Medium Mark B

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Medium Mark B

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Medium Mark B Medium Mark B
    Originální název:
    Original Name:
    Medium Mark B
    Kategorie:
    Category:
    střední tank medium tank
    Výrobce:
    Producer:
    Metropolitan-Cammell Carriage & Wagon Co. Ltd., Wednesbury /
    North British Locomotive Co. Ltd., Glasgow /
    Coventry Ordnance Works, Coventry /
    Patent Shaft and Axletree Co. Ltd., Wednesbury /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1918-DD.MM.1918
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    102
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.09.1918
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    18289 kg 40320 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    6934 mm 22ft 9in
    Délka korby:
    Hull Length:
    6934 mm 22ft 9in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2692 mm 8ft 10in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2591 mm 8ft 6in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    ? mm ?
    Šířka pásu:
    Track Width:
    ? mm ?
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    ? MPa ? psi
    Pancéřování:
    Armour:
    6 - 14 mm 0.25 - 0.55 in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Ricardo
    - benzínový, vzduchem chlazený
    - počet válců: 4
    Ricardo
    - petrol, air cooled
    - number of cylinders: 4
    Výkon:
    Power:
    75 kW při ? ot/min 100 bhp at ? rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    9.7 km/h 6 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    105 km 65 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    ? ° ? %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,59 m 102in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    ? m ?
    Brodivost:
    Fording Depth:
    ? m ?
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    4x kulomet Hotchkiss Mk I
    - ráže: 7,7 mm
    - zásoba munice: 7500 nábojů
    4x Hotchkiss Mk I machine gun
    - calibre: 0.303
    - ammunition: 7500 rounds
    Vedlejší:
    Secondary:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Mark_B
    http://www.answers.com/topic/medium-mark-b
    www.geocities.com
    encyclopedia.thefreedictionary.com
    Christopher Chant: Encyklopedie tanků
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73109#259487Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Medium Mark B


    Historie vzniku
    Konstrukce tanku byla navržena ing. Wilsonem koncem roku 1917, první objednávka na 450 kusů přišla k firmě Metropolitan-Cammell Carriage & Wagon Co. Ltd. až v polovině roku 1918 ještě před vznikem prototypu. První vozidlo opustilo továrnu v září téhož roku a typu bylo přiděleno označení Medium Mark B a jméno Whippet (opakovalo se stejné jako u Medium Mark A).

    Vzápětí byla objednávka zvýšena na celkem 700 vozidel, do konce války se podařilo dokončit 102 vozidla. Z nich jen 45 tanků bylo převzato Britskou armádou. Po skončení bojů byly objednávka i výroba zrušeny a zbylých (nepřevzatých) 57 tanků bylo pravděpodobně rovnou sešrotováno.


    Charakteristika a konstrukce
    Vzhledem se sice Medium Mark B podobal tehdejším tankům s korbou a vedením pojezdových pásů kosodélníkového průřezu (tzv. rhomboid), těmi se jeho tvůrce nepochybně inspiroval, ale přidal i několik vlastních technických řešení s cílem modernizovat konstrukci.

    Byly rekonstruovány především pásy obíhající kolem celé korby a přes vysunuté hnací a napínací kolo, ale i bočnice pojezdového ústrojí. Na každé straně tak přibyly tři velké sběrné žlaby ke snadnému čištění pásů (za pohybu). Příď vozidla dostala charakteristický klínovitý tvar se skloněnými pancéřovými deskami.


    Výzbroj
    Čtyřčlenná osádka měla svá bojová stanoviště v přídi vozidla a ve velké nepohyblivé nástavbě nad přední částí korby tanku, výzbroj tvořily 4 (některé zdroje uvádějí 7) kulomety Hotchkiss ráže .303 inch v celkem sedmi kulových lafetách (5 z nich v nástavbě, 2 ve dveřích v bočnicích korby) s palebným průměrem celkem 7500 ks nábojů.


    Pohonná jednotka
    Za věží/nástavbou byl (přepážkou) oddělený motorový prostor, přístupný záďovými dveřmi. Toto řešení přispělo ke zlepšení podmínek pro činnost osádky v bojovém prostoru - došlo k zásadnímu snížení hladiny hluku i množství dýmu.

    Pohon vozidla zajišťovala čtyřválcová verze motoru Ricardo, původně šestiválcového zážehového motoru o výkonu 112 kW (150 HP), pohánějící přes planetové převody oba pásy. Startování motoru probíhalo buď ručně nebo elektricky. Právě motor se stal jednou z nejkritizovanějších částí tanku. Nebylo možno provést jeho opravu pod palbou a motorový prostor byl tak zaplněn dalšími agregáty, že i k jednoduchým opravám nebo údržbě musel být motor vyjímán.

    Tank byl navíc vybaven generátorem dýmu, který vypouštěl kyselinu sírovou do horkých výfukových zplodin. Zásoba PHM činila 386 litrů benzínu, které vozidlu umožňovaly dojezd až 105 km při maximální rychlosti až 9,8 km/h.


    Bojová služba
    Britská armáda typ Medium Mark B do služby zařadila počátkem roku 1919, do bojů na frontách 1.světové války tank tedy nezasáhl.
    Sedmnáct (některé zdroje uvádějí pouhá dvě) z vyrobených vozidel bylo odesláno do Ruska a v sestavě North Russian Tank Detachment působilo na straně intervenčních jednotek, podporujících Bělogvardějce. Několik z nich ukořistěno Rudou armádou a zařazeno do služby - je potvrzeno použití jednoho z vozidel na straně DRRA ještě ve 30.letech minulého století. Ostatní tanky zůstaly na Britských ostrovech a byly používány k výcviku do roku 1921. V sestavě 17.(Armoured Car) Bn byly tyto tanky údajně použity v průběhu Anglo-irské války.


    Další vývoj typu
    Byl postaven jeden experimentální kus MALE vyzbrojený dvouliberním (2 pdr) kanónem v (otočné) věži. Zástavba kanónu však v důsledku vedla ke zhoršení podmínek pro činnost osádky v bojovém prostoru a MALE zůstal v prototypu.

    Konkurenčním typem neúspěšného Mark B Whippet byl tank Medium Mark C nazvaný Hornet.

    Na přiložených snímcích je zachycen konstruktér vozidla Sir Harry RICARDO (třetí z leva) před tankem Medium Mark B (1.snímek) a vlastní vozidlo (2.snímek)




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73109#175006Verze : 0