Avia S-199

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Avia S-199

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Avia S-199 Avia S-199
    Originální název:
    Original Name:
    Avia S-199
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1947-DD.MM.1951 Automobilové závody, n.p., závod 2 Avia, Čakovice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1947-DD.MM.1951
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    450
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    25.04.1947
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2600 kg 5732 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3500 kg 7716 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,92 m 32ft 6,55in
    Délka:
    Length:
    9,10 m 29ft 10,26in
    Výška:
    Height:
    2,59 m 8ft 5,96in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    16,20 m2 174.38 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    171 kg/m2 35.02 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    M-211 (Jumo 211 F)
    - invertní vidlicový
    - počet válců: 12
    - maximální výkon: 993 kW (1350 PS)
    M-211 (Jumo 211 F)
    - inverted V-design
    - number of cylinders: 12
    - maximum power output: 1332 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    590 km/h v ? m 367 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    400 km/h v ? m 249 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    11 m/s 2165.4 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9500 m 31168 ft
    Dolet:
    Range:
    850 km 528 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý ? nábojů
    2x 20mm kanón MG 151/20 pod křídlem, ? nábojů
    2x 13mm MG 131 machine gun in the nose, ? rounds each
    2x 20mm MG 151/20 cannon under the wing, ? rounds
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    -
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#16588Verze : 0
    Avatar
    Avia S-199 a CS-199

    Československé letectvo mělo po válce ve výzbroji - kromě kořistní německé techniky - směs sovětských a britských typů. S rostoucím vlivem SSSR se stále více zaměřovalo na typy sovětské. Jenomže sovětské stroje byly typickými válečnými konstrukcemi - dřevěné stroje, stavěné s ohledem na krátký život bojového stroje. Mírová služba tento spotřební přístup nemohla potřebovat. V stíhacím letectvu bylo nutné nahradit dosluhující Lavočky La-7 celokovovými konstrukcemi. Britské Spitfiry byly již politicky obtížně průchodné, proto se uvažovalo o zapojení domácího leteckého průmyslu.

    Letecké závody v Protektorátě byly zařazeny do zbrojní výroby německé Třetí říše. Po skončení druhé světové války zůstalo na našem území velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K, stejně jako zásoba motorů Daimler-Benz DB 605. Bylo proto rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Protože hlavním dodavatelem rekonstruovaných "stodevítek" byla továrna Avia, byly takto vzniklé stroje zařazeny do čs. letectva jako Avia S-99.

    Hlavním skladem kořistní techniky, kde se nacházela i prakticky celá zásoba motorů DB, byl objekt bývalého cukrovaru v Krásném Březně, dnes jedna ze čtvrtí Ústí n. L. Když tento objekt vyhořel, ( důvod požáru nebyl dodnes přesně stanoven, rozpětí názorů sahá od nešťastné náhody až po sabotáž německých pyrotechniků, kteří zde coby váleční zajatci pracovali ) vznikl problém, kde vzít pro Stodevítky nový motor. Nakonec bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211) včetně vrtulí, používaný pro bombardéry Heinkel He 111. Jejich zásoby byly dostatečné. Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První upravená Stodevítka s novým označením S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie a Aera, které bylo do výroby kvůli jejímu urchlení zapojeno také.

    Letouny neměly zrovna nejlepší vlastnosti, chovaly se obzvláště při startu velmi svéhlavě, proto ona přezdívka Mezek. Na vině byl jednak již u originálu nepříliš pevný podvozek s velmi malým rozchodem, jednak nová motorová jednotka, hmotnější než původní. Motor i s vrtulí byly ponechány v nezměněné podobě. Fakt, že motor Jumo měl opačný smysl otáčení než motor DB byl jen jedním z mnoha problémů rekonstrukce. Velmi hmotná vrtule s širokými listy měla značnou setrvačnost a veliký kroutivý moment, což vedlo k tomu, že stroj měl při startu tendenci "utíkat" ze směru. Podle pamětníků nebylo vzácností, že nováček odstartoval ve směru až o 90° odlišném od směru, ve kterém se začal rozjíždět. I proto vznikla potřeba dvoumístného cvičného stroje. A protože taková verze existovala (Bf 109 G-12) a "dvoumístné" trupy byly k dispozici, využitím jich, stejně jako přestavbou několika trupů jednomístných letounů, vznikla dvoumístná cvičná verze, označovaná CS-199.

    Široké vrtulové listy přinesly - kromě hmotnostních - ještě jeden problém: synchronizace trupových zbraní. Bylo velmi náročné na přesnou práci zbrojířů "strefit" se do otáček vrtule, jejíž široké listy ponechávaly podstatně menší výstřelné pole, než listy vrtule původní. Z bojů v Izraeli je dokládáno několik případů, kdy si letec ustřelil vlastní vrtuli.

    V letech 1947-1951 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. perutě.

    Označení letadel bylo podle tehdejšího kódu, tedy S = stíhací, CS = cvičný stíhací, B = bombardovací.

    Poznámka:
    VLM Kbely vlastní 2 exempláře stroje, jednomístný stíhací S-199 a dvojmístný cvičný CS-199. Ten je pravděpodobně jedním, ne-li jediným dochovaným kompletním strojem tohoto typu na světě.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#160848Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Tato Avia S-199 sloužila počátkem 50. let u 3. stíhacího pluku na letišti v Brně-Tuřanech. Stroj nese typické zbarvení strojů tohoto typu - na všech plochách je nastříkán světlou zřejmě šedozelenou barvou. O odstínu se dodnes vedou spory, zdá se pravděpodobné, že se spotřebovávaly barvy po Luftwaffe a nejčastěji se proto udává RLM 02, popř. její směs s nějakou tmavší zelenou, dále světlá zelená RLM 83, popř. žlutozelená RLM 99.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#428502Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zo života na vojenských letiskách začiatkom päťdesiatych rokov ...

    Výstroj stíhacieho pilota ...

    Zahrievanie motorov S-199 ...

    Tesne pred štartom ...

    Pred štartom...

    Leteckí mechanici v práci...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#252951Verze : 0
    Avatar
    S-199 v rukách leteckých mechanikov začiatkom 50. rokov.


    Zdroj : Československá armáda 1952 č.11

    Doplňovanie paliva.

    Leteckí mechanici pri výmene motoru.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#370251Verze : 0
    Avatar
    Avia S-199 (D-120) z výzbroje 101. perutě se připravuje k dalšímu bojovému vzletu během 1. arabsko-izraelské války. Letoun svůj poslední válečný let absolvoval zřejmě 22. prosince 1948, kdy Syd Cohen doprovázel letoun AT-6 Texan k bombardovacímu náletu na Chán Junes.

    (IDF/AF)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#465353Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Avia S-199 (D-112 / D-120, výrobní číslo 782358), Muzeum izraelského letectva, Letecká základna Chatzor. Letoun je jediným dochovaným exemplářem tohoto typu v Izraeli. Tato Avie původně nosila marking stroje D-112. Nakonec byla rekonstruována do podoby letounu D-120 ze sestavy 101. perutě, s nímž měl Modi Allon v podvečer 3. června 1948 sestřelit dvě C-47 z výzbroje 3. perutě královského egyptského letectva (izraelský stíhač však dosáhl těchto sestřelů s největší pravděpodobností na letounu D-107).


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#19909Verze : 0
    Avatar
    Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, říjen 2011. Jedná se o rekonstrukci vzniklou z několika zbytků letadel S-199 (výrobní číslo 178 nese trup). Podstatné části draku byly získány z Kovošrotu v Olomouci v roce 1969. Generální opravu vystaveného letounu dokončily Letecké opravny Trenčín v dubnu 1985. Letoun se nyní nachází ve zbarvení stroje, který v padesátých letech sloužil v Leteckém učilišti v Prostějově.


































    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#465365Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2009.






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#318840Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely. Detaily motorového prostoru.








    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6996#19911Verze : 0