25.4.2008 - Americké letectvo se dostává do vážné krize

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

25.4.2008 - Americké letectvo se dostává do vážné krize

    Avatar
    Zejména díky nedostatku peněz vzniklým jejich odčerpáním válkami v Iráku a Afghánistánu a rychlým zastaráváním stíhacích letounů F-15 klesá obranyschopnost americké PVOS.


    Více zde:


    www.novinky.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252821Verze : 0
    Avatar
    Tak mám dojem že s celosvětovou obranou "demokracie" to zas tak horké nebude.Přinejmenším díky tomu že právě USA budou v příštím desetiletí značně chybět letouny.S vyřazením F-15, které je tak jako tak otázkou pár let a jejich nenahrazením drahými letouny F-22 (kterých je navíc v porovnání s počty F-15 objednáno jen mizivé množství) lze očekávat že namísto nabízené pomoci zahraničí ji USA budou potřebovat samy.


    Nejzajímavějším faktem (pochopitelně za předpokladu že vše v článku uvedené je pravdivé) je zejména nálet letounů.Pro porovnání-nálety vojenských letounů v letectvu ČSSR/ČSFR/ČR/SR nikdy nepřesáhly hranici 2500 letových hodin přičemž k ní se přibližovaly pouze spárky.Naše stíhací letouny byly bez vyjímky vyřazeny ještě před dosažením hranice 2000 hodin.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252826Verze : 0
    Avatar
    No, clanek je psan velmi ucelove a je v mnoha vecech dalek od pravdy. Predne nevim, ze by se treba C-130 kvuli technickym porucham nepouzivali, protoze jsem jednoho videl pred dvema tydny tady na Ruzyni Very Happy, loni ve Spangdahlenu a tak dale ... F-22 Raptor pokud vim do Afghanu sly, nekde jsem dokonce videl i fotky, diskutovalo se to na irandefence webu pokud vim ... stejne tak B-52 nazyvat obstaroznimi bombardery je sice literarne "zajimave", lec zapomina na to, ze tyto bombardery jsou schopny zautocit pres celou planetu a zase se vratit na sve letiste, a touto schopnosti pokud vim nevladne temer zadny dalsi narod na svete s vyjimkou Rusu. Pochopitelne ze uzemneni F-15 znamenalo velke problemy, ale na druhou stranu jednalo se o opatrnost, stejne jako v pripade B-2, protoze na vine je stale ta nase zapadni lidumilnost, pokud by slo opravdu do tuheho a USA potrebovaly mit ty letadla ve vzduchu, ver tomu, ze za dvacet minut by byly ve vzduchu vsechny takto "odstavene" F-15, takze mluvit o infarktu je trochu prehnane.


    Je jasne, ze valky v Afghanu a Iraku USA vycerpavaji, ale tezko se tomu divit, kdyz USA tahne drtivou vetsinu NATO operaci at uz se tyce nasazenych vojaku, techniky nebo munice. Az budou clenove NATO plnit sve zavazky vuci aliacnim operacim ve stejne mire, jako je plni USA, bude to vypadat jinak. Ale kdyz se podivame na jednotky ted nasazene v Afghanu, coz JE bezesporu operace NATO vcetne schvaleni svetoveho spolecenstvi, maximalni zatez nesou prave jednotky americke, a uz nekolik mesicu se americane plnym pravem vyjadruji tak, ze by take NATO spojenci meli nest vice zateze z techto operaci.


    Celkove tedy nelze hodnotit incidenty dane jednotlivymi havariemi jednotlivych typu stroju, ktere znamenaji uzemneni nekolika desitek ci stovek stroju stejneho typu, ale spise se zamerit na celkovou strategii americkeho letectva, ktera vychazi z vyvoje neviditelnych letounu s vysokou mirou technologie jak pro rizeni stroje samotneho, tak pro zbranove systemy, coz nutne vede k obrovskym investicim do vyvoje (staci se podivat, kolik stal vyvoj F-117 nebo B-2 letounu). Je otazkou, jestli je 441 F-15 ekvivalentem nekolika desitek F-22 co se vzdusne obrany USA tyce, zejmena za predpokladu, ze soucasne ohrozeni neplyne z masivniho leteckeho utoku (s vyjimkou Ruska), ale z raket a jednotlivych teroristickych utoku. K cemu potom potrebovat stovky letadel, kdyz na odvraceni vyse uvedeneho staci nekolik desitek stroju, ktere navic maji vyrazne vyssi sanci na preziti.


    Dale clanek opomiji udernou silu leteckych jednotek US Navy na palubach letadlovych lodi, ktere samy o sobe casto prekracuji pocty letadel ve vojenskych letectvech vetsiny statu sveta ...


    Americane jako typicti zastupci zapadni civilizace pujdou vzdy cestou co nejvyssiho technickeho zabezpeceni a vyvoje s cilem minimalizovat rizika zraneni ci zabiti posadky stroje, a do budoucna s cilem uplne eliminovat lidsky faktor z rizeni bojovych stroju vcetne letadel, aby se zabranilo ztratam na zivotech v radach vlastnich obyvatel. Tento vyvoj je velmi narocny na finance, ale stale predstavuje svetovou spicku, a zadna jina zeme na svete zatim nepokrocila v tomto vyvoji tak daleko, a to ani Rusko, ktere navic na tento vyvoj nema prazadne prostredky. Po dobu tohoto vyvoje bude muset USA "prezit" se stavajici konvecni vyzbroji a pokud bude dbat na zachovani bezpecnosti svych vojaku, tak bude vyrazovat z provozu letadla ohrozena podezrenim na pripadne technicke problemy. Stale jeste je to ale sila, ktera je schopna vest valky v nekolika castech sveta a jeste k tomu branit jednu z nejvetsich oblasti na svete. A je mi lito novinaru, kteri si toto neuvedomuji.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252847Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ono to uzemnění F-15 bylo nejspíš (zejména podle cynických komentářů příslušníků jiných ozbrojených složek které jem měl příležitost vidět) hlavně nátlakovou akci na Kongres, s tím že by mělo poskytnout větší páky pro získání peněz a rozšíření objednávky F-22 (i když v realitě se asi USAF spokojí s tím že už objednávka F-22 nebude dál zkrouhávaná Wink)


    Takovéhle alarmistické akce poslední dobou dělá každou chvíli nějaká ze Amerických ozbrojených složek aby si urvala o něco víc peněz (třeba celá ta aféra s nedostatkem pancéřovaných Hummerů v Iráku - v reálu dodatečné peníze uvolněné na tento účel stejně proces neurychlily kvůli omezené výrobní kapacitě, ani nerozšířily, ale skončily v nějaké jiné kapitole rozpočtu US Army) - a zvlášť USAF ve své historii rádo strašívalo - sama F-15 je příkladem, experti USAF vyrobili z MiG-25 všestranné superletadlo kterému bylo nutno čelit vlastním superletadlem na které samozřejmě bylo potřeba spousta peněz, pokud možno na konto některého z úhlavních nepřátel USAF (US Army nebo Navy).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252860Verze : 0
    Avatar
    Ten článek snad ani nestojí za komentář. Hraje si to na "analytický" článek a přitom je to založené na domněnkách, zkratkách a účelově použitých vyjádřeních generálů, kteří bojují o dotace. A samozřejmě je tam skryt i trapný hrot proti válkám v Afghánistánu a Iráku.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252875Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zde diskutovaný článek trochu překvapivě není až tak daleko od reality, jak si asi představujete - i když se v podstatě jedná o "výcuc z výcucu", protože ani jím citovaný článek v L+K není původní.
    Citované problémy neznamenají, že by letectvo USA ztratilo akceschopnost, nicméně stárnutí strojů je již teď problém a to zcela reálný. A v dalších zhruba 10 letech se bude zřejmě ještě výrazně zhoršovat.


    Tankovací flotila je v krizi (nevím, jak byste se asi dívali na to, kdyby vás chtěly aerolinky přepravovat letadlem starým 40 let ?) a dlouhodobě zdržovaný kontrakt na nové letouny přinese své ovoce až po tak asi 5-10 letech. Stará letadla mají samozřejmě větší počet nehod a také delší a dražší údržbu, což v konečném důsledku vede k tomu, že je méně peněz na nové stroje...


    Transportní stroje jsou na tom o něco lépe, ale vzhledem k současným extrémně vysokým požadavkům má poněkud málo strojů (což je ale způsobeno nasazením v Iráku, jinak by zde probém nebyl). Ale mimochodem není pravda, že by USAF nemělo problémy ve flotile C-130.


    Situace v taktickém letectvu ale perspektivně opravdu moc dobrá není. Několik tisíc strojů v současné službě F-22 + F-35 v současných počtech prostě nenahradí. Navíc problém u F-15 není jenom jedno rozpadlé letadlo ve vzduchu, problémů je v posledních letech víc.
    Pokud se vám zdá, že citovaný generál přehání, když se mu zdá špatné, že musí být z bezpečnostních důvodů na několik měsíců uzemněna páteř stíhacího letectva a PVO, tak nevím, co byste požadovali za krizi ? Až kdyby všechny najednou explodovaly ? Mimochodem letectvo se až nepředvádělo, nejdřív totiž uzemnění odvolali a až po objevení dalších problémů ho zase zavedli. To jen tak naokraj. Pokud se vám zdá normální, že na částech s proklamovanou životností dalších 10 let jsou praskliny, tak taky nevím..


    Lepší efektivita stroje (o které u F-22 všichni tak bájí) je jedna věc, ale takhle násobit nejde do nekonečna. Navíc F-22 a F-35 mají parametry, které snižují jejich efektivitu v očekávaných konfliktech - mimo jiné mají nižší nosnost výzbroje. A nad bojištěm potřebujete, aby hlídkoval určitý počet strojů, přičemž lepším strojem je prostě nenahradíte, protože tak dobrý, aby se ve vzduchu rozpůlil prostě není Smile .
    A třeba F-22 podle současných zpráv zatím v bojové zoně nasazeny nebyly, protože jim chybí požadované komunikační vybavení. F-35 nabírá neustále další zpoždění.
    Je třeba otázka, jestli nebude možné nějak rychle počty doplnit pomocí UAV, ale zatím to tak nevypadá.


    Z efektivity B-52 bych sice moc nadšený nebyl, ale strategické letectvo moc strojů nepotřebuje, takže tam celkem problém není, B-2 se nepochybně zase do služby vrátí.


    Takže ono to není tak veselé, jak se vám asi zdá Smile .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252892Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jen chci doplnit že B-2 se již do služby vrátily http://www.af.mil/news/story.asp?id=123095213
    Podobně jako dnes na tom prý byli svého času i F-14, F-16N. Také ve Vietnamu se doslova rozpadlo ve vzduchu několik letounů Trojan a Invader kvůli únavě draku.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/71751#252908Verze : 0