Curtiss A-12 Shrike

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Curtiss A-12 Shrike

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Curtiss A-12 Shrike Curtiss A-12 Shrike
    Originální název:
    Original Name:
    Curtiss A-12 Shrike
    Kategorie:
    Category:
    bitevní letoun attack aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1933-DD.MM.1934 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1933-DD.MM.1934
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    46 (33-212/257)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1768 kg 3898 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2602 kg 5736 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    13.41 m 44ft
    Délka:
    Length:
    9.83 m 32ft 3in
    Výška:
    Height:
    2.84 m 9ft 4in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    26.43 m2 284.5 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Wright R-1820-21 o výkonu 499,6 kW Wright R-1820-21, power 670 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    432 l
    197 l přídavná nádrž
    114 US gal
    52 gal drop tank
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    284.4 km/h v 0 m 176.7 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    243 km/h v 0 m 151 mph in 0 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    5.9 m/s 1170 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4618 m 15150 ft
    Dolet:
    Range:
    724.2 km 450 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    4x 7,62mm kulomet Browning v kapotách podvozku, 600 nábojů každý
    1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning v zadní kabině, 600 nábojů

    10x 14kg bomba v pumovnici nebo
    4x 55kg bomba pod centroplánem
    4x .30 Browning machine gun in the main landing gear spats, 600 rpg
    1x flexible .30 Browning machine gun, 600 rpg

    10x 30 lb bomb internally, or
    4x 100 lb bomb externally
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Rust, Kenn C. The Curtiss Shrike, Profile No.128. Profile Publications, Leatherhead 1966.
    Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
    Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
    http://joebaugher.com/usattack/a8.html
    http://joebaugher.com/usattack/a12.html
    www.nationalmuseum.af.mil
    http://www.airwar.ru/enc/aww2/a12.html
    http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_a-12.php
    www.csd.uwo.ca
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72431#256265Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Výsledkem testů experimentálního bitevního letounu YA-10 bylo zrušení objednávky 46 strojů A-8B a jeho nahrazením stejným počtem strojů s hvězdicovými motory Wright R-1820-21 Cyclone. Oproti oběma předchozím verzím se A-12 lišily také posunutím polohy hřbetního střeleckého prostoru, který se ukázal být příliš daleko od pilotní kabiny a bránil tím komunikaci. Pilotní kabina byla navíc nyní otevřená. Jinak se příliš nelišily od A-8, A-12 byly také robustní stroje s pevným podvozkem a vzpěrami kolem. Celokovová křídla měla křidélka krytá látkou, po celé délce náběžné hrany byly štěrbinové klapky, které se otevíraly během prudkého klesání.

    Výzbroj letounu tvořila kromě pohyblivého kulometu na hřbetě také čtyři pevné 7,62mm kulomety v krytech podvozku. Každý měl zásobu 600 nábojů, zaměřovač C-4 byl umístěn před čelním štítkem pilotní kabiny. A-12 mohly nést deset bomb v trupové pumovnici za pilotovým sedadlem nebo čtyři pod trupem, do pumovnice pak mohla být dána odhazovací pomocná nádrž na 197 litrů paliva. Odhazovací byla dokonce i hlavní nádrž...

    První A-12 byl doručen na Wright Field 21. listopadu 1933 a zůstal zde až do svého sešrotování o tři roky později. Druhý byl poslán do Edgewoodského arsenálu v Marylandu, třetí do marylandského Aberdeenu a ostatních 43 A-12 dorazilo mezi prosincem 1933 a únorem 1934 k 3. bitevní skupině ve Fort Crockett v Texasu. První nasazení bylo poněkud nečekané - po skandálu kolem civilních poštovních leteckých společností byla pošta přepravována vojenskými letadly, a 3. bitevní skupina dostala na starost střed USA s centrem v Chicagu. Během tohoto období měly některé stroje zakrytý zadní prostor a některé ho měly rovnou zaplechovaný. Při nehodách byly straceny dva stroje. Zabit byl i velintel skupiny, Col. Horace Hickam.

    Od poloviny roku 1936 byly A-12 vyřazovány. Devět z nich bylo posláno do USAAC Tactical School na Maxwell Field v Alabamě, jeden do Edgewoodu, deset jako cvičné na Kelly Field v Texasu, kam během roku 1937 přišlo dalších pět A-12, z toho čtyři z Maxwell Field a jeden z Aberdeenu. 15 jich skončilo u 26. bitevní peruti 18. smíšené skupiny na Havaji, v roce 1937 za nimi připlulo dalších šest z Edgewoodu a Maxwell Field. Devět jich zde bylo ještě v době útoku na Pearl Harbor, ovšem neúčastnily se boje. Jeden z nich byl v prosinci 1941 sešrotován, ostatní byly poslány na pevninu jako instruktážní draky. Stroje z Kelly Field byly sešrotovány v letech 1937 a 1938, poslední maxwellfieldské byly vyřazeny v roce 1942. Žádný armádní A-12 se nedostal do bojové situace.

    Ovšem 20 strojů bylo v roce 1936 dodáno také do Číny. Tyto "Export Shrikes" měly motory Wright SR-1820F-52 o vzletovém výkonu 664 kW, takže jejich maximální rychlost byla 293 km/h. Všechny byly nasazeny proti Japoncům a pravděpodobně byly zničeny ještě v roce 1937.

    Zdroj:
    http://home.att.net/~jbaugher4/a12.html
    www.nationalmuseum.af.mil
    http://www.airwar.ru/enc/aww2/a12.html
    http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_a-12.php
    www.csd.uwo.ca
    www.nationalmuseum.af.mil



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72431#256268Verze : 0
    MOD