkání dopadala…
    Endurance: 2 hours and 30 minutes


    The Héja II was a version of the Reggiane Re.2000 single engined figure produced under license in Hungary by the Hungarian State Iron and Steel Works (MÁVAG). Hungary had purchased seventy Re.2000s in 1939, of which 68 were eventually delivered, with the final aircraft not being delivered until May 1943, three years later than originally promised! These aircraft were known as the Héja (Hawk) in Hungarian service.


    At the same time the Hungarians had negotiated for a license to build the aircraft themselves. The resulting aircraft was powered by the WMK-14B engine, based on the Gnome & Rhône K-14 Mistral Major and next was improved fuel system, with a self sealing 26 gallon fuel tank in the fuselage and 22 smaller tanks, with a capacity of 5.3 to 6.6 gallons in the wings.


    Production of the Héja II ran from July 1942 until October 1944, although an allied air raid in July 1944 had destroyed the WM factory preventing between 25 and 30 aircraft from being completed. In all 203 Héja IIs were completed during that period.


    The Héja II was retained in Hungary, for use as an advanced fighter trainer. The increased tempo of the allied bombing offensive against Hungary in 1944 forced the Héja II into service as a day fighter, operating against the US 15th Air Force and its escort fighters. This resulted in a series of encounters between the Héja II and P-38s and P-47s. Unsurprisingly the obsolescent Hungarian aircraft did not fare well against the more modern allied aircraft.
    Zdroje:
    Sources:
    William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Godalming, UK, Salamander Books, 2001, ISBN 978-184065-269-7
    Cattaneo Gianni, The Reggiane Re. 2000, Profile Publications No.123, Leatherhead, UK, rok 1966
    L+K 5/1968, Letadla 1939 - 45
    http://home.att.net/~historyzone/Reggiane.html
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/hejja2.html
    www.historyofwar.org
    www.xs4all.nl
    http://www.samoloty.ow.pl/str141.htm
    archiv autora


    Trojpohled
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69862#245916Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie letounu Heja II
    zdroj uveden výše












    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/69862#245917Verze : 0
    MOD