WM - fluita Czarny Kruk

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

WM - fluita Czarny Kruk

Schwarz Rabe

    Avatar
    Název / Name: Czarny Kruk
    Typ / Type: fluita
    Kýl založen / Laid down: n/a
    Spuštění na vodu / Launched: n/a
    Uvedení do služby / Commissioned: 1626 nebo 1627 (do stavu polského námořnictva)
    Vyřazení / End of service: duben 1628 (ze stavu polského námořnictva)
    Loděnice / Built by: n/a
    Délka celková/ Total length: n/a
    Délka na vodorysce/ Length on waterline: cca 30 m
    Šířka / Beam: cca 6,8 m
    Ponor / Draft: n/a
    Výtlak / Displacement: cca 260 tun
    Počet stěžňů / Number of masts: pravděpodobně 3
    Typ oplachtění / Type of sails: n/a
    Plocha oplachtění / Sail area: n/a
    Rychlost / Speed: n/a
    Počet dělových palub / Number of gun decks: pravděpodobně 1 (+ lehká děla na nástavbě)
    Výzbroj / Armament : 10 lehkých děl,
    pravděpodobně několik parier
    Výstroj / Equipment: n/a
    Posádka / Complement: 35 námořníků + 80 vojáků námořní pěchoty
    Poznámka / Note: loď zcela určitě plula pod německým jménem
    jako všechny tehdejší polské lodě, název Czarny
    Kruk je pouze pozdějším přepisem původního jména
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72944#258524Verze : 0
    Avatar
    Stručná historie lodi


    Původně holandská obchodní loď, zabavená v roce 1626 nebo 1627 polskou vládou za převoz kontrabandu. Poměrně velká loď o rozměrech 106 x 24 amsterodamských stop a kapacitě 130 lastů byla záhy zařazena do stavu válečného námořnictva. Jak bylo v té době zvykem, loď byla Vyzbrojena menším počtem děl a na její palubu byl umístěn oddíl námořní pěchoty.


    Velitelem lodi se stal Aleksander Blayr (1. Jako většina polských lodí se Czarny Kruk zúčastnil bitvy pod Oliwą. Byl zařazen na konec I.eskadry, v průběhu bitvy nedosáhl žádných větších úspěchů, když se marně pokoušel stíhat unikající švédské lodě. Po bitvě nařídili královští úředníci sejmutí poloviny děl a stažení oddílu námořní pěchoty (2. Na konci roku byly proběhlo na palubě Czarnego Kruka přelíčení hodnotící průběh bitvy, královští úředníci provedli první výslechy účastníků bitvy.


    Dne 15.dubna 1628 vyplul Czarny Kruk společně s dalšími třemi loděmi na krátkou průzkumnou plavbu, během které došlo k zadržení anglické obchodní lodi z důvodu podezření na převoz kontrabandu do Švédska. Zadrženou loď eskortoval Czarny Kruk společně s fluitou Feniks do Wisłoujścia, kam dorazili 19.dubna. Tato akce byla pravděpodobně poslední, které se Czarny Kruk zúčastnil v podobě válečné lodi, protože 2.května 1628, kdy vešla v platnost nová organizační struktura polského námořnictva, ve stavu floty již nefiguruje. Loď byla odzbrojena a přeměna zpátky na obchodní loď, její další osudy nejsou známé.


    Poznámky:
    1) podle jména šlo patrně o smluvního kapitána ze zahraničí, možná ze Skotska nebo Anglie
    2) částečné odzbrojení bylo pravděpodobně způsobeno utrženými ztrátami v bitvě, když bylo potřeba znovuobsadit největší polské jednotky
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/72944#260366Verze : 0