SOV - KrAZ-255 (prehľad verzií)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - KrAZ-255 (prehľad verzií)

    Avatar
    KrAZ 255


    Spoľahlivé, na údržbu nenáročné a vo všetkých podmienkach slúžiace nákladné vozidlo sovietskej výroby.



    História
    Pôvodná továreň KrAZ (Kremenčugskij avtomobilnyj zavod) sa nachádza na území dnešnej Ukrajiny. K priemyselnému rozvoju tohto podniku došlo až po skončení druhej svetovej vojny. Pôvodným výrobným programom bola výroba zváraných aj montovaných mostových konštrukcií. Prvé výrobky sériovej výroby boli vyrobené v roku 1949. Táto výroba bežala až do roku 1956, kedy sa podnik dostal do pôsobnosti ministerstva poľnohospodárstva. Malo sa začať s výrobou poľnohospodárskych strojov. Táto výroba skutočne nabehla ale vydržala iba dva roky a vyrábali sa najmä kukuričné kombajny, ktorých sa vyrobilo približne 2000 ks (typ KU-2A). V závode neexistoval vlastný vývoj, používané technológie boli prevzaté z iných závodov a výrobné stroje boli prenesené z iných tovární.

    V roku 1958 sa rozhodlo, že KrAZ bude vyrábať nákladné automobily. Prvý hotový automobil opustil továreň už 10. 4. 1958. Postupne sa etabloval vlastný vývoj a produkcia sa rozbehla naplno. Prvý vlastný typ bol KrAZ-222 (jar 1958), po ňom KrAZ-219 (jeseň 1958) pre civilný trh a viacúčelový KrAZ-214 určený najmä pre vojenské použitie. Mnoho vozidiel sa exportovalo šesťdesiatych rokoch onedlho po začiatku výroby najmä do Indie, Bulharska, Afganistanu, Argentíny a Fínska. Na prelome rokov 1961 a 1962 sa začal vyrábať sedlový ťahač KrAZ-221.
    Automobilka prežila až do dnešných čias aj časoch transformácie ekonomiky a aj výrobný program sa zachoval. Dnes sa automobilka volá AvtoKrAZ a je to zatiaľ štátny podnik. Od začiatku výroby do dnes sa vyrobilo približne 800 000 vozidiel najmä pre civilný sektor ale aj armádu.



    Vojenské verzie
    Prvou vojenskou verziou bol KrAZ-214. Išlo o nákladný automobil klasickej koncepcie s pohonu 6 x 6, so zváraným a nitovaným rámom podvozka. Pohonnou jednotkou bol kvapalinou chladený, vznetový, dvojtaktný, šesťvalcový motor JaMZ-206 o objeme 6,9 l a výkone 147 kW. Tento nákladný automobil sa okrem svojho primárneho určenia používal aj ako delostrelecký ťahač. Po zavedení do výzbroje a praktickom použití sa však výkon motora považoval za nedostatočný. Aj pre to sa v roku 1969 začala výroba variantu s označením KrAZ-255. Toto vozidlo bolo zavedené aj do výzbroje ČSĽA. Výroba bežala do roku 1981. V roku 1982 sa začala výroba nástupcu novej generácie s označením KrAZ-260.



    Popis


    Pohonnou jednotkou bol motor JaMZ-238. Kvapalinou chladený, vznetový, štvortaktný osemvalcový motor s valcami usporiadanými do V s rozovretím 90st. Tento motor sa neskôr vyrábal aj v preplňovanej verzii.

    Objem motora: 14,86 l
    Výkon: 176 kW pri 2100 ot/min
    Točivý moment: 883 Nm pri 1450-1600 ot/min
    Objem chladiacej kvapaliny: 51 l
    Objem oleja v motore: 32 l
    Hmotnosť motora: 1385 kg

    Motor bol vybavený aj predhrievacím zariadením na uľahčenie štartovania pri arktických podmienkach. Zariadenie predhrievalo chladiacu kvapalinu a ovládalo sa z miesta vodiča. Motor bol umiestnený v prednej časti obdĺžnikového rámu.

    Rám bol tvorený čiastočne so zvarovaných pozdĺžnikov a profilov ktoré boli vzájomne nitované na priečniky. Toto riešenie dovoľovalo pomerne veľké namáhanie celého rámu na zkrut. Pred motorom sa nachádzal veľký chladič chladiacej kvapaliny s ventilátorom poháňaným remenicou a pred ním sa ešte nachádzal menší chladič oleja.

    Vozidlo malo dvojkotúčovú suchú spojku. Prevodovka bola mechanická, päťstupňová, pričom stupne 2. až 5. boli synchronizované. Vozidlo malo aj dvojstupňovú (cestný a terénny stupeň) prídavnú prevodovku ovládanú z miesta vodiča. Doplnkovou výbavou valníkovej verzie bol navijak poháňaný prevodom od prídavnej prevodovky.

    Všetky nápravy boli tuhé, druhá a tretia s uzávierkou diferenciálov. Prvá náprava bola riadená. Riadenie bolo vybavené hydraulickým posilňovačom. Tlak bol udržiavaný hydraulickým čerpadlom, poháňaným remenicou. Polomer zatáčania vozidla bol 14,2 m. Predná náprava bola odpružená poloeliptickými perami s dvoma hydraulickými tlmičmi. Druhá a tretia náprava boli spoločne uložené na jednoosom kolískovom mechanizme odpruženom spoločnou dvojicou poloeliptických pier.

    Brzdový systém bol pneumatický, pozostávajúci z kompresora, redukčných ventilov, zásobníku stlačeného vzduchu, rozvodným potrubím a samotných bubnových bŕzd na každom kolese vozidla. Brzdový systém bol dvojokruhový postupný. Prvý okruh brzdil prvú a druhú nápravu, druhý okruh brzdil druhú nápravu a prípadný príves. Brzdový účinok bol podporovaný aj motorovou brzdou. Zo vzduchového systému pre brzdy mohol čerpať stlačený vzduch aj systém centrálneho dohusťovania pneumatík. Pneumatiky mali rozmer 1300 x 530 x 533. Vyhotovenie ráfov kolies bolo obvodové. Každé vozidlo bolo vybavené jedným náhradným kolesom s pneumatikou.

    Palivová sústava sa skladala z dvojice nádrží o objeme 165 l. Normovaná spotreba prázdneho vozidla pri rýchlosti 50 km/h bola 35,2 l na 100 km. V teréne alebo pri plnom zaťažení však stúpla aj na 50-60 l na 100 km. Vozidlo mohlo na ceste ťahať príves o maximálnej hmotnosti 30 000 kg. V teréne bola maximálna povolená hmotnosť prívesu 10 000 kg.

    Elektroinštalácia bola na 24 V. Pozostávala zo samotnej akumulátorovej batérie, generátora s regulátorom, štartéra a rozvodnej siete na osvetlenie vozidla a prípadného prívesu.

    Kabína posádky bola trojmiestna s jednoduchým vybavením. Bola tvorená drevom a kovovým poťahom. Bola vykurovaná teplom od motora. Neskôr vyrábané automobily mali kabínu zdokonaľovanú dvojitou izoláciou a mohla byť vybavená poloklimatizáciou alebo nezávislým kúrením pre vozidlá používané v arktických oblastiach.

    Úložná plocha automobilu bola vyrobená z dreva a kovu. Mala rozmery 4565 mm x 2500 mm, výška bočníc bola 355 mm. Bočnice bolo možné zvýšiť pridaním drevených dielov na výšku 925 mm.



    Základné rozmery:
    Dĺžka vozidla: 8645 mm
    Výška cez kabínu posádky: 2930 mm
    Výška cez kryciu plachtu: 3175 mm
    Výška korby (úložnej plochy) nad terénom: 1600 mm
    Šírka vozidla: 2750 mm
    Svetlá výška prednej nápravy: 360 mm
    Svetlá výška zadnej nápravy: 380 mm
    Rozchod kolies: 2160 mm (rovnaký na všetkých nápravách)
    Rázvor medzi prvou a druhou nápravou: 4600 mm
    Rázvor medzi druhou a treťou nápravou: 1400 mm
    Nájazdový uhol - vpredu: 47st.
    Nájazdový uhol - vzadu: 27st.
    Maximálna rýchlosť na ceste: 70 km/h.
    Maximálna hĺbka brodenia: 1000 mm
    Hmotnosť prázdneho vozidla (bez náplní a akejkoľvek výbavy): 8020 kg
    Hmotnosť plne vystrojeného vozidla: 11170 kg
    Maximálna prípustná hmotnosť vozidla: 19540 kg



    Použitie
    Vozidlá sa využívali prakticky na všetky úlohy pre nákladné vozidlá (prevoz nákladu, ľudí, preprava munície,...) vrátane použitia ako ťažné vozidlá pre delostrelectvo. Existovali rôzne účelové modifikácie ako napríklad: špeciálne žeriavové nadstavby pre základné opravy ťažkej vojenskej techniky, vyprosťovacie vozidlá, prepravníky mostových konštrukcií, prepravníky pontónových konštrukcií, nosiče motorových člnov, nosiče rádiolokačných systémov. Úložnú plochu bolo možné nahradiť rôznymi skriňovými nadstavbami rôzneho určenia. Existovali aj vyhotovenia vozidla v podobe sedlového ťahača. V bojových akciách sa na vozidlách KrAZ-255 objavili aj raketomety GRAD kalibru 122 mm. Taktiež sa používali rôzne cisterny na dopravu kvapalín (palivá, voda,...) či už na korbe vozidla alebo na návese za KrAZ-om ako sedlovým ťahačom a to aj veľkoobjemové. Nákladné vozidlo KrAZ-255 bolo použiteľné a používané takmer univerzálne.



    Zdroj: ATM - Armády technika militaria, ISSN 1336-2003, číslo 9/2006, článok: KrAZ-255, str.: 30-35
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70977#184278Verze : 0
    Avatar
    KrAZ-255 (КрАЗ-255 - Кременчугский Автомобильный Завод - модель 255) - ťažký terénny nákladný automobil, vznikol ďalším vývojom automobilu KrAZ-214.



    Prehľad verzií:


    KrAZ-255B (КрАЗ-255Б) - základná verzia, valník, prípadne podvozok pre rôzne nástavby, vyrábaný od roku 1965
    KraZ-255B1 (КрАЗ-255Б1) - modifikácia KrAZ-255B, líšiaca sa brzdovým systémom, vyrábaná od roku 1979
    KrAZ-255V (КрАЗ-255В - návesový ťahač
    KrAZ-255BV (КрАЗ-255БВ) (?) - podvozok
    KrAZ-255D (КрАЗ-255Д) - návesový ťahač určený pre ťahanie aktívneho návesu MMZ-881 (ММЗ-881).
    KrAZ-255L (КрАЗ-255Л - návesový ťahač určený na prepravu dreva
    KrAZ-255KL (КрАЗ-255КЛ) - ťahač určený na prepravu dreva
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70977#250185Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Špeciálne nástavby primárne používané v ozbrojených silách:


    PRV-9 (ПРВ-9) - rádiolokačný výškomer
    PRV-16 (ПРВ-16) - rádiolokačný výškomer na podvozku KrAZ-255B
    PMP (ПМП) / PMP-M (ПМП-М) - pontónová mostová súprava (vozidlá preprepravu riečnych a pobrežných dielov, tlačných člnov)
    TMM-3 (ТММ-3) - mostný automobil
    E-305BV (Э-305БВ)- automobilové rýpadlo
    EOV-4421 (ЭОВ-4421) - automobilové rýpadlo
    AKC-4-255B (АКЦ-4-255Б) - automobilová cisterna (pre prepravu okysličovadla)
    AC-8,5-255B (АЦ-8,5-255Б) - automobilová cisterna (na prepravu ropných produktov)
    ???? "Rubež" ("Рубеж") - transportné vozidlo pobrežného protilodného raketového systému 4K51 "Rubež"
    ACM-7-255B - cisterna pre prepravu mazadiel
    KS-3572 (КС-3572) - automobilový žeriav





    Zdroj: http://rusarms.vif2.ru/auto/kraz/kraz-255
    www.valka.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/70977#250187Verze : 0
    MOD