Martin MB-1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Martin MB-1

Martin GMB

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Martin GMB Martin GMB
    Originální název:
    Original Name:
    Martin GMB
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1918-DD.MM.1919 Glenn L. Martin Aircraft Co., Cleveland, Ohio
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1918-DD.MM.1919
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    10
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    15.08.1918
    Osádka:
    Crew:
    3
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3040 kg 6702 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    4638 kg 10225 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    21.77 m 71ft 5in
    Délka:
    Length:
    14.27 m 46ft 10in
    Výška:
    Height:
    4.45 m 14ft 7in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    99.41 m2 1070 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Liberty 12A o výkonu 298 kW Liberty 12A, power 400 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    810 l 214 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    169 km/h v 0 m 105 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    148.1 km/h v ? m 92 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    3.2 m/s 630 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    14.6 min do 1829 m 14.6 min to 6000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    3139 m 10300 ft
    Dolet:
    Range:
    627.6 km 390 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v přídi
    1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm na hřbetě
    1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v podlaze

    472 kg bomb
    1x flexible .30 in Lewis twin machine gun in the nose
    1x .30 in Lewis twin machine gun amidships
    1x .30 in Lewis machine gun firing downward from the bottom of the fuselage

    1040 lb of bombs
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
    www.americancombatplanes.com
    http://joebaugher.com/usaf_bombers/mb1.html
    www.nationalmuseum.af.mil



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72097#486205Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Martin MB-1
    (Martin GMB)


    Prvními bombardéry americké armády byly licenční Handley Page O/400 a Caproni Ca.46. První čistě americký bombardér byl objednán až v posledním roce války, 17. ledna 1918, u firmy Glenn L. Martin Co., vzniklé rok předtím. Konstruktérem nového dvoumotorového stroje určeného zpočátku (protože armáda si stále nebyla úplně jista nejvhodnějším využitím pro tak velké letouny) pro průzkum byl později veleslavný Donald W. Douglas (budoucí zakladatel Douglas Aircraft Co.) a objednávka zněla na šest kusů. První Martin MB-1 poprvé vzlétl 15. srpna 1918, a brzy byla objednávka zvětšena až na 50 strojů. V lednu 1919 byla ovšem opět seškrtána na pouhých 10. MB-1 byl dřevěný látkou potažený dvouplošík, poháněný dvěma motory Liberty 12A a s dvojitými ocasními plochami. Osádka byla tříčlenná, v přídi byl pumometčík a pilot, za křídly se nacházelo střeliště. Pumometčík a střelec měli k dispozici dvojité kulomety Lewis, další kulomet střílel skrze dvířka v podlaze.

    Armádní letectvo vedlo typ MB-1 pod označením GMB - Glenn Martin Bomber, a v době poválečného snižování stavů byla nepočetná skupinka bombardérů použita především k experimentům. Osmý dokončený stroj se stal dálkovým strojem GMT - Glenn Martin Transcontinental s plánovaným doletem až 2400 km, devátý, s pozměněnou přídí, byl vyzbrojen 37mm kanonem označen GMC a otestován v září 1919. V únoru 1920 byl dokončen poslední MB-1, s překonstruovaným trupem, obsahujícím zakrytou prosklenou kabinu pro deset pasažérů a provozován pod označením GMP (Passenger) či později Martin T-1. Jeden GMB byl zase vybaven třetím motorem, do přídě mu byl vestavěn řadový motor Hispano-Suiza. Martiny MB-1 byly v roce 1920 doplněny svými následníky MB-2/NBS-1 a postupně vyřazovány. Šest strojů GMB, které se nestaly obětí podobných experimentů, bylo později odzbrojeno a létaly ve službách amerického poštovního úřadu.

    Ohledně počtů vyrobených MB-1 panuje určitá nejistota, způsobená zmatky v sériových číslech přidělených USAAS. Pro MB-1 jsou uváděna čísla AS39055/39063, 62948/62951 a 64301/64309, z těchto 22 čísel je jisté použití AS39055/39060 pro GMB, GMT byl pravděpodobně AS62949, AS62950 byl GMC a AS62951 byl GMP. AS62948 je uváděn jako další GMB, ale stejné číslo měl nosit i jeden DH-4M-2S, a je zmiňováno také označení AS39064 pro GMP. Celkový počet Martinů MB-1 ovšem pravděpodobně nepřesáhl oněch 10 strojů. Dále byly pak postaveny dva v podstatě shodné stroje pro americké námořnictvo, upravené pro nesení torpéda a označené Martin MBT. Následovány byly dalšími osmi stroji, které byly kombinací trupu MB-1 a větších křídel bombardéru Martin MB-2 a pojmenovány MT-1. Po zavedení jednotného systému značení jim námořnictvo přidělilo jméno Martin TM-1, je možné, že pod to byly zahrnuty i oba MBT. Těchto deset strojů možná představuje část z oněch záhadných 12 armádních sériových čísel.

    Zdroj:
    http://joebaugher.com/usaf_bombers/mb1.html
    www.americancombatplanes.com
    www.nationalmuseum.af.mil
    http://www.airwar.ru/enc/bww1/gmb.html
    http://www.aerofiles.com/_martin.html
    cs.wikipedia.org

    Stroj s motorem Hispano v přídi

    Příď stroje GMC s 37mm kanonem. Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060420-F-1234P-031.jpg

    GMB. Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060420-F-1234P-027.jpg
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72097#254335Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airminded.net/shortsubjs/civilmisc.html


    Martin T-1, první transportní stroj USAAS.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72097#486224Verze : 0
    MOD