21.04.2008 - Somálští piráti zaútočili na španělskou loď granátomety

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

21.04.2008 - Somálští piráti zaútočili na španělskou loď granátomety

    Avatar
    další podrobnosti (i o dalším útoku) jsou zde : www.ct24.cz
    myslím že milí černoušci asi překročili míru a budou následovat tvrdší akce.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252416Verze : 0
    Avatar
    Mezinárodní protipirátská operace v režii EU by mohla být dobrou propagací myšlenky Evropských sil rychlé reakce. Ne že by hrozilo že se to stane Wink Ale byla by to zajímavá paralela k prvnímu zahraničnímu nasazení loďstva Spojených států - zásahu proti Berberským pirátům...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252418Verze : 0
    Avatar
    No pokud bychom čekali na to až vzniknou tyhle síly asi by se piráti neměli čeho bát Smile navíc by se zřejmě byrokrati v Bruseli (dle vzoru v pr..li) dohadovali jestli náhodou nepoškodí multikulturní vztahy a celá atrakce by asi skončila fiaskem. Reálně spíš dojde k akci několika zemí NATO, případně podpořených některými dalšími zeměmi, které už ztratí trpělivost a s černými vyděrači zametou. Somálská vláda zřejmě bude ráda že se zbaví opozice (respektive že ji zbaví peněz které jí z tohoto "sportu" plynou) a všichni budou spokojeni, dokud se někde jinde zase neobjeví další místní podnikavci.
    Zajímavější by asi bylo vědět jak se stalo že japonský tanker jim nepadl do rukou (možná se bránil?)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252421Verze : 0
    Avatar
    Nebo se jen nevzdali? Přeci jen přelézat z gumového člunu na tanker který si to šine svou plnou rychlostí, navíc asi zkouší manévrovat... určitě není moc jednoduché (kdyby nic jiného, tak by díky vlnám co taková loď tvoří asi bylo těžké jen přirazit), a na delší akci si asi netroufali rotože (řekl bych že správně) tušili že když kapitán neposlouchá výzvy k zastavení, tak určitě taky neposlouchá výzvy k tomu aby nevolal o pomoc.
    Jinak teď mne napadl prostředek k obraně proti pirátům co má na palubě určitě každá nákladní loď a se kterým posádka na rozdíl od zbraní určitě musí umět zacházet - vysokotlaká požární hadice Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252431Verze : 0
    Avatar
    No dost pochybuju když má někdo na palubě zbraňě co udělají do tankeru díru (asi nejen jednu) že by se nechal odradit hadicí s vodou. Asi je dostřel "granátometu" (mohlo jít i třeba o RPG) větší než té hadice. A celkem logicky se posádka nevrhne do "boje" s někým kdo je vyzbrojen palnými zbraněmi s hadicí v ruce. Pokud čteš anglicky tak se dá najít docela dost popisů jak to je prováděno, gumové čluny jsou jen poslední fáze manévru, doveze je rychlá "mateřská loď " která je použije právě jen k výsadku na danou loď (ono brouzdat na nějakém gumovém člunu stovky kilometrů od břehu by asi nebylo nic moc veselého) na této lodi je pak vybavení (a možná i výzbroj) umožňující nalézt loď a dohnat ji, případně se stáhnout.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252437Verze : 0
    Avatar
    Tu hadici jsem myslel jako obranu přímo před abordáží, samozřejmě, že ne proti RPG, a i to tak trochu s nadsázkou Wink
    Ale jinak asi nejlepší obrana před piráty je nezastavit, čas hraje proti nim a RPG nedokážou tak velkou loď potopit (leda že by se jim povedl šťastný zásah který by rozpoutal katastrofální požár)...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252461Verze : 0
    Avatar
    No on zásah do kormidelny je asi argument více než silný, což i v možnostech toho RPG jistě je, navíc představa abordáže typu "piráti s noži v zubech se sápou na palubu a posádka je sráží" je docela mimo, loď je zastavena výstřely s požadavkem vzít je na palubu, takže oni prostě vystoupí nahoru a část "kolegů" je jistí ze člunu, takže by asi hrdinové s hadicí byli úspěšní jen velmi krátce, následoval by asi další výstřel, třeba do té kormideln, na můstek či do jiné citlivé části lodi. Po pravdě ani potopení by asi nebylo velkým problémem, nálože přiložené na trup by to asi zařídili a další loď už by to řešila jinak. Je možné že japonský tanker měl štěstí a ujel, nebo použil něco jiného, právě proto by mne zajímalo co za tím bylo. Mimochodem ujet s obchodní lodí asi není tak jednoduché, její rychlost na to prostě nebude stačit. Hlavní je ale pořád to že zničení lodi a ohrožení (nebo zabití) posádky prostě nestojí za to a výkupné je obvykle levnější, pokud ale počet případů začne být velký, dosahne "kritické"hranice kdy už loďařské společnosti začnou tlačit na ochranu a to může být pro piráty problém. Užitečná by byla asi spíš "vzdálená ochrana kdy ozbrojené lodi hlídkují v určité vzdálenosti (jednoznačně mimo dohled) a při potřebě pomoci dokáží dosáhnout bodu přepadu v krátké době (třeba dvou až tří hodin) a zajistí loď ještě na moři, pokud při tom piráti budou zajati nebo zastřeleni je to argument navíc, ale i to že výkupné nekyne je důležité.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252462Verze : 0
    Avatar
    to Marektucan: to nejsi první, koho to napadlo Very Happy Je to součástí "protipirátské taktiky" současných obchodních lodí. Bohužel, tato taktika už je dnes poněkud zastaralá, piráti se přizpůsobují moderní době mnohem rychleji, než je IMO a ostatní námořní organizace schopny a ochotny reagovat.
    Současný "legální" odpor proti pirátům podle doporučení, jak nás to učí na kursech sestává z toho, rozsvítit všechna světla, zapnout sirény, zvýšit rychlost a měnit často kurs (prostě kličkovat), zabarikádovat nástavbu, volat vysílačkou o pomoc, popř.bránit nalodění pirátů právě požárními hadicemi.
    Jak je vidět, tato doporučení nejsou v současné době proti pirátům moc platná a účinná, byla vytvořena v době, kdy piráti šli hlavně po nákladu nebo po kapitánově trezoru. V dnešní době už má pirátství spíš znaky klasického terorismu - únos posádek nebo celých lodí za výkupné. A proti tomuto nám hadice fakt nepomůžou.
    Co se týče toho tankeru, podle toho že píšou že vezl 150 000 tun ropy, rozhodně to nebyl žádný drobeček, odhaduju délku tak na 250-280 metrů, výška od hladiny k hlavní palubě (air draft) minimálně 15metrů, rychlost něco kolem 15-18 uzlů. Důležité je podle mě složení posádky - 7 Japonců + 16 Filipínců tzn. japonský kapitán a vyšší důstojníci, nižší důstojníci+poddůstojníci a mužstvo z Filipín = trošku jiná mentalita než evropští nebo američtí důstojníci. Dle mě to japonský kapitán prostě risknul, vědom si toho, že pokud nezastaví, budou se piráti opravdu na palubu dost těžko dostávat. Risknul i poškození lodi, nahnal posádku do nitra nástavby tak, aby nebyli zasažitelní zvenčí ani např. RPG, na můstku zůstal sám s max.dvěma důstojníky a vymanévroval to.
    No a černoušci to po nějaké době vzdali, když viděli, že to nebude lehké sousto.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252467Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pro zajímavost přikládám tzv.checklist týkající se pirátského útoku. Měl by to být takový postup, co dělat při pirátském útoku. Tohle je z lodi, kde jsem naposled byl, na jiných lodích je to podobné. Jak vidíte, je to naprosto k ničemu, postup, který by napadl každého, i laika. V současné době jsou popsány stovky stran papíru o ochraně lodí a přístavů před terorismem, v přístavu vás buzerují za to, že necháte na minutu lodní schůdky bez dozoru, i když přístup k lodi je chráněn min. 3 checkpointy. Jakmile ale loď vypluje na moře a do mezinárodních vod, všichni na ni kašlou (skoro). Ale možná se blýská na lepší časy a národní vlády si to možná už nenechají líbit.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252469Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.nytimes.com
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252476Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Moje hlboké ospravedlnenie, toto mala byť reakcia na http://forum.valka.cz/topic/view/71680/ a nie samostatná téma. Prosím Admina alebo príslušného moderátora o nápravu a premiestnenie...


    The Best of the article :
    1.
    The British Foreign Office issued a directive to the once vaunted Royal Navy not to detain any pirates, because doing so could violate their human rights. British warships patrolling the pirate-infested waters off Somalia were advised that captured pirates could claim asylum in Britain and that those who were returned to Somalia faced beheading for murder or a hand chopped off for theft under Islamic law.


    To bolo v nedelonej prílohe The New York Times v sekcii Humor????


    2.
    In November 2005, the American ship Seabourn Spirit was attacked. The quick action of the master and the use of a Long-Range Acoustic Device, a sonic weapon that can blow out eardrums, drove off the pirates (an unexploded rocket-propelled grenade, however, did embed itself in the stateroom of a passenger).


    Pokial viem tak Seabourn Spirit je luxusná výletná loď . Odkedy sú takéto plavidlá vyzbrojené Zvukovými zbraňami???? ...aj keď u amíkov človek nikdy nevie.


    3.
    This is not a problem without a solution. Just a few years ago, piracy was out of control in the Malacca Strait, the waterway through which 80 percent of crude oil to Japan and China is shipped. But the recent combined efforts of the region’s littoral states — Indonesia, Malaysia and Singapore — have nearly eliminated piracy in the strait.


    Konečne náznak seriózneho riešenia problému pirátstva!!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252487Verze : 0
    Avatar
    to Tars, opravdu pěkný návod, obvzlášť mne dostal bod B 10 o strategickém rozmístění požárních seker a konstatování že jejich použití může zbytečně ohrozit posádku Smile to je opravdu rada za všecky prachy Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252512Verze : 0
    Avatar
    To Robot
    Predstava že zajatý (zadržaný) pirát požiada na palube britskej lode o azyl s tým, že krv bude na britských rukách keď ho vydajú naspať do Somálska a miestny mufti mu nechá (právom) ufiknúť gebulu mi pripadá mimoriadne absurdná.
    Samozrejme že viem, že to The New York Times mysleli smrtelne vážne ale prípadná drzosť pirátov prameniaca z toho že sa kapitán britskej vojnovej lode bude musieť chovať v súlade s nariadeniami chrániacimi jeho "ľudské práva" mi jednoducho vyrazila dych.
    Kedysi to bolo jednoduchšie, dostať sa ako pirát do rúk trebárs Kartágijcom to radšej požiadam o milosť žraloka.....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252515Verze : 0
    Avatar
    No ono to nebylo až tak žhavé, zajatí piráti (pokud je zajalo RN) byli souzeni a věšeni pro výstrahu až doma, takže na místě se s nimi mohl vypořádat tak leda kapitán lodi co se ubránila (a asi se tím nesměl moc chlubit Sad ) Jak to bylo v Kartágu nevím, ale je to časově tak daleko že to asi není moc důležité. V 17. a 18. století byli piráti brity lapáni poměrně usilovně ale byli souzeni (často až v Anglii, jen někdy v koloniích) a odsuzováni jako jiní zločinci (tedy nic navíc) mrtvoly byly obvykle vystaveny u vjezdů do přístavu jako upozornění pro vyplouvající lodě. Pokud vím francouzi se chovali podobně, jak to dělali holanďané a španělé nevím. Ale většina zemí se snažila piráty vyslechnout a dostat z nic informace (tehdy to asi nebylo přemlouvání Smile a asi bylo lepší říci i to co nevím) o místech kde jsou kotviště a další informace (pro námořnictvo to byl i zdroj informací o neznámých vodách). Navíc tehdy se dost přesně rozlišovalo mezi pirátem a kaperem byť výsledek jejich činnosti se dost podobal.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71680#252518Verze : 0