A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger

     
Název:
Name:
A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger
Originální název:
Original Name:
A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger
Kategorie:
Category:
křižníkový tank cruiser tank
Výrobce:
Producer:
DD.12.1943-DD.09.1944 Birmingham Railway Carriage & Wagon Co. Ltd., Birmingham
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1943-DD.09.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
200
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
33022 kg 72800 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
8147 mm 26 ft 8 ¾ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2908 mm 9 ft 6 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2775 mm 9ft 1.25in
Světlá výška:
Ground Clearance:
~406 mm ~1 ft 4 in
Šířka pásu:
Track Width:
394 mm 1 ft 3 ½ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
20 - 102 mm 0.8 - 4.0 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Rolls-Royce Meteor
- vidlicový
- benzínový, vodou chlazený
- počet válců: 12
Rolls-Royce Meteor
- V-desing
- gasoline, water cooled
- number of cylinders: 12
Výkon:
Power:
447.4 kW při ? ot/min 600 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Merrit-Brown Z.5
- manuální převodovka
- počet stupňů: 5+1
Merrit-Brown Z.5
- manual gearbox
- number of gears: 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
52 km/h 32 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
24 km/h 15 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
193 km 120 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,59 m 102 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,91 m 36 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,371) m 54 in1)
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
OQF 17 pounder
- ráže: 76,2 mm
- zásoba munice: 42 (48 ?) nábojů
OQF 17 pounder
- calibre: 76.2 mm
- ammunition: 42 (48 ?) rounds
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet Browning
- ráže: 7,62 mm
- zásoba munice: 3750 nábojů
Browning co-axial machine gun
- calibre: 0.3
- ammunition: 3750 rounds
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Tank, Cruiser, Mk.VIII, Challenger (A30)

1) s přípravou
Tank, Cruiser, Mk.VIII, Challenger (A30)

1) with preparation
Zdroje:
Sources:
https://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
https://ww2photo.mimerswell.com/
Christopher Chant: Encyklopedie tanků
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#259596 Verze : 1
A30 Challenger



Historie vzniku
V roce 1942 běžně používaný typ Cromwell byl sice pohyblivý a slušně pancéřovaný, již do počátku roku však bylo zřejmé, že jeho 6-ti librový kanón nebude již brzy postačovat na nové německé tanky. A tak byl v roce vybrán jako nová tankový zbraň vynikající 17-ti librový kanón. Věž tanku Cromwell se ukázala být jako příliš malá pro tak velký, výkonný a těžký kanón. Protože očekávané rozměry, hmotnost i oběhový věnec nové věže, přesahovaly možnosti dosavadního podvozku muselo dojít i ke konstrukci nového podvozku.
To se řešilo prodloužením podvozku o jedno pojezdové kolo. Nová věž se vyznačovala relativně vysokou a štíhlou siluetou a kolmými stěnami, Protože by takto řešená věž stála životy příliš mnoha britských vojáků bylo rozhodnuto o použití již existujícího a rozhodně vhodnějšího tanku Sherman, přezbrojovaného na verzi Firefly vybavené stejným kanónem. V roce 1943 však z nouzových důvodů bylo rozhodnuto o výrobě série 260 kusů.



Výzbroj
17-liberní tažený protitankový kanón ráže 76,2 mm, střela o hmotnosti 7,71 kg a úsťové rychlosti 884 m/s (hlaveň délky L/55,1) prorážela na 915 m 130 mm pancíř skloněný o 30°.
Tanková verze měla označení 77 mm OQF Mk. 2, hmotnost zbraně činila 681 kg, hlaveň měla délku hlavně L/49,2 a upravenou nábojovou komoru pro kratší, ale širší nábojnice (snadnější manipulace ve stísněných podmínkách tankové věže. Standardní protipancéřová střela dosáhla rychlosti 792 m/s a na vzdálenost 455 metrů prorazila 109 mm pancíře skloněného o 30°.



Bojová služba
Vyrobené kusů se staly součástí tankových pluků vybavených tanky Cromwell nasazených v letech 1944-45 v severozápadní Evropě, kterým poskytovaly protitankovou ochranu.



Další vývoj typu
A30 Challenger II – s nižší věží a nižší celkovou hmotností, skončil jen jako prototyp.
A30 Avenger – samohybné dělo
A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger -


A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger -


A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger -


A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger -


A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger -


A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger - sériový

sériový
A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger - prototyp

prototyp
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#170758 Verze : 0
I přes relativně velké rozměry věže nebylo možno u A30 Challenger zrealizovat (pravděpodobně původní) záměr lafetace kulometu BESA jako spřaženého s hlavní výzbrojí - proto byl použit kulomet Browning ráže 7,62 mm


Vozidlo (T271904) na výše uvedeném snímku nese typické znaky typu z počátku produkce: nemá "applique" pancíře na čele korby a šikmých plátech pancíře věže ani obloukový pás pancíře, chránící věnec věže před zásahem a nebezpečím zaklínění. Kanón má úsťovou brzdu s hranatými otvory a na stropě věže před příklopem velitele není instalován pomocný rámový zaměřovací přístroj pro rychlé navedení střelce na zjištěný cíl.


Marking (červeno-žluto-černý znak na bocích věže) na vozidle patří instituci Gunnery School v Lulworth Camp, kde vozidlo prodělávalo střelecké zkoušky současně s dalšími rozsáhlými testy v FVPE (Fighting Vehicle Proving Establishment) v Chertsey...
Na základě jejich výsledků byla později v rámci produkce uplatněna opatření ke zvýšení odolnosti vozidla proti palbě tankových a protitankových prostředků.


Vzhledem k tomu, že nebezpečí zaklínění věže (tankovým) granátem bylo v boji považováno za vysoké, v konstrukci vozidla byl uplatněn do té doby ojedinělý technický prvek: věž jako taková byla otočně uložena na dně korby (hlavním nosným prvkem tedy nebyla obvyklá kuličková dráha ve stropě korby) a věž bylo lze (bez nutnosti opustit vozidlo) zvednout zevnitř mechanickým zvedákem, tím zvětšit mezeru mezi pancířem věže a stropním pancířem korby tak, aby bylo možno takové zaklínění uvolnit.
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#275128 Verze : 0
T271904 pravděpodobně patří (z modelářského hlediska) mezi nejlépe fotograficky zdokumentované Challengery. V průběhu zkoušek ve FVPE a v Gunnery School byla pořízena velmi rozsáhlá a vcelku detailní fotodokumentace, pokrývající toto vozidlo skutečně ze všech pohledů včetně snímku vozidla z nadhledu (sice malý snímek, ale přece jen) a zachycující tak všechny nezbytné detaily pro stavbu modelu...
A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger -


URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#275182 Verze : 0
Niektoré stroje z Československej samostatnej obrnenej brigády vo Veľkej Británii boli zaradené do výzbroje Československej armády.
A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger - Challenger na jednom z cvičení Československej armády koncom 40. rokov.

Challenger na jednom z cvičení Československej armády koncom 40. rokov.
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#259246 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více