Negativní G

terminologický problém

Diskuse

Dobrý den,


doufám, že mi někdo pomůže s tímto oříškem:

Citace :

unlike the Spitfire, Messerschmitt 109 could actually indulge in negative G dives, making it a very manoeuvrable aircraft

Má někdo páru, jak se "negativní G dives" řekne česky?


Někdo měl stejný problém zde. Z toho anglického a španělského textu tomu v principu rozumím: Messerschmitt měl lepší způsob přívodu paliva, který mu umožňoval manévrovat i při střemhlavém letu. Ale netuším, jak to říci česky. Manévry s negativním zrychlením (pokud správně interpretuji to G)?


Díky. Smile
URL : https://www.valka.cz/Negativni-G-t70659#249028 Verze : 0
Řekl bych že zde jde o to že první verze Spitfirů (respektive jejich motory) měly karburátor a ten při vybírání letu (tedy v negativním přetížení - záporná G) způsobil na několik vteřin výpadek v přívodu paliva, na rozdíl od něj měl Bf 109E přímý vstřik paliva, kde tento výpadek nehrozil a mohl toho tedy v obratech (třeba při vybírání střemhlavého letu) využít. Motor spitu na krátkou dobu ztratil výkon, jde o celkem známou byť ne příliš uváděnou skutečnost.
Jak se to podle normy řekne správně přiznám se netuším Smile běžně se mluví o záporných G ale i o negativním zrychlení, je-li to správně nevím.
URL : https://www.valka.cz/Negativni-G-t70659#249029 Verze : 0
Myslím, že obvykle používaný termit u "géček" (ať pozitivních nebo negativních) je přetížení.
URL : https://www.valka.cz/Negativni-G-t70659#249032 Verze : 0
Anglické negative G se běžně překládá jako záporné přetížení. Záporné přetížení se ale nedosahuje při vybírání střemhlavého letu (tedy při jeho ukončení) ale při přechodu do střemhlavého letu přetlačením z vodorovného nebo stoupavého letu (tedy na jeho začátku). Přechod do střemhlavého letu přetlačením se používá jen na pomalých vrtulových letounech, na proudových rychlých letounech se používá přechod do střemhlavého letu zatáčkou s poklesem přídě (malé úhly 10-30), polozvratem (střední úhly 30-50°) å zvratem (velké úhly). Přetlačením se řeší jen přechod do klouzavého letu pod úhlem okolo 5°.
URL : https://www.valka.cz/Negativni-G-t70659#249180 Verze : 0
Zkusme si uvést alespoň základní vzorec M=m*g. T.J. Váha se rovná hmotnost krát gravitační zrychlení. Vaše hmotnost (m) je konstantní t.j. dejme tomu 80 kg. To zjistíte, když se postavíte na váhu. Malé g je gravitační zrychlení. Pokud jste v klidu, nezrychlujete ani nezpomalujete je g=1. Ve chvíli, kdy sedíte v kabině rakety která startuje se g změní a v závislosti na zrychlení narůstá. Tím se mění i vaše váha. Kdybyste se ve chvíli zrychlení zvážili už byste nevážili 80 kg ale třeba 160 nebo 240 kg... nebo i více (podle velikosti zrychlení). Váha by ovšem musela být umístěna proti směru pohybu rakety.
Totéž platí i při změně směru letu letadla. Jelikož platí jakési zákony setrvačnosti, ve chvíli kdy v letadle začnete při vodorovném letu prudce stoupat, géčko vás tlačí do sedačky. Ve chvíli kdy začnete prudce klesat, vyletíte pravděpodobně přes kryt kabiny ven (tedy pokud nebudete připoutáni). za to všechno můžou právě géčka o kterých je tu řeč.
Hodnota g nezávisí jenom na velikosti zrychlení nebo zpomalení ale taká na směru, ve kterém se toto odehrává. Obecně se rozlišují kladná a záporná g. Kladné g působí ve směru od hlavy k nohám, negativní opačně.
zatímco kladná g člověk snáší díky stavbě těla lépe, negativní g má i při nižších hodnotách mnohem nepříznivější účinky. Souvisí to s pohybem tělních tekutin zejména krve a tělesných orgánů proti pohybu těla. Zatímco při g+ se vám krev tlačí do nohou a odkrví se mozek (první příznak je ztráta vidění) u g- je to naopak.
Proto se pro piloty a kosmonauty konstruují speciální sedačky a anti-g obleky aby se v co největší míře zabránilo negativním dopadům géček na lidský organismus. Podobně je to i s konstrukcí letadel. Ale o tom zase až někdy příště.
URL : https://www.valka.cz/Negativni-G-t70659#249931 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více