04.04.2008 - V Adenském zálivu byla unesena luxusní plachetnice

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

04.04.2008 - V Adenském zálivu byla unesena luxusní plachetnice

    Avatar
    V pátek byla unesena v Adenském zálivu francouzská luxusní plachetnice Le Ponant . K jejímu stíhání se vydala francouzská fregata Le Commandant Bouan, dočasně pro tuto akci uvolněná ze sil NATO působících v operaci Enduring Freedom. Akce se zúčastnil také kanadský vrtulník z paluby HCMS Charlottetown.


    6.4.2008 - unesená loď zakotvila v přístavu Eyl na severu Somálska. Posádka je v pořádku, očekávají se požadavky únosců.


    Více na:
    www.iht.com
    www.tyden.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250553Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Námořní pirátství... Chtělo by to zavést obdobu Q-lodí, maskovaná výzbroj a oddíl námořní pěchoty na palubě. Vzhledem k dostupnosti informací a zodpovědnosti médií by sice asi "stálé" Q-lodě úspěch mít nemohly, na druhou stranu vzhledem k plavidlům co piráti většinou používají by nebyl zas až takový problém vyrobit modulární podstavec pro lehký automatický kanón tak, aby šel během půl hodinky v přístavu namontovat na palubu. A moderní záznamová technika by umožnila i dobrý dohled nad takto ozbrojenými plavidly.


    No dobře, já vím, že by to bylo politicky neprůchodné (stejně jako věšení pirátů bez soudu na ráhno) ale jak jinak proti nim?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250570Verze : 0
    Avatar
    Podle Law of the Sea Treaty je údajně podobné ozbrojování civilních lodí zakázáno ...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250578Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ozbrojení nákladní lodi proti pirátům není zas až takový problém, na to není potřeba kanonů a buhví čeho, na prostředky které používají stačí celkem bez problému ruční zbraně (třeba protitankové) nebo kulomet větší ráže. Problém je samozřejmě úplně jinde než ve výzbroji, jednak velká většina útoků nemíří proti lodím ze zemí jako Evropa nebo Amerika, ty obvykle nebývají cílem protože odezva je obvykle razantní a prostě se to nevyplatí. Mnohem běžnější je útok na lodě místní (často s únosy) a o tom se nikdy u nás nedovíme. Zákledem je že místní vlády z různých důvodů nejsou schopny zakročit razantně proti těmto pirátům (ale pro někoho to budou protivládní partizáni kteří si tak opatřují peníze na svůj boj). A představa vyzbrojení obchodní lodi naráží na dost nepříjemný problém, ke každé zbrani je třeba člověk který je schopen ji obsluhovat a také je ochoten vystřelit, to asi u trampové lodi (jiné se do té oblasti asi nedostanou) půjde těžko zařídit. No a pokud by se to i stalo, piráti se na několik let stahnou a objeví se až tlak pomine. Dnes je "pirát" obvykle člen posádky rychlého člunu vyzbrojený nejčastěji jen pěchotní výzbrojí, nepředstavujme si děla a další náročné systémy, na běžné přepadání to stačí a v případě potřeby se prostě uteče. Myslím že francouzi byli napadeni spíše omylem než cíleně (byť dnes není možno vyloučit ani "politický motiv" třeba pomsta nevěřícím, ale spíše to bylo tak že se dostali do oblasti kde piráti operují (to nebývá moc na otevřeném moři) a plachetnice byla prostě typická kořist. Francie se vyslovila že výkupné nezaplatí, uvidíme jak to dopadne.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250591Verze : 0
    Avatar
    Právě kvůli té obsluze jsem nenavrhoval plošné ozbrojení nákladních lodí, ale spíš osazení vybrané lodi dostatečně silnou jednotkou (tzn. při současných pirátech by stačilo tak 8 lidí) - děje se to běžně např. u civilních lodí které dovážejí vojenský materiál do Iráku, oddíl je vyzbrojen jen ručními zbraněmi (obvykle vč. lehkých kulometů), i když od útoku na USS Cole panuje sice tichá ale vytrvalá debata o tom jestli by neměla být výzbroj posílena (i když tam spíš s ohledem na zastavení sebevražedných člunů) třeba o velkorážní kulomety.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250594Verze : 0
    Avatar
    Problém je v tom že to v zásadě nikoho nezajímá, teď se to objevilo jen proto že byli uneseni evropané, jinak by nikoho nenapadlo o tom psát. a pro podobnou léčku bys musel použít něco co by se podobalo tomu co v oblasti běžně provozuje příbřežní plavbu. No a jsi u toho kdo to zaplatí. Pro "civilizaci" je to nezajímavé a místní na to obvykle nemají (je levnější zaplatit výpalné než vozit ozbrojené chlapy kteří se nakonec mohou ukázat jako lumpové). Opět jsme u toho že to je o místní vládě, ne o někom kdesi o půl planety dál. Ročně jsou přepadeny desítky (možná stovky) lodí, z toho je ale minimum (maximálně jednotky kusů) ze zemí Evropy nebo Ameriky (ty jsou obvykle vráceny) takže kdo by se toho měl chopit? Vyslat oddíly na lodi je drahé a bez velké šance na úspěch.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250600Verze : 0
    Avatar
    Pokud podobně rizikovou oblastí plují civilní jachty, tak se obvykle sdružují do takových "konvojů", ty pak proplouvají frekventovanými trasami a snaží se být nablízku vojenským hlídkovým lodím, které "náhodou" mají stejnou cestu Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250605Verze : 0
    Avatar
    Dovolil bych si přispět svou troškou do mlýna:-) Jak jste správně podotkli, technicky by to nebyl problém, vybavit nákladní loď zbraněmi, ať už pěchotními či např.rotačním Gatlingem. Problém je jednak v legislativě- jak bylo správně podotknuto, podle námořního práva nesmí být civilní plavidla ozbrojena, jednak v tom, že tito piráti používají zaprvé moment překvapení - útoky v časných ranních hodinách, zpravidla z oblasti zádi, kterou si službu konající důstojník většinou tolik nehlídá apod. Jakmile už jsou na palubě, stačí jim k ovládnutí lodi jedna pistole a mačety. To by tam fakt musela plout skupina vojáků, která by pak s nimi na palubě bojovala. Představa, že posádka bude s piráty bojovat v chodbách nástavby je mírně řečeno uhozená. Je třeba si uvědomit, že posádky na menších lodích tvoří kolem 15 lidí, na těch velkých kolem 20 a nejsou to žádní vojáci s výcvikem, prostě chlapi, kteří si vydělávají na živobytí jako všichni ostatní. Piráti jdou většinou po kapitánově sejfu,někdy po nákladu, seberou a odejdou, v drtivé většině, pokud posádka spoupracuje, nikomu se nic nestane. Riskovat život pro cizí dolary se nikomu nechce.
    Ještě jedna věc. Adenský záliv je poměrně frekventovaná námořní cesta, všechny lodě proplouvající Suezem tamtudy musí plout, takže je tam i spousta lodí na pravidelných linkách (nejen trampy:-)) a co se týče těch lodí, to že plují pod všelijakou vlajkou ještě neznamená, že nejsou "evropské" či "americké" Smile Rejdař je v drtivé většině Amík či Evropan,jen chce ušetřit na daních
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250654Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A pokud by se objevilo pár případů, že by se posádka pokoušela bránit vlastními silami, spíš by piráti odpověděli v tom duchu, že by loď nejdřív polechtali pár dávkami či střelou z RPG na můstek a ujišťuji vás, že by si každý rychle rozmyslel, hrát si na hrdinu. Řešení bych spíš viděl opravdu ve vysazení vojenského odílu na každou loď, proplouvající danou kritickou oblastí, která by ji po dobu plavby strážila. Rejdaři by sice řvali, že to musí platit, ale pokud by to bylo nařízení ze strany IMO nebo států v jejichž výsostných vodách by loď plula, stejně by nic nenadělali (a ta suma je pakatel v porovnání s tím, co vydělávají)
    Další možností je konvojový systém chráněný válečnou lodí. Když fungují konvoje v Suezském průplavu nebo třeba v zimě v Botnickém zálivu s ledoborcem, šlo by to i tady
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250655Verze : 0
    MOD
    Avatar
    v drtive vetsine pripadu dochazi k prepadeni lodi v oblasti kolem Somalska, pobrezi Afriky obecne a Asie smerem ke Sri Lance, takze pokud se nekdo vyda do teto oblasti na luxusni jachte, je idiot, nic vic Smile Obecne se nakladni lode v teto oblasti pohybuji velmi obezretne a na nekolika predchozich pripadech bylo potvrzeno, ze spoluprace s valecnym namornictvem statu pritomnych v oblasti, vcetne USA, je na vysoke urovni, americke torpedoborce a vysadky z vrtulniku stoji casto za koncem piratskeho prepadeni ... V teto oblasti je proste treba davat pozor, stejne jako na podmorske skaly nebo spatne pocasi.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250656Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jo jo, jenže jak už jsem psal, je to jediná cesta na Suez, pokud člověk nechce obeplouvat celou Afriku:-) Jen se musí holt co nejdál držet od Somálského pobřeží. A je fakt, že tohle je známá pirátská oblast, takže na lobchodních lodích se drží zesílené hlídky. Někdy ale ani to bohužel nepomůže a pokud tam fakt není poblíž něčí fregata, má loď dost často smůlu:-/
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250658Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Problém není obecně na běžných trasách (tam je pirátství spíš vyjímečné) ale právě mimo ně (proto ty trampy). A to že loď patří třeba korejci je sice hezké, ale pokud pluje pod liberijskou vlajkou kde je rejdařství registrováno musí se proti útoku ohradit právě Libérie. No a víra v to že by třeba Somálsko vyhlásilo něco jako že na obchodní lodi musí být vojenský oddíl je spíš úsměvné, Somálsko pokud vím nemá vůbec vojenské námořnictvo takže by to asi sotva mohlo zařídit a hlavně výsostné vody jsou obvykle v mílích od břehu (obvykle do 20 mil) a co je za nimi není v kompetenci dané země.
    Zmíněná francouzská plachetnice plula jen s posádkou bez pasažérů, v posádce bylo 22 francouzů a zbytek byli zřejmě ukrajinci. Loď plula ze Seychell do středomoří kde na ní čekají pasažéři (asi si počkají déle než se předpokládalo).
    Zákaz vyzbrojování obchodních lodí se týká pokud vím jen zbraní "těžkých" a nevztahuje se na zbraně posádky, ale je opravdu nesmysl očekávat že by se posádka cvičila v ovládání zbraní a pokud by k přepadu došlo bojovala by. Reálně k tomu není (pro ně) důvod. Pokud by někdo chtěl loď chránit nebyl by problém najmout si agenturu (třeba Blackwater Smile ) která se podobnou činností zabývá. Očekávat něco podobného od posádky je asi na té úrovni jako byste čekali od řidiče kamionu že nude bránit náklad proti někomu kdo ho přepadne. Pokud vím kromě Somálska jsou i další místa kde k podobným věcem dochází ale prostě se s tím (asi z ekonomických důvodů) nevyplatí něco dělat. Místní vlády na to obvykle nemají sílu a cizí zase motivaci.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250694Verze : 0
    Avatar
    Smilevážně bych si dovolil nesouhlasit , třeba Malacca Strait je jedna z nejfrekventovanějších tras světa a taky velmi riziková pirátská oblast, stejně tak brazilský Santos. Pravdou je, že pokud bych plánoval já trasu přes Adenský záliv, držel bych se co nejblíže u jemenského pobřeží - co nejdál od Somálska. Pro upřesnění, teritoriální vody jsou max.12 námořních mil:-) Musím s Tebou ale souhlasit, zrovna Somálsko je fakt dost špatný příklad státu, který by se mohl starat o bezpečnost ve svých vodách a to jakýmkoliv způsobem. Ale tohle by mohlo nařídit IMO. Že by ale iniciativa vzešla od rejdařů? Nereálné, Ti nepustí chlup, pokud nemusí. Sice všude se píše "Safety first", ale v praxe je někde jinde.
    Námořní právo opravdu mluví o vyzbrojování lodí a nikoliv jednotlivých členů posádek, ale to zase v drtivé většině odmítají rejdaři ve svých interních předpisech. A propašovat zbraň načerno na palubu znamená koledovat si o prů..r, pokud by ji někdo našel. v lepším případě přijít o práci, v horším (třeba v USA) skončit v base za pašování zbraní. A legálně? Teoreticky, při vyplnění hromady papírů a vyřízení hory povolení, možné, v praxi téměř nereálné. No a ten příměr k řidiči kamionu je naprosto přesný!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250708Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Myslím že teritoriální vody jsou i větší (Lybie je pokud vím rozšířila a asi nebyla sama) ale i to je celkem jedno, vždy jde o celkem úzký pás a většina moře je mimo ně, a tedy i mimo odpovědnost daného státu. Přiznám se že nechápu v čem se mnou nesouhlasíš Smile uvádíš konkrétní místa (třeba Molucký průliv) ale to je totéž co jsem psal (bez uvedení míst) já, tedy že míst kde k pirátství dochází je více. To že s tím rejdaři nic nedělají má celkem jednoduché důvody - o bezpečnost nejde - prostě ztráty jsou menší než náklady na ochranu. To že by na lodi nesměly být zbraně je poněkud nejisté, loď je součástí státu pod jehož vlajkou pluje, platí na ní tedy jeho zákony a třeba u Libérie nebo Panamy by asi držení zbraně (třeba RPG Smile ) na palubě asi nebyl až tak neřešitelný problém. V přístavu se samozřejmě tohle musí (do určité míry) přizpůsobit místním podmínkám, ale i to lze řešit. Tady ten zásadní problém není, ten je pořád v nechuti (nebo nemožnosti) vlád i rejdařeství to řešit a jsme zpět u peněz, pořád se asi vyplatí to nechat než investovat a řešit. Je to podobné tomu když se mexický bandita schovával v USA před mexickou policií a v Mexiku před šerifem, dokud se obě strany nespojili (a tady by jich bylo víc než dvě) fungovalo to.
    Zamysleme se, kdo by to měl řešit a hlavně platit, IMO? no dost pochybuju že by to platilo, no a zadarmo to nikdo dělat nebude. Nějaká velmoc? která, pokud vím žádnou to reálně neohrožuje a zásah by byl politicky problematický (byl by nutný souhlas několika zemí). Rejdaři? Pro ně je to stejně nesmyslné, stálo by to mnohem víc než jsou ztráty dnes. Samozřejmě by to šlo vyřešit (únosy letadel také ElAl vyřešil, na palubě je ochrana a teroristé létají s jinou společností Smile ale to by bylo drahé a není zájem to platit. Je otázkou zda by dotyčná plachetnice plula touhle trasou kdyby měla na palubě pasážéry (veze jich až 68), pokud vím tak chvátali aby stihli naložení nové várky, takže možná i to bylo důvodem toho že se dostali do nebezpečné oblasti.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250710Verze : 0
    Avatar
    Rozdíl je v tom, že ty jsi napsal, že problém nebývá na frekventovaných trasách. Ale, jak Tars uvedl, Moluky jsou jedna z nejfekventovanější tras a pitátství tam vesele kvete.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250713Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jen tak mimochodem, podle Francouzského zpravodajství je připravena k zásahu jspeciální policejní jednotka (GIGN), podle některých informací už je i na místě. Místní guvernér (Somálský) otevřeně vyjádřil podporu jakémukoliv silovému zásahu proti únoscům - že by byli z konkurenčního gangu? Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250728Verze : 0
    Avatar

    Citace - RoBoT :

    Rozdíl je v tom, že ty jsi napsal, že problém nebývá na frekventovaných trasách. Ale, jak Tars uvedl, Moluky jsou jedna z nejfekventovanější tras a pitátství tam vesele kvete.

    Smilepřesně tohle jsem měl na mysli. Teritoriální vody mohou být i větší než 12Nm, ale pouze v jednom specifickém případě, kdy mořský záliv může být celý prohlášen za teritoriální vody, pokud se na jeho březích rozkládá jeden stát a ústí zálivu není širší než 24 Nm (2x12). U Libye se jedna o záliv Sidra, který tuto podmínku samozřejmě nesplňuje, nicméně soudruhu Kaddáfímu je to dost jedno. Navíc je to jen jednostranné, Libye to vyhlásila a nikdo jiný to neuznal:-)
    S těmi zbraněmi asi takhle. Na širém moři to problém není. Ovšem zkus s takovou lodí s RPG na palubě navštívit třeba jakýkoliv přístav v USA nebo EU:-) To bude tóčo. Máš pravdu, že loď je sice součástí státu, pod jehož vlajkou pluje, nicméně dnes bohužel pouze formálně, praxe je poněkud jiná. Jako příklad uvedu, když U.S.C.G přišel na palubu naší lodi na kontrolu a na dveřích jedné kabiny uviděl nálepku "explosives", kterou si tam z hecu nalepil jeden 20-letý motorář. Rozebrali i obložení stěn, jen aby se přesvědčili, i když jsme jim vysvětlovali, že je to jen vtip.....
    No a s tím IMO jsem to nemyslel tak, že by to platilo. Jen nařídilo a vymáhalo:-) Nikdo jiný by to v mezinárodních vodách asi nemohl udělat:-/
    No a jestli plachetnice spěchala a vybrala si kratší cestu, tak jsou to (jak napsal Admin) idioti:-)
    Jinak doufám, že to dobře dopadne a Frantíci je odtamtud dostanou (a když to pár pirátů odnese, tím líp)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#250734Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Provozovatel zaplatil výkupné, loď i posádka byly propuštěny.


    Pak proběhla akce zvláštních jednotek (z vrtulníkové lodi Jeanne d'Arc) při které se podařilo chytit šest pirátů a ukořistit část výkupného. Nepotvrzené informace říkají, že další piráti byli zabiti.


    http://www.lemonde.fr/web/depeches/0,14-0,39-35046291@7-37,0.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#251056Verze : 0
    Avatar
    Francouzi popírají že by nějací piráti byli zabiti (jak tvrdí somálské úřady) a potvrzují že 6 jich bylo zajato. výkupné ve výši 2 milionů dolarů bylo dle mluvčího generála Jean-Louis Georgelina nebylo placeno z veřejných prostředků (asi tedy šlo o peníze majitelů lodi). Podle zprávy zničili francouzi raketami jeepy kterými piráti utíkali (podle zprávy jich bylo 12, ale zajatých je jen 6, což ponechává pochyby o osudu zbytku. Ze zprávy ani není jasné zda zajatci byli součástí unikající skupiny)
    zdroj : www.timesonline.co.uk
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71145#251061Verze : 0