SS - ORP Jastrząb (P 551)

ORP Jastrząb (P 551)
ORP Jastrząb (P 551)
     
Název:
Name:
ORP Jastrząb ORP Jastrząb
Originální název:
Original Name:
ORP Jastrząb
Kategorie:
Category:
ponorka submersible ship (SS)
Třída:
Class:
Třída S (1. série)
Kódové označení:
Pennant Number:
P 551
Loděnice:
Builder:
Fore River Plant - Bethlehem Shipbuilding Corp. Ltd., Quincy
Založení kýlu:
Laid Down:
26.10.1918
Spuštění na vodu:
Launched:
29.05.1922
Uvedení do služby:
Commissioned:
04.11.1941
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
02.05.1942 potopena / sunk by HMS St Albans (I 15) & HMS Seagull (J 85)
Potopené lodě:
Sunk Ships:
DD.MM.RRRR
Velitel:
Commander:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( )
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Poznámka:
Note:
překlad jména: jestřáb
původně americká ponorka USS S-25 (SS-130)
Name Translation: Hawk
Former USS S-25 (SS-130) US submarine
Zdroje:
Sources:
www.uboat.net
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_S-25
https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_Jastrząb_(1922)
URL : https://www.valka.cz/SS-ORP-Jastrzab-P-551-t71847#734985 Verze : 0
ORP "Jastrząb" (ex-USS "S-25" )



typ: ponorka
třída: S (typ Holland)
kódové označení: SS 130 (1922-1941 USA), P-551 (1941-1942 Polsko)



Stavba
loděnice: Fore River Shipbuilding Corporation v Quincy, Massachusetts, USA
položení kýlu: 26.10.1918
spuštění na vodu: 29.05.1922
zařazení do služby: 09.07.1923
zařazení do Polského válečného námořnictva: 04.11.1941
potopen: 02.05.1942 poblíž Norska


Rozměry
max.délka: 66,82 m
max.šířka: 6,30 m
ponor: 4,85 m
výtlak na hladině: 832 t
výtlak pod hladinou: 1062 t


Pohon
2x diesel 8-EB-15NR celkovým výkonem 1200 HP
2x elektromotors celkovým výkonem 1500 HP
2 šrouby
rychlost na hladině: 14,5 knts
rychlost pod hladinou: 11,5 knts
dojezd: 5000 Nm při rychlosti 10 knts
max.hloubka ponoření: 60 m
čas ponoření: cca 2 minuty (po přestavbě ve Velké Británii 45 s)



Výzbroj
1x 102 mm/50
4x topédomet 533 mm, 12 torpéd



Posádka: 5 důstojníků + 37 poddůstojníků a námořníků


Překlad jména: Jestřáb



zdroje:
http://en.wikipedia.org
http://pl.wikipedia.org/
http://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.subvetpaul.com/BoatIndex.htm
www.uboat.net
SS - ORP Jastrząb (P 551) - ORP Jastrząb
zdroj:http://marynarkawojenna.p

ORP "Jastrząb"
zdroj:http://marynarkawojenna.p

SS - ORP Jastrząb (P 551) - ORP Jastrząb ještě jako S-25, pravděpodobně poblíž New London 1923-24
zdroj:www.navsource.org

ORP "Jastrząb" ještě jako "S-25", pravděpodobně poblíž New London 1923-24
zdroj:www.navsource.org

SS - ORP Jastrząb (P 551) - ORP Jastrząb ještě jako USS S-25 v Boston Navy Yard, 22.10.1923
zdroj:http://graptolite.net/Facta_Nautica/Jastrzab.html

ORP "Jastrząb" ještě jako USS "S-25" v Boston Navy Yard, 22.10.1923
zdroj:http://graptolite.net/Facta_Nautica/Jastrzab.html

URL : https://www.valka.cz/SS-ORP-Jastrzab-P-551-t71847#253082 Verze : 0

Historie ORP Jastrząb




Stručná historie před zařazením do PMW




Stavba ponorky byla zahájena v říjnu 1918, v loděnici Fore River Plant - Bethlehem Shipbuilding Corp. Ltd. v Quincy, Massachusetts . Měla se stát další z několika desítek ponorek americké Třídy S (1. série), podle designu také zvané typ Holland.
V roce 1922 byla spuštěna na vodu a paní Ross Schlabach ji pokřtila jako USS S-25 (SS-130).
Až do června 1923 pak byla dokončována a procházela závěrečnými zkouškami a testy, aby mohla být 09.07.1923 zařazena do služby. Velitelem zbrusu nové ponorky byl jmenován Lieutenant Commander George H. Fort.


Během roku 1923 byla ponorka převelena na základnu US Navy do Panamy a účastnila se cvičných plaveb kolem Panamy a v Karibském moři.
V dubnu 1924 USS S-25 (SS-130) přemístili na západní pobřeží a operovala ve vodách kolem jižní Kalifornie.
Od března do května 1927 byla ponorka znovu přemístěna na základnu v Panamě a operační oblastí bylo Karibské moře.
V červnu 1927 USS S-25 (SS-130) převeleli na Havajské ostrovy, na Stanici námořnictva Pearl Harbor.
V únoru 1930 ponorka převelena na základnu San Diego na západním pobřeží USA. Během služby v Pacifiku se USS S-25 (SS-130) srazila s hladinovou lodí a byla těžce poškozena věž ponorky. Během oprav byla namontována nová věž, pocházející z pomníku v Honolulu .
Od 15.04.1931 se stal mateřskou základnou USS S-25 (SS-130) Stanice námořnictva Pearl Harbor.
16.06.1939 byla ponorka odeslána na základnu v New London, Connecticut , kam dorazila 25.08.1939.
V prosinci 1940 byla USS S-25 (SS-130) přidělena do VII. flotily ponorek US Navy v Key West na Floridě a stala se školní lodí. Velitelem ponorky byl v té době Lieutenant Junior Grade Angelo.



Historie ORP Jastrząb v PMW (Polska Marynarka Wojenna)




V roce 1941 bylo rozhodnuto, že ponorka USS S-25 (SS-130) bude v rámci dohody Land and Lease předána Velké Británii, která potřebovala každou válečnou loď, schopnou doprovázet konvoje a kapacita jejích loděnic nestačila pokrýt potřeby námořnictva. Zároveň však Royal Navy neměla pro všechny získané lodě posádky. Velitel exilového Polského válečného námořnictva, wiceadmirał Jerzy Świrski, byl proto přinucen souhlasit se zařazením přestárlé ponorky do polské floty. Polska marynarka wojenna disponovala v té době pouze jedinou ponorkou, schopnou služby - ORP Sokół (ORP Wilk byl dlouhodobě opravován v loděnici) a další britská ponorka, kterou Royal Navy přislíbilo Polákům, se teprve stavěla. Na ORP Wilk byla v té době dvojnásobná posádka, která čekala na příležitost, jak se zapojit do války.


Proto se USS S-25 (SS-130) v květnu 1941 vrátila na základnu v New London, Connecticut a začaly přípravy na její předání Polákům. Polská posádka byla přepravena z Anglie do USA a 20.10.1941 ponorku obsadila. Velitelem se stal kapitan marynarki Bolesław Romanowski, v té době zástupce velitele ORP Sokół. Od 21.10.1941 až do 03.11.1941 se posádka seznamovala s lodí a procházela potřebným výcvikem na její palubě. Práce bylo dost a dost, neboť ponorka byla v dost špatném stavu a pro polskou posádku zklamáním.
04.11.1941 byla USS S-25 (SS-130) vyřazena z US Navy a oficiálně zařazena do Royal Navy jako HMS P 551. V ten samý den byla slavnostně vztyčena polská vlajka a ponorka byla pojmenována na ORP Jastrząb.


Až do 14.11.1941 pokračovala posádka ve výcviku. V jeho průběhu, 12.11.1941, byla ponorka slavnostně pokřtěna dcerou polského konzula, slečnou Anetou Strakacz.
14.11.1941, ve 12:00, se vydal na cestu do Anglie. Nejdříve zamířila k přístavu St. John's na kanadském ostrově New Foundland, kam připlula 19.11.1941. Zde měla čekat na další ponorku HMS P 511, která byla rovněž předána Britům.
21.11.1941 obě ponorky vypluly na Atlantik a zamířily do Skotska. Cesta nebyla jednoduchá, ponorku provázely neustálé poruchy a poslední část cesty zuřila silná bouře, která ORP Jastrząb těžce poškodila. Ale 02.12.1942 kolem poledne obě ponorky konečně dorazily na základnu britské III. ponorkové flotily Holy Loch ve Skotsku.
03.12.1941 navštívil ORP Jastrząb velitel Polského válečného námořnictva - wiceadmirał Jerzy Świrski a již 04.12.1941 polský prezident v exilu - Władysław Rackiewicz.
Až do 22.12.1941 pak inspektoři zkoumali technický stav ponorky. 23.12.1941 ORP Jastrząb odplul do Rothessy a začátkem ledna 1942 pak do Blyth , kde byl umístěn v doku.


V Blyth prošel ORP "Jastrząb" generální opravou a přestavbou. Přestavěna byla celá konstrukce paluby, byla opravena a vyměněna část zařízení, ponorku také vybavili novou radiostanicí.
Polská loď setrvala v opravě až do března 1942, kdy se vrátila na základnu Holy Loch ve Skotsku. Po cestě byla také pověřena prvním úkolem, když doprovázela konvoj z Rosyth do Geenock.
22.04.1942 vyplul ORP Jastrząb do Lerwick , v doprovodu holandské minolovky Hr. Ms. Jan van Gelder.


24.04.1942 ve 14:30 se polská ponorka vyvázala v Lerwick a zároveň obdržela rozkaz krýt konvoj PQ-15 do Murmanska. Vyplula o den později.
27.04.1942 se ORP Jastrząb musel ukrýt pod hladinu před útočícím letounem. Když se ponorka začala ponořovat, zasekla se hloubková kormidla a ORP Jastrząb se propadl až do hloubky 73 metrů než se klesání podařilo zastavit.
28.04.1942 ponorka dorazila do vyznačeného sektoru a na moři začala zuřit bouře. V důsledku úderů vln se zastavil levý motor, který se podařilo opravit až po několika hodinách.
29.04.1942 bouře stále zuřila a vlny poškodily jedno z příďových hloubkových kormidel, takže ponorka měla potíže s ponořením, následujícího dne pak vlny poškodily konstrukci paluby. Velitel ponorky se proto rozhodl ponořit do hloubky 30 metrů, aby zabránil dalším škodám.


Následujícího dne, 01.05.1942, bouře stále zuřila a téměř znemožňovala hlídkování na hladině.
02.05.1942 nad ránem ponorka na hladině dokončila dobíjení baterií a opět se ponořila do hloubky 30 metrů. Každou půlhodinu pak vyplouval k hladině, aby velitel Romanowski periskopem obhlédl situaci na hladině.
Kolem 14h v ponorce zaslechli zvuk pracujících šroubů. ORP Jastrząb opatrně vystoupal do periskopové hloubky a velitel periskopem spatřil na hladině německou ponorku. Během přípravy k torpédovému útoku se ponorka, kvůli poškozenému hloubkovému kormidlu, náhle ponořila a ztratila cíl (důvodem dlouhé přípravy byla mimo jiné nutnost zaplavovat torpédomety až těsně před útokem. Při delším pobytu torpéd v zatopených komorách totiž voda pronikala do gyroskopu v nitru torpéda a poškozovala jej). Když se opět dostala k hladině, německá ponorka byla již ve značné vzdálenosti a navíc byla otočena k Polákům zádí.
V 19:40 byl zachycen opět zvuk šroubů. V periskopu se ve vzdálenosti asi 1,5 Nm objevil torédoborec, který byl identifikován jako americký, a o něco dál další loď, kterou se identifikovat nepodařilo. Znovu nastaly potíže s hloubkovými kormidly. Když se ORP Jastrząb opět dostal k hladině, podařilo se druhou loď identifikovat jako britskou minolovku.
Téměř ve stejném okamžiku byla polská ponorka zaměřena a obě válečné lodě zaútočily. Ponorka se opět neočekávaně propadla pod hladinu. Jakmile ORP Jastrząb znovu získal vizuální kontakt, spatřil torpédoborec, plnou rychlostí mířící k ponorce. Velitel Romanowski přikázal vypustit žlutou plovoucí dýmovnici jako identifikační signál, ponorka změnila kurz a ponořila se do hloubky 30 metrů. Za okamžik vybuchlo za zádí ORP Jastrząb pět hlubinných pum a poškodilo ponorku, mimo jiné také manometry hloubkoměrů. Komandor podporucznik Romanowski přikázal vypustit druhou dýmovnici, ponorka nakrátko klesla do hloubky 60 metrů, ale zanedlouho se opět vrátila do 30 metrové hloubky.
U levoboku ponorky vybuchly další hlubinné pumy a velitel ORP Jastrząb vydal rozkaz k okamžitému vynoření. Jakmile se ponorka ocitla na hladině, začala signalizovat identifikační signály Aldiss lampou. Oba protivníci však začali ponorku odstřelovat z palubních zbraní. Téměř okamžitě zahynuli dva britští signalisté Beard a Dowd a lampy se chopil starszy marynarz Strzelecki. Velitel Romanowski osobně vztyčil vlajku, obě lodě na chvíli přerušily palbu, torpédoborec se přiblížil k zádi ponorky a opět zahájil odstřelování.
Na ORP Jastrząb zahynul mat Niedzielski, raněni byli, spolu s dalšími 6 námořníky, také komandor podporucznik Romanowski se svým zástupcem, porucznikem marynarki Anczykowským. Po delším odtřelování ponorky konečně torpédoborec přerušil palbu a velitel ORP Jastrząb jej konečně mohl informovat o tom, že útočí na spojeneckou loď.
Obě válečné lodě, norský torpédoborec KNM St. Albans (I 15) a britská minolovka HMS Seagull (J 85), spustily čluny a začaly evakuovat raněné a mrtvé. Protože
velitel Romanowski se svým zástupcem byli raněni, velení převzal torpédový důstojník, podporucznik marynarki Andrzej Guzowski.
ORP Jastrząb byl těžce poškozen a proto bylo rozhodnuto jej potopit. Započalo zaplavování ponorky, posádka se nalodila na obě spojenecké lodě, když jako poslední opustil loď úřadující velitel Guzowski. V moři byl pochován také mrtvý mat Niedzielski. Ve 22:00 byla ponorka doražena palbou děl z HMS Seagull (J 85).
ORP Jastrząb se potopil v pozici 71°30'00.00"N 12°32'00.00"E, asi 200 Nm severozápadně od norského pobřeží. Krátce poté zemřeli na palubě HMS Seagull (J 85) těžce ranění starszy bosman Czub a mat Kędziora. Oba byli pochováni v moři.


Později se ukázalo, že konvoj PQ-15, který HMS Seagull (J 85) a KNM St. Albans (I 15) doprovázely, plul o něco jižněji kvůli nebezpečí ledovců a dostal se sektoru hlídky ORP Jastrząb. Doprovodné lodě si pak polskou ponorku spletly s německým U-bootem.



Zdroje:
www.marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.subvetpaul.com/BoatIndex.htm
www.multied.com/NAVY/S.html
www.uboat.net
http://graptolite.net/Facta_Nautica/Jastrzab.html
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_S-25
https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_Jastrząb_(1922)
URL : https://www.valka.cz/SS-ORP-Jastrzab-P-551-t71847#253578 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více