Grumman F3F

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Grumman F3F

přehledové fórum

    Avatar
    Grumman F3F - přehled verzí


    XF3F-1
    - prototyp F3F-1, celkem tři kusy

    F3F-1
    - sériová verze, vyrobeno 54 ks, čísla 0211 - 0264

    XF3F-2
    - prototyp F3F-2, jeden kus

    F3F-2
    - sériová verze, vyrobeno 81 ks, čísla 0967 - 1047

    XF3F-3
    - prototyp F3F-3, jeden kus

    F3F-3
    - sériová verze, vyrobeno 27 ks, čísla 1444 - 1470

    UC-103
    - několik F3F používaných u USAAF k výcviku přelétávacích pilotů

    Zdroje:
    - Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
    - HPM 12/1998
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71443#251837Verze : 0
    Avatar
    Grumman F3F - popis


    - Je jednomístný jednomotorový dvouplošný palubní stíhací letoun se zatahovacím podvozkem záďového typu.


    - Letoun měl celokovovou konstrukci se skořepinovým trupem ( stavebním materiálem byly hliníkové slitiny ). Křídla byla tvořena kovovou kostrou, která byla potažena plátnem. Stejně byla řešena i VOP. Svislá ocasní plocha byla celokovová s pohyblivou částí potaženou plátnem. Pod ocasními plochami se nacházelo zatahovací kolečko a za ním pak přistávací hák. Ten byl za letu sklápěný do krytu na spodku trupu. Plátnem potažená křídla byla propojena vzpěrovým systémem trup - křídlo, křídlo - křídlo, který byl dále vyztužen systémem drátů. Pilotní kabina se uzavírala překrytem, odsouvajícím se dozadu. Čelním štítkem procházela trubice dvouúčelového zaměřovače, který byl používán jak pro zaměřovaní střelecké výzbroje, tak i podvěšených pum.


    - Výzbroj je popsána v tabulkách TTD.




    Zdroje:
    - Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
    - HPM 12/1998
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71443#251844Verze : 0
    Avatar
    Grumman F3F - důležitá data


    20.03.1935 - zalétán první prototyp XF3F-1
    22.03.1935 - první prototyp zničen při havárii
    09.05.1935 - zalétán druhý prototyp
    17.05.1935 - druhý prototyp zničen při havárii
    07.06.1935 - zalétán třetí prototyp
    24.08.1935 - objednávka letounů F3F-1
    16.01.1936 - první sériový F3F-1
    16.03.1936 - ukončeny kompletní zkoušky
    03.06.1936 - objednávka prototypu XF3F-2
    21.07.1936 - vzlet prototypu XF3F-2
    24.03.1937 - objednávka letounů F3F-2
    17.07.1937 - první sériový F3F-2
    xx.xx.1938 - vzlet prototypu XF3F-3
    16.12.1938 - první sériový F3F-3



    Koncem roku 1941 byl tento typ stažen od bojových jednotek.




    Zdroje:
    - Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
    - HPM 12/1998
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71443#251853Verze : 0
    Avatar
    Prototypy verzí letounu F3F


    XF3F-1


    - prototyp sériové verze F3F-1


    - prototyp č.1 - zničen při havárii, zkušební pilot Jimmy Collins zahynul


    - prototyp č.2 - zničen při havárii, zkušební pilot Leo Gelbach seskočil na padáku


    - prototyp č.3 - prošel celý zkušební program, poté využíván k výcviku pilotů, vyřazen 1943


    XF3F-2


    - prototyp sériové verze F3F-2


    - prototyp č.1 - stroj číslo 0452


    XF3F-3


    - prototyp sériové verze F3F-3


    - prototyp č.1 - stroj číslo 1031, přestavěný sériový F3F-2 převedený od námořnictva k výrobci



    Zdroje:
    - Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
    - HPM 12/1998
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71443#251834Verze : 0
    Avatar
    Grumman F3F - výroba


    Prototypy :


    XF3F-1 ... 3 ks
    XF3F-2 ... 1 ks
    XF3F-3 ... 1 ks


    Sériové stroje :


    F3F-1 ... 54 ks
    F3F-2 ... 81 ks
    F3F-3 ... 27 ks


    Obnovená výroba :


    F3F-2 ... 3 ks


    Proběhla v roce 1993. Protože v té době neexistoval žádný stroj tohoto typu v letuschopném stavu, postavila f. Texas Aircraft Factory ve Fort Worth tři přesné kopie verze F3F-2. Pohání je nové motory R-1820-50 o výkonu 1050 k. Od původních strojů se nové letouny liší moderní avionikou.
    Jeden kus byl vyroben pro Lone Star Flight Museum v Galvestonu ve státě Texas. Dalšími dvěma kusy disponuje Cinema Air. Inc. v kalifornském Palomaru.


    Zdroje:
    - Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
    - HPM 12/1998
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71443#251859Verze : 0
    Avatar
    Grumman F3F - civilní verze


    Společnost Grumman postavila také dvě civilní verze letounu F3F, které byly pojmenovány Gulfhawk II / III. Od každé verze byl vyroben jeden kus. Obě provedení vlastnila společnost Gulf Oil Company. Tato firma je používala k testování nových paliv a mazadel a také pro své zviditelnění při různých leteckých show. Oba stroje pilotoval major Al Wiliams, šéfpilot Gulf Oil Company. Wiliams byl výtečný akrobat a jeho vystoupení vždy přitahovala značnou pozornost.


    Gulfhawk II


    Tento stroj využíval dílů letounů F2F a F3F. Z typů F2F pocházela křídla, zatímco trup, ocasní plochy a podvozek odpovídaly stroji F3F. Tento stroj měl oproti předchozím typům výrazně modifikovaný palivový rozvod, který dovoloval dlouhý (až 30 minut) let na zádech. Měl také zvýšenou kapacitu palivových nádrží. Do letounu byl nainstalován motor Wright R-1820-G1 o výkonu 1 000 k. Silnější motor a absence veškeré výzbroje umožnila Gulfhawku II dosáhnout rychlosti až 465 km/h.


    Letoun Gulfhawk II byl žlutě zbarvený s modrými pruhy na bocích a výrazným bílým nápisem Gulfhawk pod kabinou. Major Wiliams s ním létal na různých leteckých akcích v USA i v Evropě.
    Při návštěvě Německa usedl za jeho řídící páku poprvé a také naposledy jiný pilot. Byl jím slavný letec Ernst Udet. Letoun vzlétl poprvé 6.12.1936 a naposledy letěl až 11.10.1948.


    Gulfhawk III


    Byl dvoumístným speciálem vyrobeným též pro Gulf Oil Company. Vycházel za sériového F3F-2,který ale prošel řadou úprav. Důležitějšími byly např. druhé místo v kokpitu, zdvojené řízení a upravený překryt pilotního prostoru. Motor byl použit stejný jako u Gulfhawku II a to Wright R-1820-G1 / 1 000 k.
    Wiliams tento letoun používal jako podpůrný stroj pro předváděcí G II , přepravoval v něm cestující a občas též různý materiál a menší zásilky.




    Zdroje :
    - Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
    - HPM 12/1998
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71443#252070Verze : 0