Caproni Vizzola F.6Z

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Caproni Vizzola F.6Z

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Caproni Vizzola F.6Z Caproni Vizzola F.6Z
    Originální název:
    Original Name:
    Caproni Vizzola F.6Z
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1943-DD.MM.1943 Caproni Vizzola SA, Vizzola Ticino /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1943-DD.09.1943
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1 (MM.498)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.08.1943
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2238 kg 4934 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3685 kg 8124 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    4060 kg 8951 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11,820 m 38ft 9,35in
    Délka:
    Length:
    9,250 m 30ft 4,17in
    Výška:
    Height:
    3,020 m 9ft 10,9in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18,81 m2 202.47 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    195,91 kg/m2 40.13 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Isotta-Fraschini Zeta RC.25/60, vzduchem chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do X o vzletovém výkonu 1 044 kW (1 400 k), 935 kW (1 255 k) v h= 4 200 m 935 kW.
    Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 400 mm.
    Isotta-Fraschini Zeta RC.25/60, twenty-four cylinder air-cooled X engine, rated 1,344 hp for take-off, 1,204 hp at 13,780 ft,
    driving a three blade metal variable-pitch propeller of 11ft 1,8in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    760 l 167 UK gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    642 km/h v 5000 m 398.9 mph in 16404 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    544 km/h v 4000 m 338 mph in 13123 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    14,7 m/s 2893.7 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4,5 min do 3000 m 4,5 min to 9843 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9000 m 29528 ft
    Dolet:
    Range:
    1060 km 658.7 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1370 km 851.3 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    3x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm
    (1x v trupu a 2x v křídlech) 400 nábojů pro každý
    Three fixed forward-firing 0.5 inch Breda-SAFAT machine guns
    (one in the fuselage and two in the wings) 400 rpg.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Letová vytrvalost: 2,5 h
    Motor byl při zkouškách neodladěný a dával výkon pouze 894 kW.
    Výkonové parametry jsou pouze vypočtené, zkoušky nebyly dokončeny.
    Endurance: 2 1/2 hours.
    Engine power during the tests was only 1,200 hp.
    Flight tests not completed, performance parameters are calculated only.


    Zdroje:
    Sources:
    www.giemmesesto.org
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html
    www.lemairesoft.freehyperspace.com
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70031#246604Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Historie letounu:



    Italský průmysl nedokázal vyvinout od třicátých let minulého století vidlicový, kapalinou chlazený motor dávající výkon alespoň 1 200 koní. Všechny pokusy skončily nezdarem, a tak během války pomohl nákup řadových motorů v Německu. Souběžně s jejich nákupem byla sjednána také jejich licenční výroba továrnou Fiat, jednalo se o motory Daimler-Benz 601 a 605.

    Italští konstruktéři motorů se s tímto stavem těžko vyrovnávali a tak se snažili vyvinout výkonný řadový motor chlazený vzduchem. Motorářská továrna Isotta-Fraschini pracovala na invertním vidlicovém dvanáctiválci Delta, který dával 840 koní. To bylo pro moderní stíhačku málo, ale konstruktéři-motoráři tento motor "zdvojili" (jednoduše řečeno druhý motor otočili o 180° a spojili jej ze spodním). Tak vznikl čtyřiadvativálec s válci uspořádanými do tvaru písmene X, který mohl teoreticky dosahovat dvojnásobného výkonu. Vše bylo samozřejmě mnohem a mnohem složitější a také výkon prvního motoru Zeta dosahoval pouhých 1 150 koní, a to bylo v roce 1941 dosti málo.

    Letečtí konstruktéři se k tomuto motoru stavěli velmi obezřetně, složité chlazení, vyústění výfukových trub, náročná údržba atd. byly varováním před jeho zástavbou do draku letounu. V roce 1942 předvedli motoráři továrny Isotta-Fraschini druhou verzi tohoto motoru u něhož se, díky přeplňování dvourychlostním kompresorem, podařilo udržet výkon 1 200 koní až do výšky 6 000 metrů. Navíc pro příští rok motoráři slíbili verzi o výkonu 1 500 koní.
    Na to již přistoupili konstruktéři firmy Reggiane a nejprve pro tento motor upravili jeden letoun Re.2001, pro tento účel přeznačený na Re.2004, práce nebyly dokončeny a celý projekt byl zastaven. Do stavby, či spíše úpravy, se pustili konstruktéři druhé části firmy. Pro instalaci byl upravován prototyp Caproni-Vizzola F.6M, který byl původně navržen pro motor R.A. 1050 RC 58 Tifone (DB-605). Zástavba Zety byla dosti tvrdým konstrukčním oříškem, motor byl větší a tak bylo nutno upravit přechody mezi kapotáží motoru a trupem. Těžké vodní chlazení sice odpadlo ale bylo nutno zabezpečit dostatečný průtok chladícího vzduchu.

    Letoun byl zalétán v polovině srpna 1943 a brzy vyšlo najevo, že se zadní válce motoru silně zahřívají, a tak se veškeré lety prováděly v těsné blízkosti letiště. Po kapitulaci Itálie bylo provedeno již jen několik málo letů a letoun byl sešrotován.

    Použité prameny:
    www.giemmesesto.org
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html
    www.lemairesoft.freehyperspace.com
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70031#497670Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie prototypu Caproni Vizzola F.6Z
    zdroj uveden výše






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70031#246605Verze : 1
    MOD