Caproni Vizzola F.6Z

     
Název:
Name:
Caproni Vizzola F.6Z Caproni Vizzola F.6Z
Originální název:
Original Name:
Caproni Vizzola F.6Z
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Caproni Vizzola SA, Vizzola Ticino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.09.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (MM.498)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2238 kg 4934 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3685 kg 8124 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4060 kg 8951 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,820 m 38ft 9,35in
Délka:
Length:
9,250 m 30ft 4,17in
Výška:
Height:
3,020 m 9ft 10,9in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,81 m2 202.47 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
195,91 kg/m2 40.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Isotta-Fraschini Zeta RC.25/60, vzduchem chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do X o vzletovém výkonu 1 044 kW (1 400 k), 935 kW (1 255 k) v h= 4 200 m 935 kW.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 400 mm.
Isotta-Fraschini Zeta RC.25/60, twenty-four cylinder air-cooled X engine, rated 1,344 hp for take-off, 1,204 hp at 13,780 ft,
driving a three blade metal variable-pitch propeller of 11ft 1,8in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
760 l 167 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
642 km/h v 5000 m 398.9 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
544 km/h v 4000 m 338 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,7 m/s 2893.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,5 min do 3000 m 4,5 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9000 m 29528 ft
Dolet:
Range:
1060 km 658.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1370 km 851.3 mi
Výzbroj:
Armament:
3x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm
(1x v trupu a 2x v křídlech) 400 nábojů pro každý
Three fixed forward-firing 0.5 inch Breda-SAFAT machine guns
(one in the fuselage and two in the wings) 400 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 2,5 h
Motor byl při zkouškách neodladěný a dával výkon pouze 894 kW.
Výkonové parametry jsou pouze vypočtené, zkoušky nebyly dokončeny.
Endurance: 2 1/2 hours.
Engine power during the tests was only 1,200 hp.
Flight tests not completed, performance parameters are calculated only.


Zdroje:
Sources:
www.giemmesesto.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Vizzola-F-6Z-t70031#246604 Verze : 0

Historie letounu:



Italský průmysl nedokázal vyvinout od třicátých let minulého století vidlicový, kapalinou chlazený motor dávající výkon alespoň 1 200 koní. Všechny pokusy skončily nezdarem, a tak během války pomohl nákup řadových motorů v Německu. Souběžně s jejich nákupem byla sjednána také jejich licenční výroba továrnou Fiat, jednalo se o motory Daimler-Benz 601 a 605.

Italští konstruktéři motorů se s tímto stavem těžko vyrovnávali a tak se snažili vyvinout výkonný řadový motor chlazený vzduchem. Motorářská továrna Isotta-Fraschini pracovala na invertním vidlicovém dvanáctiválci Delta, který dával 840 koní. To bylo pro moderní stíhačku málo, ale konstruktéři-motoráři tento motor "zdvojili" (jednoduše řečeno druhý motor otočili o 180° a spojili jej ze spodním). Tak vznikl čtyřiadvativálec s válci uspořádanými do tvaru písmene X, který mohl teoreticky dosahovat dvojnásobného výkonu. Vše bylo samozřejmě mnohem a mnohem složitější a také výkon prvního motoru Zeta dosahoval pouhých 1 150 koní, a to bylo v roce 1941 dosti málo.

Letečtí konstruktéři se k tomuto motoru stavěli velmi obezřetně, složité chlazení, vyústění výfukových trub, náročná údržba atd. byly varováním před jeho zástavbou do draku letounu. V roce 1942 předvedli motoráři továrny Isotta-Fraschini druhou verzi tohoto motoru u něhož se, díky přeplňování dvourychlostním kompresorem, podařilo udržet výkon 1 200 koní až do výšky 6 000 metrů. Navíc pro příští rok motoráři slíbili verzi o výkonu 1 500 koní.
Na to již přistoupili konstruktéři firmy Reggiane a nejprve pro tento motor upravili jeden letoun Re.2001, pro tento účel přeznačený na Re.2004, práce nebyly dokončeny a celý projekt byl zastaven. Do stavby, či spíše úpravy, se pustili konstruktéři druhé části firmy. Pro instalaci byl upravován prototyp Caproni-Vizzola F.6M, který byl původně navržen pro motor R.A. 1050 RC 58 Tifone (DB-605). Zástavba Zety byla dosti tvrdým konstrukčním oříškem, motor byl větší a tak bylo nutno upravit přechody mezi kapotáží motoru a trupem. Těžké vodní chlazení sice odpadlo ale bylo nutno zabezpečit dostatečný průtok chladícího vzduchu.

Letoun byl zalétán v polovině srpna 1943 a brzy vyšlo najevo, že se zadní válce motoru silně zahřívají, a tak se veškeré lety prováděly v těsné blízkosti letiště. Po kapitulaci Itálie bylo provedeno již jen několik málo letů a letoun byl sešrotován.

Použité prameny:
www.giemmesesto.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Vizzola-F-6Z-t70031#497670 Verze : 0
Fotografie prototypu Caproni Vizzola F.6Z
zdroj uveden výše
Caproni Vizzola F.6Z -


Caproni Vizzola F.6Z -


Caproni Vizzola F.6Z -


URL : https://www.valka.cz/Caproni-Vizzola-F-6Z-t70031#246605 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více