Grumman F4F-3A Wildcat

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Grumman F4F-3A Wildcat

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Grumman F4F-3A Wildcat Grumman F4F-3A Wildcat
    Originální název:
    Original Name:
    Grumman F4F-3A Wildcat
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1941-DD.MM.1941 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1941-DD.MM.1941
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    95 (3875/3969)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2351 kg 5184 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3077 kg 6783 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3435 kg 7573 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11.58 m 38ft
    Délka:
    Length:
    8.76 m 28ft 9in
    Výška:
    Height:
    3.61 m 11ft 10in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    24.15 m2 260 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney R-1830-90 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 895 kW (1 217 k).
    Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček Curtiss Electric.
    Pratt & Whitney R-1830-90 fourteen-cylinder two-row supercharged air-cooled radial engine rated at 1,200 hp for také-off,
    driving a three-blade Curtiss Electric constant speed propeller.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    416-556 l 110-147 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    515 km/h v 4907 m 320 mph in 16100 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    236.6 km/h v ? m 147 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    12.3 m/s 2430 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4.2 min do 3048 m 4.2 min to 10000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10455 m 34300 ft
    Dolet:
    Range:
    1335.8 km 830 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1947.3 km 1210 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    4x pevný kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 12,7 mm v křídlech, 450 nábojů pro každý.
    Pumový náklad: 2x 45 kg pumy pod křídly.
    Four fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning AN/M2 machine-guns in the wings, 450 rpg.
    Bomb load: Two 100 lb bombs under wings.
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    motor měl jednostupňový kompresor, jeho montáží se zhoršily výškové vlastnosti letounu a poklesla rychlost, výhodou byla jejich okamžitá dostupnost křídlo bylo pevné, nedalo se složit. -
    Zdroje:
    Sources:
    Jarski, Adam, F4F Wildcat, Monografie Lotnicze 20, Gdaňsk, AJ-Press 1995. ISBN 83-86208-29-5
    Linn, Don, F4F Wildcat in action, Aircraft Number 84. Carrollton, Squadron/Signal Publications 1988, ISBN 0-89747-200-4
    L+K 23/1966, Letadla 1939 - 45
    http://www.americancombatplanes.com/f4f_2.html
    aeroweb.brooklyn.cuny.edu
    www.xs4all.nl
    http://www.cofe.ru/avia/G/G-57.htm
    koapp.narod.ru
    http://www.pw.utc.com/R1830_Twin_Wasp_Engine
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#251350Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Sériová produkcia lietadiel F4F-3 bola brzdená neustálymi problémami s prepĺňaným motorom Pratt & Whitney R-1830-76. Preto bol v novembri 1940 testovaný prototyp lietadla s označením XF4F-6 vybavený jednoduchším prepĺňaným motorom Pratt & Whitney R-1830-90, ktorý bol vybavený iba jednostupňovým kompresorom. Aj napriek výkonu 1200 hp hlásili testovací piloti horšie ovládanie lietadla a zníženie výkonu v rovnakej výške oproti štandartným F4F-3. Aj keď maximálna rýchlosť vo výške 6400 m (21000 stôp) klesla u prototypu z 532 km/h na 502 mkm/h, bolo rozhodnuté o začatí sériovej výroby stroja v počte 95 kusov, nakoľko nebolo isté, že sa podarí vyriešiť problémy s motorom u F4F-3. Stroje boli pre námorníctvo vyrábané od marca do mája 1941, paralelne s výkonnejšími F4F-3. Ako prvé bola týmito lietadlami vyzbrojená peruť VMF-111 v Quantico, Virginia v apríli 1941. V tomto období sa na USA obrátilo Grécko, ktoré po napadnutí Talianskom potrebovalo súrne modernú výzbroj. Práve rozbeh výroby F4F-3 spôsobil, že námorníctvo súhlasilo s odpredajom 30 lietadiel F4F-3A pre Grécko, kam boli odoslané v marci 1941. Do Grécka ale nedorazili, nakoľko do bojov v Grécku zasiahlo Nemecko, ktorému sa podarilo Grécko poraziť a okupovať. Lietadlá zostali v Gilbraltári a nakoniec boli prevzaté Veľkou Britániou a zaradené do výzbroje Britského námorníctva ako Grumman Martlet Mk.III.


    Lietadlá ktore zostali v US Navy sa upravovali podobne ako typ F4F-3 - boli vybavené prídavným pancierovaním kokpitu, mali zmenený prekryt kabíny, zmenený zameriavač a ďalšie zmeny.


    Vyrobené lietadlá mali nasledovné sériové čísla:
    BuNo 3875-3904 (neskôr predané do Grécka a následne zaradené do Britskej armády ako Martlet III).
    BuNo 3905-3969


    Zdroj: Andre R, Zbiegniewski, Krzysztof Janowicz - Grumman F4F Wildcat, Kagero 3012, ISBN 83-89088-53-3
    By Don Lin - F4F Wildcat in Action, Squadron-Signal Publication (Aircraft Number 84), ISBN 0-89747-200-4
    The Grumman F4F-3 Wildcat, Profile Publication Number 53, London
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#296053Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Grumman Martlet Mk.III

    Když na podzim 1940 zaútočili Italové na Řecko, snažili se velitelé řeckého letectva sehnat nová letadla. Mezi jinými též projevili zájem o 30 kusů stíhaček Grumman F4F-3A, jejichž výroba se právě rozbíhala. Objednávka byla schválena 11. března 1941 a na konci měsíce byly odeslány do Řecka. To však již 6. dubna 1941 kapitulovalo a letadla byla vyloděna v britském Gibraltaru. Zde byly zařazeny do výzbroje FAA jako Martlet Mk.III. Letouny však nebyly vybaveny sklopnými křídly a nehodily se pro provoz na letadlových lodích.

    V létě 1941 byla část letounů poslána do Egypta, kde se staly výzbrojí 805. perutě FAA. Ta společně s Hurricany vyzbrojenými 803. a 806. perutí utvořila Royal Navy Fighter Unit (Stíhací jednotka Královského námořnictva), která bylo odpovědná za obranu zázemí a doprovody konvojů. Nasazení Martletů se však střetlo s nečekaným problémem. Letoun byl totiž jedinou spojeneckou stíhačkou v oblasti s hvězdicovým motorem a často se stával terčem útoků vlastních letounů.

    Od konce srpna 1941 se námořní stíhači s Martlety aktivněji zapojili do bojů nad Západní pouští, první vítězství si připsali 28. září, kdy Sub. Lt. Walsh, sestřelil italský Fiat G.50.

    V listopadu 1941 spustili Britové ofenzivu, která měla prolomit obležení Tobruku (operace Crusader). Námořní jednotky se jí zúčastnily v sestavě 269. křídla RAF a vedly si poměrně dobře. Po úspěšném konci ofenzívy se 805. peruť přesunula do Tobruku, kde zůstala až do února 1942, kdy byla stažena do týlu.

    V červnu 1942 peruť nalodila 10 svých Martletů na eskortní letadlovou loď HMS Archer, která měla chránit konvoj na Maltu. Pro závadu se ho však loď nezúčastnila.

    Martlety Mk.III používala jednotka do prosince 1942, kdy přešla na letouny verze Mk.IV. Zbylé stroje pak dosloužily jako cvičné. Letouny byly nejprve používány s původními americkými sériovými čísly 3875 - 3904, později dostaly britská čísla AX725-747.

    Označení Martlet Mk.III patrně dostalo též prvních 10 kusů verze Mk.II sériových čísel AM954-963, které byly do Británie dodány s pevným křídlem a které poháněl motor Pratt and Whitney R-1830-76 Twin Wasp.

    Prameny:
    Šnajdr M.: Palubní stíhači Jejího Veličenstva/1, Votobia, Olomouc 1996
    www.clubhyper.com - foto
    Shores C. - Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
    Thomas A.: Royal Navy Aces of WW2, Osprey pub., Oxford 2007


    Martlet Mk.III/"H" (sér. číslo 3876/AX746), 805. peruť, severní Afrika
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#251369Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Náčrtek a fotografie




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#251357Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zaradenie lietadiel F4F-3A k jednotkám (stav k 31.12.1941)


    Jednotka
    Dislokácia
    Zaradenie od-do
    Počet kusov
    VF-6
    USS Enterprise

    17
    VF-5
    USS Ranger

    1
    VF-8
    USS Hornet

    2
    VF-3
    USS Saratoga

    2
    -
    Norfolk

    4
    -
    Pearl Harbour

    2
    -
    San Diego

    3
    -
    neidentifikované
    -
    11
    VMF-111
    Quantico

    16



    Zdroj: The Grumman F4F-3 Wildcat, Profile Publication Number 53, London
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#296151Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Grumman Martlet Mk.III ("X", sériové číslo AX736) z výzbroje 805. perutě FAA, letecká základna Maaten Bagusch, Západní (Libyjská) poušť, léto 1942.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#491375Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dvojice F4F-3A, za jejichž řízením sedí LtCdr Thach a Lt O'Hare, duben 1942 (US Navy)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71348#296255Verze : 0
    MOD