PZL.48 Lampart

     
Název:
Name:
PZL.48 Lampart PZL.48 Lampart
Originální název:
Original Name:
PZL.48 Lampart
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-01.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-01.09.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Project and unfinished prototype.
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2400 kg 5291 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3500 kg 7716 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,500 m 37ft 8,75in
Délka:
Length:
8,700 m 28ft 6,51in
Výška:
Height:
2,500 m 8ft 2,43in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,5 m2 231.42 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
162,791 kg/m2 33.34 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14M07 Mars vzduchem chlazené dvohvězdicové přeplňované čtrnáctiválce o vzletovém výkonu 471 kW (640 k) a nominální 485 kW (660 k) a bojový výkon 537 kW (730 k). Gnome-Rhône 14M-07 fourteen-cylinder two-row supercharged air-cooled radial engine, rated at 431 hp for take-off and nominal power 651 hp and combat power output 720 hp.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v ? m 348 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
470 km/h v ? m 292 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9,0 m/s 1771.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
1500 km 932.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón FK wz.38D ráže 20 mm v přídi,
4x pevný kulomet PWU wz.36 ráže 7,92 mm v přídi a
1x zdvojený kulomet PWU wz.36 ráže 7,92 mm ve hřbetním střelišti.
Pumová zátěž: 300 kg.
One fixed forward-firing 0.79 inch FK wz.38D cannon in nose,
four fixed forward-firing 0.312 inch PWU wz.36 machine-guns in nose and
one twin flexible rearward-firing 0.312 inch PWU wz.37 machine-gun in dorsal position.
Bomb load: 661 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Lampart - liška (pol.)

V roce 1938 byly zahájeny projektové práce na stíhacím bombardéru PZL 48 Lampart. Na projektu pracovali inženýri Franciszek Misztala, Tadeusz Tarczyński a Wsiełowod Jakimiuk. Letoun se sice velmi podobal staršímu Wilku, ale jeho konstrukce byla radikálně změněna.

Všechny výkonové parametry jsou pouze vypočteny.
Lampart - Fox (pol)

All performances are only calculated
Zdroje:
Sources:
Andrzej Glass, Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, Polish aviation constructions 1893-1939, WKiŁ, Warsawa 1977, no ISBN.
Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4. vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
www.samolotypolskie.pl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/pzl48.html
URL : https://www.valka.cz/PZL-48-Lampart-t71374#251527 Verze : 0
PZL P-48 Lampart


Byl dvoumístný, dvoumotorový, jednoplošný bitevní / lehký bombardovací letoun s plně zatažitelným podvozkem záďového typu a dvojitou SOP.


Vedle protizemních útočných akcí, pro které byl Lampart zkonstruován, měl najít uplatnění i v jiných rolích. Byla plánována například jeho úprava na rychlý průzkumný letoun, který ve výzbroji letectva v té době chyběl. Jako plánovaný nástupce typu Wilk, který nesplnil očekávání, se vyznačoval daleko vyššími výkony.


V přídi tohoto letounu byla soustředěna na tu dobu poměrně mohutná hlavňová výzbroj, tvořená dvěma 20 mm kanóny a dvěma 7,92 mm kulomety, které měly být později nahrazeny stejným počtem kulometů ráže 12 - 13 mm. Pumy o maximální váze do 400 kg a účinná pevná hlavňová výzbroj mu umožňovala velice efektivní působení proti pozemním cílům a to jak při přímé podpoře pozemních vojisk, tak i při útocích v nepřátelském týlu. Se svou rychlostí ( kolem 560 km/h ) by se prosadil i jako těžký stíhací letoun určený k boji s bombardéry protivníka.


V době napadení Polska se prototyp tohoto letounu nacházel těsně před dokončením. Vzhledem k tomu, že v tu dobu se ve výzbroji Luftwaffe již nacházel podobný letoun ( Me 110, využívaný později ve všech těchto rolích ) a nejspíše také proto, že zmizela i část výrobní dokumentace, bylo rozhodnuto v dalším vývoji tohoto výkonného letounu nepokračovat.



Zdroje:
- Václav Němeček, Vojenská letedla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
- http://www.samoloty.ow.pl/
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-48-Lampart-t71374#251685 Verze : 0
Zdroje:
- jsem autorem náčrtu dle předlohy / Václav Němeček, Vojenská letedla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3

PZL.48 Lampart - Lampart ... rok 1939

Lampart ... rok 1939
URL : https://www.valka.cz/PZL-48-Lampart-t71374#251699 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více