Dayton-Wright Liberty Eagle

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Dayton-Wright Liberty Eagle

Kettering Bug

    Avatar
    Kettering Bug


    Již od roku 1915 se americké námořnictvo zajímalo o vývoj nepilotovaného letounku, použitelného jako "létající bomba" či "vzdušné torpédo". Armáda nejevila o podobný projekt zájem, když ale v listopadu 1917 proběhly úspěšné testy stroje Curtiss N-9, vybaveného Sperryho autopilotem, přítomní zástupci armády začali prosazovat vlastní projekt. Tak vznikla pracovní skupina, kterou vedl za armádu Lieut. Col. Bion J. Arnold a za průmyslový sektor Charles F. Kettering, vynálezce automobilového startéru a šéf výzkumného oddělení firmy Ford Motor Company. Kettering rozhodl, že Sperryho řídící systém je příliš komplikovaný, chtěl proto stroj jednodušší a lacinější (paradoxně byly s autopilotem takové potíže, že s jeho vývojem musel pomoci právě Elmer Sperry). Spolupráci nabídl také Orwille Wright, který se postaral o výrobu prototypu, další tým navrhl jednoduchý dvouválcový motor De Palma o výkonu 30 kW, který poté sériově vyráběla firma Ford. V lednu 1918 armáda objednala 25 kusů, které se oficiálně jmenovaly Dayton Wright Liberty Eagle, skoro vždy jsou ale uváděny prostě jako Kettering "Bug".


    Bug měl jednoduchý trup se dřevěnou konstrukcí, který byl potažen papírovou hmotou, stejně jako ocasní plochy. K trupu byla připojena dvouplošná křídla, také potažená tvrzeným papírem a mušelínem, jejichž velké vzepětí mělo pomáhat při startu. Ten měl probíhat pomocí čtyřkolového vozíku, pohybujícího se na dvou kolejnicích. Bug měl také jednoduchý řídící systém, směr a výšku udržoval gyroskop a aneroidový tlakoměr, dolet byl určen pomocí počitadla otáček. Před startem měl být vždy vypočten potřebný počet otáček vrtule, potřebný k dosažení cíle, započteny povětrnostní podmínky. Po zadaném počtu otáček se měl motor zastavit vsunutím pohyblivého palce, ve stejnou chvíli se měly vysunout kolíky, zajišťující křídla, a trup měl pokračovat balistickou křivkou k zemi i s 90 kilogramy výbušniny.


    Pro testy byla nejprve postavena mírně větší pilotovaná verze, která létala od července 1918. Ketteringova létající bomba pak byla poprvé vypuštěna 2. října 1918, kdy ale zklamala. místo rovného letu se začala točit v kruzích a nabírala stále větší výšku, dokud prostě nedošlo palivo a nezřítila se. Další pokusy proběhly lépe a povzbuzená armáda přiobjednala dalších 75 kusů, z 24 startů ale opravdu dobře dopadlo jen 7. To už mezitím bylo uzavřeno příměří, z obou projektů byla dána přednost "námořnímu" stroji Sperry a další experimenty s Bugem skončily po roce 1919. Do budoucna se pak armáda soustředila spíše na pokusy s upravenými klasickými letadly, jako byl Curtiss N-9, než na vývoj speciálních strojů. Bylo postaveno asi 45 Ketteringových letounků. Maketa Bugu je v leteckém muzeu v Daytonu.


    Fotografie z výroby Bugu v Daytonu.

    Název: Kettering Bug
    Kategorie: létající bomba
    Výrobce: Dayton-Wright Airplane Company, Dayton, Ohio
    Vyráběn: 1918
    Vyrobeno ks.: cca 45
    Pohon: 1x řadový motor De Palma o výkonu 30 kW
    Hmotnost prázdného letounu:
    Hmotnost max. vzletová: 240 kg
    Rozpětí: 4,56 m
    Délka: 3,81 m
    Výška: 1,42 m
    Nosná plocha:
    Rychlost max.: 185 km/h
    Rychlost cestovní:
    Dostup: 3650 m
    Dolet: 120 km
    Výzbroj: 90 kg výbušniny (uváděno i 80, resp. 120)

    Údaje se vesměs liší podle pramene.


    Zdroj:
    http://www.ctie.monash.edu/hargrave/rpav_usa.html
    http://www.vectorsite.net/twcruz_1.html
    www.designation-systems.net
    http://en.wikipedia.org/wiki/Kettering_Bug
    http://www.afa.org/magazine/Jan2003/0103bomber.asp
    www.daviddarling.info
    www.nationalmuseum.af.mil

    Maketa v Daytonském muzeu. Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/050308-F-1234P-013.jpg

    http://www.daviddarling.info/encyclopedia/K/Kettering_Bug.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kettering_Bug
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71065#250430Verze : 0
    MOD