Fiat FC.20ter

CANSA FC.20ter
     
Název:
Name:
CANSA FC.20ter CANSA FC.20ter
Originální název:
Original Name:
CANSA FC.20ter
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Costruzioni Aeronautiche Novaresi SA, Cameri /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
22.04.1941 MM403 (FC.20)
DD.10.1941 MM403 (FC.20ter)
Osádka:
Crew:
2-3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4600 kg 10141 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6800 kg 14991 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,80 m 51ft 10,04in
Délka:
Length:
12,90 m 42ft 3,87in
Výška:
Height:
4,03 m 13ft 2,65in
Plocha křídla:
Wing Area:
39,20 m2 421.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Fiat A.74 RC.38 o výkonu 618 kW/840 k v 3800 m
třílistá stavitelná vrtule Fiat-Hamilton
Fiat A.74 RC.38, power 828 hp at 12500 ft
three-bladed variable-pitch Fiat-Hamilton propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
475 km/h v ? m 295.2 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
440 km/h v ? m 273.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7500 m 24606 ft
Dolet:
Range:
1000 km 621.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm pod trupem
1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm na hřbetě
1x kanon Breda Modello 39 37/54 ráže 37 mm (FC.20A)


1x 500kg puma (FC.20ter)
1x flexible .303 in Breda-SAFAT machine gun under the fuelage
1x flexible .303 in Breda-SAFAT machine gun, dorsal position
1x 37 mm Breda Modello 39 37/54 cannon (FC.20A)


1x 1100 lb bomb (FC.20ter)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- postaven jako pozorovací FC.20, vzápětí přestavěn na bombardovací FC.20ter
- 1942 přestavěn na bitevní a přejmenován na FC.20A
-
Zdroje:
Sources:
Balous, Miroslav. CANSA FC.20 (Ter/A), L+k 2006/10.
Thompson, Jonathan. Italian Civil and Military Aircraft 1930-1945. Aero Publishers, 1963. ISBN 0-8168-6500-0.
www.alieuomini.it
URL : https://www.valka.cz/Fiat-FC-20ter-t71967#517616 Verze : 0
Letoun vznikl podle požadavku italského letectva na výkonný pozorovací a průzkumný stroj. Ačkoliv již na počátku bylo jasné, že za vítěze byl určen typ Ca.331, vlivný koncern Fiat, který byl od roku 1937 vlastníkem továrny CANSA, prosadil financování vývoje svého projektu z vládních peněz.

Konstruktérem nového letounu byl Giacomo Mosso, který přdtím u Fiatu spolupracoval na vývoji letounu CR.25. U svého typu tak z CR.25 použil kompletní křídla i s gondolou s motorem A.74 RC.38 a zatahovacím podvozkem. Trup navrhl nový, příhradové konstrukce, který byl za křídly potažený plátnem. Příď trupu byla bohatě prosklena. Letectvu se návrh zamlouval a na podzim 1938 objednalo dva prototypy, kterým přidělilo sériová čísla M.M.403 a 404.

Stavba prototypů však běžela pomalu, první z nich byl dokončen až na jaře 1941. K prvnímu vzletu došlo 22. dubna, když již dvanáctého byl proveden zkušební "skok". V té době však už o nový pozorovací/průzkumný stroj nebyl zájem, protože se v této roli začal používat Ca.313.

Bylo však rozhodnuto, že druhý, ještě nedokončený prototyp M.M.404 bude dostavěn jako útočný FC.20bis s novým trupem, a první bude přestavěn na bombardovací FC.20ter.

M.M.403 se tedy vrátil do továrny, kde mu pod trup přidělali závěsník na pumu do váhy 500 kg a výklopné střeliště pro kulomet ráže 7,7 mm, pumový zaměřovač, zatahovací ostruhu, odstranili trupové nádrže a pod křídla přidělali lištové brzdící štíty, protože letoun měl být schopný též střemhlavého bombardování.

Zkoušky upraveného prototypu začaly v říjnu 1941, v lednu 1942 začal stroj létat s maketou 500 kg pumy. Výkony stoje však nezaujaly a ten opět putoval do továrny. Tentokrát prošel přestavbou na stroj pro útoky proti pozemním cílům, což znamenalo instalaci kanónu Breda Modello 39 37/54 ráže 37 mm do přídě. Ten měl kadenci 140 ran za minutu, účinný dostřel 4000 m a v zásobníku 42 nábojů. Hlaveň této zbraně vyčnívala daleko před příď letounu.

Takto upravený prototyp poprvé vzlétl 1. dubna 1942, ale v květnu byl opět u výrobce, který vyměnil opotřebované motory A.74 za nové.

Ovšem ani testy takto upraveného stroje, který se teď značil FC.20A (Assalto/bitevní) nedopadly dobře. Střelba z kanónů vyvolávala silné vibrace a praskalo zasklení přídě.

V dubnu 1943 se tak prototyp M.M.403 vrátil opět do továrny, kde prošel přestavbou na sériový FC.20bis a byl přidělen k bojové 167. Gruppo.

Prameny:
Letadla 39-45, L+K 10/2006
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_CANSA_F.C.20
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fc20.html
URL : https://www.valka.cz/Fiat-FC-20ter-t71967#253681 Verze : 0
Zdroje obrázků:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fc20.html
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_CANSA_F.C.20

Fiat FC.20ter - Prototyp M.M.403 v původní podobě z jara 1941.

Prototyp M.M.403 v původní podobě z jara 1941.
Fiat FC.20ter - Prototyp po přestavbě na bitevní FC.20A

Prototyp po přestavbě na bitevní FC.20A
Fiat FC.20ter - Prototyp jako bombardovací FC.20ter

Prototyp jako bombardovací FC.20ter
URL : https://www.valka.cz/Fiat-FC-20ter-t71967#253682 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více