A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger
    Originální název:
    Original Name:
    A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger
    Kategorie:
    Category:
    křižníkový tank cruiser tank
    Výrobce:
    Producer:
    Birmingham Railway Carriage & Wagon Co. Ltd., Birmingham
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.12.1943-DD.09.1944
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    200
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1942
    Osádka:
    Crew:
    5
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    33022 kg 72800 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    8147 mm 26ft 8.75in
    Délka korby:
    Hull Length:
    ? mm ?
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2908 mm 9ft 6.5in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2775 mm 9ft 1.25in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    ~406 mm ~1ft 4in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    394 mm 15.5in
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    ? MPa ? psi
    Pancéřování:
    Armour:
    20 - 102 mm 0.8 - 4.0 in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Rolls-Royce Meteor
    - vidlicový
    - benzínový, vodou chlazený
    - počet válců: 12
    Rolls-Royce Meteor
    - V-desing
    - gasoline, water cooled
    - number of cylinders: 12
    Výkon:
    Power:
    447.4 kW při ? ot/min 600 bhp at ? rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    Merrit-Brown Z.5
    - manuální převodovka
    - počet stupňů: 5+1
    Merrit-Brown Z.5
    - manual gearbox
    - number of gears: 5+1
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    52 km/h 32 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    24 km/h 15 mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    193 km 120 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    ? ° ? %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,59 m 102in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,91 m 36in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1,371) m 54in1)
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    OQF 17 pounder
    - ráže: 76,2 mm
    - zásoba munice: 42 (48 ?) nábojů
    OQF 17 pounder
    - calibre: 76.2 mm
    - ammunition: 42 (48 ?) rounds
    Vedlejší:
    Secondary:
    spřažený kulomet Browning
    - ráže: 7,62 mm
    - zásoba munice: 3750 nábojů
    Browning co-axial machine gun
    - calibre: 0.3
    - ammunition: 3750 rounds
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    Tank, Cruiser, Mk.VIII, Challenger (A30)

    1) s přípravou
    Tank, Cruiser, Mk.VIII, Challenger (A30)

    1) with preparation
    Zdroje:
    Sources:
    http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
    http://ww2photo.mimerswell.com/
    Christopher Chant: Encyklopedie tanků
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73214#259596Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A30 Challenger



    Historie vzniku
    V roce 1942 běžně používaný typ Cromwell byl sice pohyblivý a slušně pancéřovaný, již do počátku roku však bylo zřejmé, že jeho 6-ti librový kanón nebude již brzy postačovat na nové německé tanky. A tak byl v roce vybrán jako nová tankový zbraň vynikající 17-ti librový kanón. Věž tanku Cromwell se ukázala být jako příliš malá pro tak velký, výkonný a těžký kanón. Protože očekávané rozměry, hmotnost i oběhový věnec nové věže, přesahovaly možnosti dosavadního podvozku muselo dojít i ke konstrukci nového podvozku.
    To se řešilo prodloužením podvozku o jedno pojezdové kolo. Nová věž se vyznačovala relativně vysokou a štíhlou siluetou a kolmými stěnami, Protože by takto řešená věž stála životy příliš mnoha britských vojáků bylo rozhodnuto o použití již existujícího a rozhodně vhodnějšího tanku Sherman, přezbrojovaného na verzi Firefly vybavené stejným kanónem. V roce 1943 však z nouzových důvodů bylo rozhodnuto o výrobě série 260 kusů.



    Výzbroj
    17-liberní tažený protitankový kanón ráže 76,2 mm, střela o hmotnosti 7,71 kg a úsťové rychlosti 884 m/s (hlaveň délky L/55,1) prorážela na 915 m 130 mm pancíř skloněný o 30°.
    Tanková verze měla označení 77 mm OQF Mk. 2, hmotnost zbraně činila 681 kg, hlaveň měla délku hlavně L/49,2 a upravenou nábojovou komoru pro kratší, ale širší nábojnice (snadnější manipulace ve stísněných podmínkách tankové věže. Standardní protipancéřová střela dosáhla rychlosti 792 m/s a na vzdálenost 455 metrů prorazila 109 mm pancíře skloněného o 30°.



    Bojová služba
    Vyrobené kusů se staly součástí tankových pluků vybavených tanky Cromwell nasazených v letech 1944-45 v severozápadní Evropě, kterým poskytovaly protitankovou ochranu.



    Další vývoj typu
    A30 Challenger II – s nižší věží a nižší celkovou hmotností, skončil jen jako prototyp.
    A30 Avenger – samohybné dělo











    sériový

    prototyp
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73214#170758Verze : 0
    Avatar
    I přes relativně velké rozměry věže nebylo možno u A30 Challenger zrealizovat (pravděpodobně původní) záměr lafetace kulometu BESA jako spřaženého s hlavní výzbrojí - proto byl použit kulomet Browning ráže 7,62 mm


    Vozidlo (T271904) na výše uvedeném snímku nese typické znaky typu z počátku produkce: nemá "applique" pancíře na čele korby a šikmých plátech pancíře věže ani obloukový pás pancíře, chránící věnec věže před zásahem a nebezpečím zaklínění. Kanón má úsťovou brzdu s hranatými otvory a na stropě věže před příklopem velitele není instalován pomocný rámový zaměřovací přístroj pro rychlé navedení střelce na zjištěný cíl.


    Marking (červeno-žluto-černý znak na bocích věže) na vozidle patří instituci Gunnery School v Lulworth Camp, kde vozidlo prodělávalo střelecké zkoušky současně s dalšími rozsáhlými testy v FVPE (Fighting Vehicle Proving Establishment) v Chertsey...
    Na základě jejich výsledků byla později v rámci produkce uplatněna opatření ke zvýšení odolnosti vozidla proti palbě tankových a protitankových prostředků.


    Vzhledem k tomu, že nebezpečí zaklínění věže (tankovým) granátem bylo v boji považováno za vysoké, v konstrukci vozidla byl uplatněn do té doby ojedinělý technický prvek: věž jako taková byla otočně uložena na dně korby (hlavním nosným prvkem tedy nebyla obvyklá kuličková dráha ve stropě korby) a věž bylo lze (bez nutnosti opustit vozidlo) zvednout zevnitř mechanickým zvedákem, tím zvětšit mezeru mezi pancířem věže a stropním pancířem korby tak, aby bylo možno takové zaklínění uvolnit.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73214#275128Verze : 0
    Avatar
    T271904 pravděpodobně patří (z modelářského hlediska) mezi nejlépe fotograficky zdokumentované Challengery. V průběhu zkoušek ve FVPE a v Gunnery School byla pořízena velmi rozsáhlá a vcelku detailní fotodokumentace, pokrývající toto vozidlo skutečně ze všech pohledů včetně snímku vozidla z nadhledu (sice malý snímek, ale přece jen) a zachycující tak všechny nezbytné detaily pro stavbu modelu...


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73214#275182Verze : 0
    Avatar
    Niektoré stroje z Československej samostatnej obrnenej brigády vo Veľkej Británii boli zaradené do výzbroje Československej armády.

    Challenger na jednom z cvičení Československej armády koncom 40. rokov.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73214#259246Verze : 0