SOV - APA-5 / APA-5D / APA-5DM (mobilní energetický zdroj)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - APA-5 / APA-5D / APA-5DM (mobilní energetický zdroj)

    Avatar
    APA-5 (Аэродромный пусковой агрегат АПА-5) - mobilný energetický zdroj.


    Verzie:
    APA-5 (АПА-5), alebo aj APA-4GM (АПА-4ГМ) - základný model na podvozku Ural-375D (Урал-375Д)
    APA-5D (АПА-5Д) - na podvozku Ural-4320 (Урал-4320)
    APA-5DM (АПА-5ДМ) - modernizovaný.


    Mobilný (letiskový) napájací zdroj APA-5 (APA-4GM) je pokračovaním mobilného zdroja APA-4G (АПА-4Г). Sériová výroba sa začala koncom 60-tych rokov v Žukovskom strojárenskom závode (Жуковском машиностроительном заводе).


    APA-5 je určený na elekrické štartovanie motorov lietadiel (jednoho, alebo skupiny) a napájanie palubných elektrických systémov pri pozemnéj diagnostike.


    Elektrickú energiu zabezpečuje generátor PR-600x2 (ПР-600x2) s napätím 28,2 V, dvojica akumulátorových batérií 12-ASA-145 (12-АСА-145), trojfázový generátor GT40P46 (ГТ40П46), alebo GT60PČ8ATV (ГТ60ПЧ8АТВ) s napätím 208 V/400 Hz a transformátor TS315CO4B (ТС315СО4Б). Všetko je umiestnené v jednoduchej nadstavbe vozidla, pričom batérie sú umiestnené na výsuvnom ráme. Na boku nastavby sú dve konzoly na pripojenie a ukladanie prepojovacích káblov.


    Generátory sú poháňané motorom vozidla prostredníctvom pomocného kardanového hriadeľa a dodatočnej prevodovky. Generátory sú chladené núteným vzduchovým chladením prostredníctvom ventilátora.
    Ďalším vybavením nadstavby je stabilizátor napätia BRN-208M7A (БРН-208М7А) (umiestnený nad generátorom jednosmerného napätia), napäťový menič 120 V/400 Hz a transformátory T-1,5/0,2 zabezpečujúce výrobu napätia do 37 V. Ovládací pult generátorov a prídavnej prevodovky je v kabíne vodiča. Otimálne otáčky motora pre chod generátorov sú zabezpečené automatickou reguláciou dodávky paliva do motora pomocou elektromagnetických regulátorov.


    Vozidlo je vybavené rádiostanicou (na zadnej stene kabíny) pre zabezpečenie spojenia a na prednej časti vozidla je ťažné zariadenie umožňujúce ťahanie lietadiel.


    Základné takticko-technické údaje (APA-5):
    Dĺžka: 7500 mm
    Šírka: 2580 mm
    Výška: 2740 mm
    Rázvor: 3525 mm / 1400 mm (2 a 3 náprava)
    Svetlá výška: 400 mm
    Polomer otáčania: 10,8 m
    Hmotnosť: 10660 kg
    Motor: 8 valcový motor ZiL-375 s objemom 6959 cm3 a výkonom 180 HP
    Pohon: 6x6
    Rozmer pneumatík: 14,00-20"
    Objem palivových nádrží: 300 + 60 l
    Max. rýchlosť: 75 km/hod
    Dojazd: 750 km



    APA-5D bol vo výzbroji ČSĽA.


    Zdroj: http://aviaros.narod.ru/apa-5.htm
    walkarounds.airforce.ru
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70469#248218Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letiskové pojazdné spúšťacie zariadenie APA-5 je určené pre :


    - jednotlivé elektrické spúšťanie leteckých motorov lietadiel v režimoch „ ZAPUSK 24/48 V“, „ZAPUSK 70 V“, majúcich na palube vidlice kolíkových spojov ŠRAP500, ŠRA-800-10VK,


    - jednotlivé a skupinové spúšťanie leteckých motorov v režime „BOTSEŤ 24 V“, majúcich na palube vidlice kolíkových spojov ŠRAP-500,


    - jednotlivé a skupinové spúšťanie leteckých motorov v režime „GRUPOVOJ ZAPUSK“, majúcich na palube vidlice kolíkových spojov ŠRA-250M,


    - jednotlivé a skupinové napájanie palubnej elektrickej aparatúry na zemi, jednosmerným prúdom o napätí 28,5 V, striedavý trojfázovým prúdom o napätí 208 V a 37 V v kmitočte 400 Hz, striedavým jednofázovým prúdom o napätí 120 V stabilizovaným kmitočtom 400 Hz, 600 Hz a zmenou kmitočtu v pásme 400 až 900 Hz,


    - vlečenie lietadiel.



    Princíp činnosti spúšťacieho zariadenia spočíva v tom, že mechanická energia benzínového motoru automobilu sa mení pomocou generátorov na elektrickú energiu, potrebnú pre napájanie palubných systémov lietadla.



    Nosný prostriedok : automobil URAL-375B bez korby ( jedná sa o automobil URAL-375E bez navijaku).


    Úpravy automobilu URAL-375E pre činnosť APA-5 :


    - úprava karburátoru motoru automobilu,
    - úprava kabíny vodiča,
    - na prednom nárazníku je umiestnené vlečné zariadenie na vlečenie lietadiel.


    Hlavné energetické zdroje


    Generátor jednosmerného prúdu – typ PR600x2


    Generátor trojfázového prúdu – typ GT40PČ6 ( GT60PČ8ATV ) –


    Akumulátorové batérie – typ 12-ASA-145 – 2 ks



    Hlavné technické údaje :


    TTD automobilu sú zhodné s vozidlom URAL-375B


    Orientačná spotreba paliva : 48 l / 100 km


    Obsluha : 1




    Zdroj : Let-22-24 Spúšťacie zariadenie APA-5 Popis a prevádzka – predpis ČSĽA, Praha, 1978

    APA-5 - celkový pohľad .

    APA-5 - bokorys s popisom.

    APA-5 - popis.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70469#361757Verze : 0
    Avatar
    APA-5D (© 2006 Антон Цюпка)

    Další fotografie

    APA-5D (Ural-4320)

    APA-5D (Ural-4320)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70469#248220Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Obrázek československého APA-5D, cca polovina osmdesátých let.

    (archiv)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70469#248345Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Situácia počas letového dňa.


    Podľa Martina SMÍŠKA sa jedná o letecké cvičenie na diaľnici D1 u Měřína, ktoré sa konalo v septembri 1980.


    Zdroj : LIDOVÁ ARMÁDA 1988 č. 14

    Vojenská letištná technika ČSLA z 80. rokov
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70469#248349Verze : 0
    Avatar
    APA-5D
    Zdroj: aviaros.narod.ru


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70469#291596Verze : 0