USA - LBD-1 Gargoyle

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

USA - LBD-1 Gargoyle

    Avatar
    McDonnell LBD-1 Gargoyle


    Americké námořnictvo sledovalo informace o německých protilodních zbraních, jako byl Hs 293 a projevilo zájem o vlastní obdobu. V roce 1944 proto firma McDonnell získala kontrakt na protilodní klouzavou bombu, pojmenovanou Gargoyle. Návrh byl dokončen v březnu 1944 a byla objednána výroba pěti prototypů a 395 sériových kusů pro testy. Tato jednoduchá zbraň měla 454kg hlavici (tříštivou GP M65 nebo průraznou SAP M59), motýlkové ocasní plochy a v zádi pomocný raketový motor na pevné palivo. Měla být vypouštěna z palubních letadel, z výšky kolem 4,500 m, a měla být schopna doletět kolem osmi kilometrů.


    Vypouštěcí rychlost byla 320 km/h, což bylo nutné kvůli tomu, aby její malá křídla vytvořila dostatek vztlaku. Po odhozu se měl spustit pomocný raketový motor, který jí pomohl získat střemhlavou rychlost až 960 km/h. Přestože nešlo o skutečnou řízenou střelu, mohl být let korigován pomocí vizuálního sledování (na zádi byly umístěny světlice) a rádiových povelů. Uvažovalo se ale také o vypouštění z povrchu pomocí pomocných raketových motorů RATO nebo katapultu.


    V březnu 1945 byly zahájeny testy plachtění, v červenci proběhl i první poháněný let. V říjnu bylo změněno označení - z původního LBD-1 (klouzavá bomba, McDonnell, první verze) na KSD-1 (protilodní střela, McDonnell). Jednoduchost, laciná výroba a velká účinnost hlavice zachránila Gargoyle před zrušením, místo toho došlo k dalšímu přejmenování (na KUD-1) a změně určení na výzkumný prostředek, na kterém se testovaly komponenty a technologie pro novou generaci protilodních střel. Testy KUD-1 byly dost zklamáním, první úspěšný poháněný a řízený let se podařil až v červenci 1946. Po dokončení objednaných kusů v polovině roku 1947 již nebyla výroba obnovena. Gargoyly byl dvakrát znova přejmenovány, na RTV-2 v září 1947 a RTV-N-2 na začátku roku 1948, zvažovalo se jejich využití jako terčových letounů, až byl v prosinci 1950 program oficiálně ukončen a zbylé kusy skončily ve šrotu.


    TTD:
    Název: McDonnell LBD-1 Gargoyle
    Výrobce: McDonnell Aircraft Corp, St Louis
    Vyráběn: 1944-1947
    Vyrobeno ks.: 300
    Pohon: 1x raketový motor na tuhé palivo Aerojet 8AS1000 o tahu 4,400 N
    Hmotnost: 748 kg
    Hmotnost hlavice: 454 kg
    Rozpětí: 2,7 m
    Délka: 4,06 m
    Výška:
    Rychlost max.: 960 km/h
    Dolet: 8 km



    Zdroj:
    http://en.wikipedia.org/wiki/LBD_Gargoyle
    www.designation-systems.net
    http://www.boeing.com/history/mdc/gargoyle.htm
    http://www.vectorsite.net/twbomb_04.html#m4


    http://www.aviation-history.com/garber/vg-bldg/mcdonnell_gargoyle-1_f.html

    www.boeing.com/history/mdc/gargoyle.htm

    RTV-N-2 ve Smithonian. http://www.designation-systems.net/dusrm/app1/rtv-n-2.html

    Gargoyle zavěšená pod Curtiss SB2C Helldiver. http://www.mugualumni.org/secretarsenal/page8.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70408#247815Verze : 0
    MOD