Martin MB-2

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Martin MB-2

Martin NBS-1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Martin NBS-1 Martin NBS-1
    Originální název:
    Original Name:
    Martin NBS-1
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1920-DD.MM.1921 Glenn L. Martin Aircraft Co., Cleveland, Ohio
    DD.MM.1921-DD.MM.1922 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, Ney York
    DD.MM.1921-DD.MM.1922 L.W.F. Engineering Co., New York, New York
    DD.MM.1922-DD.MM.1923 Aeromarine Plane & Motor Co., Keyport, New Jersey
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1920-DD.MM.1923
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    20 Martin (64195/64214)
    50 Curtiss (68437/68471)
    35 LFW (68478/68527)
    25 Aeromarine (22-201/225)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    03.09.1920
    Osádka:
    Crew:
    4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3293 kg 7259 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    5472 kg 12064 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    22.61 m 74ft 2in
    Délka:
    Length:
    13 m 42ft 8in
    Výška:
    Height:
    4.47 m 14ft 8in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    104.14 m2 1121 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Liberty 12A o výkonu 313 kW Liberty 12A, power 420 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    1136 l 300 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    158.8 km/h v 0 m 98.7 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    148.1 km/h v ? m 92 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    22.5 min do 1981 m 22.5 min to 6500 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    2591 m 8500 ft
    Dolet:
    Range:
    690.4 km 429 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    898 1) km 5581) mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v přídi
    1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm na hřbetě
    1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v podlaze

    816 kg bomb v pumovnici nebo
    907 pod trupem
    1x flexible .30 in Lewis twin machine gun in the nose
    1x .30 in Lewis twin machine gun amidships
    1x .30 in Lewis machine gun firing downward from the bottom of the fuselage

    1800 lb of bombs internally, or
    2000 lb externally
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) s 572 kg pum 1) with 1260 lb of bombs
    Zdroje:
    Sources:
    Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
    www.americancombatplanes.com
    http://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html
    www.nationalmuseum.af.mil



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72100#486226Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Martin MB-2
    (Martin NBS-1)


    V červnu 1920 byla objednána USAAS vylepšená verze bombardéru Martin MB-1. Tento nový typ, MB-2, měl ové křídlo o větším rozpětí, které mělo zvýšit nosnost. Viditelným rozdílem jsou motory, které jsou v případě MB-2 posazeny přímo na dolní křídlo, a podvozek, který má jen dvě kola. Křídla mohla být pro lepší uskladnění za motory skopena dozadu. V pumovnici mohly být zavěšeny tři 272kg pumy, nebo mohly být pumy zavěšeny pod trup - dvě po 500 kg nebo jedna 907kg. MB-2 byl navržen hlavně jako noční bombardér, proto nebyl tak rychlý ani obratný jako MB-1. Továrna Glenn L. Martin postavila pět MB-2, dalších 15 již bylo doručeno pod novým armádním označením NBS-1, vycházejícím z nového armádního systému, zavedeného v roce 1919. První z nich byl vybaven turbokompresory General Electric, který během testu 8. prosince 1921 umožnil NBS-1 dosáhnout výšky 7724 m, kompresory ovšem byly ještě příliš nespolehlivé pro operační nasazení a znovu byly použity na bombardéru až s příchodem B-17 v roce 1939.

    21. července 1921 se konala památná akce, při které William "Billy" Mitchell demonstroval schopnost zničit loď leteckou silou, když potopil vyřazený německý křižník Ostfriesland. Při tomto útoku byly použity právě NBS-1. Majetková práva k vojenským návrhům držela vláda, takže když byly po této "předváděcí akci" objednány další stroje, neznamenalo to automaticky zakázku pro Martin. Naopak, Martin sice nabídl stavbu dalších strojů po 23925 dolarech za kus, byl ale v červnu 1921 překonán nabídkou Curtissu na stavbu po 17490 dolarech za kus. Marin tak už další NBS-1, přestože šlo o jeho konstrukci, nepostavil, 50 strojů dodal Curtiss a další zakákzy na 35, resp. 25 kusů získaly stejným způsobem firny LWF a Aeromarine. Pro Curtiss znamenala stavba NBS-1 ztrátovou záležitost, mohla si to ovšem ještě dovolit a udržela si tak zaměstnanost v době největšího nedostatku zakázek. Podstatně menší LWF a Aeromarine podobnou ztrátovou výrobu nevydržely, LWF zanikl, Aeromarine se zachránil přeorientováním na výrobu automobilových karoserií.

    NBS-1 používalo všech osm armádních bombardovacích jednotek - 11., 20., 49. a 96. peruť 2. bombardovací skupiny na základně Langley Field ve Virginii, 23. a 72. peruť 5. smíšené skupiny na Havaji a 28. peruť 4. smíšené skupiny na Filipínách. Tyto stroje zůstaly v první linii až do jejich nahrazení bombardéry LB-6 a dalšími.

    Zdroj:
    http://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html
    www.americancombatplanes.com
    www.nationalmuseum.af.mil
    www.nationalmuseum.af.mil
    http://www.aviastar.org/air/usa/martin_mb.php
    http://www.aerofiles.com/_martin.html








    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72100#254340Verze : 0
    MOD